معماری ساختمان مسکونی گلزار، گروه معماری باراد

معماری: گروه معماری باراد

معماران مسئول: بهرام بادین راد، ترمه خلدی

تیم طراحی: ارسلان فیضی راد، پریسا تقوی، بیژن خرم دل مهربان، آروین جنیدی

موقعیت: ایران، تهران

مساحت زمین: ۴۷۵ مترمربع

مساحت زیربنا: ۲۱۵۰ مترمربع

نوع تأسیسات: سرمایش: داکت اسپیلیت گرمایش: شوفاژ رادیاتور

نوع سازه: بتن

عکاس: استودیو دید

سال آغاز پروژه: ۱۳۹۶

سال اتمام پروژه: ۱۳۹۸

شرح پروژه از زبان معمار

‎یکی از چالش های اصلی این پروژه، موضوع درون و بیرون بود. ایده ی اصلی چگونگی برقراری این دو نسبت به یکدیگر بود. ‎در نهایت پروژه به سمتی پیش رفت که همچنان که درون، فضایی برای اقامت کردن است و در بستر آن، سکونت معنا می یابد، بیرون هم، به نوعی مکانی برای سکنی داشتن در نظر گرفته شد و حیاط، در این بستر، وضعیتی شد که خود را برای رهگذران، به نمایش می گذارد. بنابراین بیرون، خود به نوعی، مکانی شد که با احترام به حیاط، به رهگذران، لحظه ای مکث کردن و در خلال این امر، قدرت بنیادینی از تجربه کردن را در اختیار می گذارد. به نوعی، حیاط دیگر محصور نیست، بلکه حضور داشتن خود را، اعلام می دارد. و با این قدرت حضور حیاط است، که بیرون، با تبدیل شدن به مکان پا به عرصه ی ظهور می رساند.

‎از طرفی چون دغدغه همیشگی ما پیوند ساختمان با طبیعت و فضای سبز در بستر زندگی شهرنشینی امروز بوده است، بنابراین در این پروژه هم سعی شد که از درون تمام محدودیت های موجود، در نمای ساختمان هم، از فضای سبز استفاده شود تا علاوه بر اینکه پاسخی به فضای سبز حیاط باشد، احساسی از سرزندگی هم به نما افزوده کند.

چالش دیگری که در این پروژه با آن مواجه بودیم، قرار گیری پلکان در نمای ساختمان بود که باعث می شد این ارتباط عمودی، لکه ضعیف بیرون زده ای در”خط آسمان نما” ایجاد کند. معضل دیگر در این باره، محل قرار گیری راه پله درمرکز بنا و ایفای نقش خط تقارن در جهت خلق قرینگی ای قدرتمند بود.

در نتیجه مکعب هایی که در نمای ساختمان قرار داده شده بودند و به داخل بنا هم سر می کشیدند، علاوه بر ارتباط دادن بیرون و درون، در راستای اصلاح خط آسمان نما و از بین بردن قرینگی به کار گرفته شدند.

قرینگی ایجاد شده در نما و الزام قراردادی کارفرما با مالکین در اجرای نمایی تمام سنگ ذهن مالکین را به سمت خلق پروژه ای مشابه ساختمان های غالب شهری (رومی – کلاسیک) سوق می داد که این موضوع نه خواسته ی کارفرمای محترم بود و نه مطابق میل ما! در نتیجه تصمیم گرفتیم با حذف کلیه ی جزئیات اجرایی اضافی و به صورتی کنایه آمیز صرفا با استفاده ای متفاوت از “یک دیتیل متداول” سنگ را در بنا و نمای پروژه به خدمت بگیریم.

در ادامه با دیدن تصاویر خط معمار را همراهی کنید.

تحریریه خط معمار

شرکت معماری آوگون

منبع: گروه معماری باراد

تعداد بازدید: 2,168