معماری ساختمان مسکونی جی شیر، حامد مرادی، اصفهان

معماری ساختمان مسکونی،طراحی نمای ساختمان مسکونی

معماری ساختمان مسکونی جی شیر، حامد مرادی، اصفهان

موقعیت: ایران، اصفهان

معماری: گروه معماری الشتر

معماری مسئول: حامد مرادی الشتر

سال: ۲۰۱۶ – ۱۳۹۵

مساحت زمین: ۱۸۰ مترمربع

مساحت کل ساخته‌شده: ۴۹۰ مترمربع

عکاس: پرهام تقی اف، فرشید نصرآبادی

جوایز: رتبه سوم جایزه معماری آسیا ۲۰۱۵ – تقدیر شده در جایزه معمار ۹۵

معماری ساختمان مسکونی جی شیر، توسط دفتر معماری الشتر، در زمینی ۱۸۰ متر مربعی در یکی از محلات قدیمی اصفهان به نام جی شیر انجام شده است. متریال اصلی در ساخت این بنا آجر می‌باشد که در نما و فضاهای داخلی از آنها به زیبایی استفاده شده است. در مکتوبات مختلف، جی به‌عنوان نام قدیم شهر اصفهان آمده است.

در روند طراحی معماری ساختمان مسکونی جی شیر علاوه بر به دست آوردن خواسته‌های مطرح‌شده از جانب کارفرما که هدف اصلی پروژه به شمار می‌آمد ،یک هدف فرهنگی هم دنبال شد؛ که طبعاً این دو هدف در تکامل یکدیگر پیش رفته  و علاوه بر به دست آوردن خواسته‌های کارفرما به روشی مطلوب، عکس‌العملی اعتراضی به نقص‌های بسیار و زشتی‌ها و آشفتگی‌های بصری در معماری معاصر اصفهان داشت.

معماری ساختمان مسکونی جی شیر نهایتاً به یک پروژه اعتراضی تبدیل‌شده و بیانیه‌ای را،  نیز مطرح کرد.

بر اساس یک برنامه فیزیکی مشخص تصمیم گرفته شد فضاها به دو قسمت تقسیم شوند:
۱- فضای اصلی و خصوصی برای هر واحد شامل : سالن‌ها، آشپزخانه، اتاق‌خواب‌ها و سرویس‌ها
۲- فضاهای مشاع شامل :نورگیر،دستگاه پله و پاگردها + تراس

مقیاس فضاهای ساختمان مسکونی جی شیر با توجه به متراژهای مورد نیازشان نسبت به هم مشخص و تصمیم گرفته شد، به‌اندازه مقیاس فضاهای مشاع و تراس‌ها به‌عنوان فضای تهی از کل حجم پروژه کاسته شود و این عملکردها (نورگیر،دستگاه پله و پاگردها + تراس) با قرار گرفتن در فضای شفاف و درنظر گرفتن تأمین نور برای فضاهای خصوصی واصلی در قسمت تهی قرار گیرند. با این اتفاق ، نور فضاها از سمت تهی تأمین می‌شد و نیاز به پنجره‌های بزرگ در نمای ساختمان مرتفع گشت.

کم کردن فضای تهی از حجم در ساختمان مسکونی جی شیر ،با به‌جا ماندن حجم فضای اصلی و یک دیواره به‌عنوان حریم  همسایگی و فصل مشترک با همسایه همراه بود . این دیواره مسئولیت کیفیت بخشیدن به تمام فضاهای داخل و حتی مشاعات را داشت «ویوی خودساخته» با توجه به درنظر گرفتن شرایط اقلیمی و زاویه چرخش آفتاب برای دریافت نور در بازده زمانی بیشتر، ایجاد تهی در سمت غربی پروژه اتفاق افتاد.

در راستای پایبندی به ایده اولیه در ساختمان مسکونی جی شیر هر چه که اندازه‌های بازشوها در نمای جنوبی ما کمتر می‌شد طبیعتاً دید کمتری نسبت به منظر نامناسب شهری داشتیم. ازاین‌رو هر چه از اندازه بازشوها در سطح نما کم می‌شد به مقیاس دوچندان بر بازشوهای بدنه غربی و دید به نمای خودساخته ما اضافه گشت و تمامی فضاها از مناسب‌ترین نور و دید برخوردار می‌شدند. از طرفی دیگر، کوچک بودن اندازه بازشوها در نما به قوی‌تر شدن ایده حرکت اعتراضی در راستای اهداف فرهنگی پروژه کمک می‌کرد.

معماری ساختمان مسکونی،طراحی نمای ساختمان مسکونی معماری ساختمان مسکونی،طراحی نمای ساختمان مسکونی معماری ساختمان مسکونی،طراحی نمای ساختمان مسکونی معماری ساختمان مسکونی،طراحی نمای ساختمان مسکونی معماری ساختمان مسکونی،طراحی نمای ساختمان مسکونی معماری ساختمان مسکونی،طراحی نمای ساختمان مسکونی معماری ساختمان مسکونی،طراحی نمای ساختمان مسکونی معماری ساختمان مسکونی،طراحی نمای ساختمان مسکونی معماری ساختمان مسکونی،طراحی نمای ساختمان مسکونی معماری ساختمان مسکونی،طراحی نمای ساختمان مسکونی معماری ساختمان مسکونی،طراحی نمای ساختمان مسکونی معماری ساختمان مسکونی،طراحی نمای ساختمان مسکونی معماری ساختمان مسکونی،طراحی نمای ساختمان مسکونی

معماری ساختمان مسکونی،پلان ساختمان جی شیر،برش نما شاختمان جی شیر

تحریریه خط معمار

شرکت معماری آوگون

منبع: http://archline.ir – Archdaily

تعداد بازدید: 4,696

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *