معماری ساختمان مسکونی ارغوان ، شهاب علیدوست و همکاران

معماری ساختمان مسکونی ارغوان

معماری ساختمان مسکونی ارغوان ، شهاب علیدوست و همکاران

معماری: علیدوست و همکاران

موقعیت: ایران، تهران

معماران اصلی: شهاب علیدوست، سونا افتخار اعظم

تیم طراحی: حمیده رئوف زاده، محمود جعفرمن، مهدی بهشتی، آرش دریایی، قاسم نائیجی، پریسا سلطانی، دانیال خزائلی، رخساره پناهی نژاد

مساحت: ۱۴۰۰ متر مربع

سال: ۱۳۹۷

عکاس: فرشید نصرآبادی

از آنجا که کلیه واحدهای مجتمع در پروژه معماری ساختمان مسکونی ارغوان متعلق به اعضای یک خانواده خاص است ، طراحی داخلی آن نیز با استفاده از یک برنامه فیزیکی خاص انجام شد. این فضاها شامل ۴ واحد مجزا با ۳ واحد ۱۷۰ متری و یک واحد دوبلکس ، یک سالن برای جشن ها و مهمانی های به همراه اتاق های انباری و سایر امکانات در زیرزمین اول و یک استخر و سالن بدنسازی در طبقه دوم می باشد. علاوه بر ایجاد محیط صمیمی ، به منظور جمع شدن همه اعضای خانواده ، به فضای سبز توجه ویژه ای شد.

با توجه به طراحی نما در طی مراحل طراحی ، توجه به چشم انداز شهری ، فضای سبز در چشم انداز بیرونی ساختمان، توجه به طراحی جزئیات در یک ساختار یکپارچه، و همچنین استفاده از مفاهیم معماری ایرانی در این پروژه مورد توجه قرار گرفت. با توجه به الزامات کارفرما ، توجه به نیازهای ساکنان و تأمین فضاهای لازم ، رعایت تفکیک فضاهای عمومی و خصوصی ، تهیه ابعاد مناسب برای هر فضا و همچنین کنترل نور و حریم خصوصی فضاهای زندگی از جمله مواردی بود که باید در طراحی مورد توجه قرار گیرد.

به منظور طراحی نما و حفظ حریم خصوصی و چشم انداز داخلی، پوسته شفاف اصل اساسی بود، و سپس از الگوی “فخرومدین” که الگویی همراه با مفاهیم معماری ایران، مانند ایجاد صمیمیت، کنترل نور، و ایجاد سایه به عنوان یک عنصر در طراحی داخلی استفاده شده است. «الگوی فخرومدین» در دو بخش فضای خالی با فرم هندسی منظم مورد استفاده قرار گرفته است. بنابراین طراحان سعی کردند تا این ساختار را حفظ کرده و مقیاس عناصر تشکیل دهنده را تغییر دهند تا به یک الگوی جدید برسند. مدل جدید را می توان از جنبه مقیاس کلان به عنوان یک طرح ریزی از جنبه اصلی یا از مقیاس خرد به عنوان ورق های نیمه شفاف بررسی کرد. بنابراین نمای ساختمان به دو بخش پر و خالی تقسیم می شود. در مرحله بعدی، آن الگوی ” فخرومدین” را در قسمت کامل پوست دوم به گونه ای که نور ورودی و سایه از داخل را کنترل می کند، استفاده می کند. در ادامه با ایجاد فلاور باکس در فضاهای خالی، فضای سبز در امتداد بنا ادامه می یابد و سرانجام در بام سبز پروژه به پایان می رسد.

 علاوه بر این ، به منظور هماهنگی با ساختمانهای مجاور ، از مجموعه ای از عناصر عمودی در نمای ساختمانهای همجوار برای قاب سازی نما در نما استفاده شده است ، و این امکان را برای هماهنگی با نمای خیابان شهری فراهم می کند. سرانجام ، ضمن تلاش برای جلب رضایت کارفرمای به عنوان کاربر اصلی فضا ، امکان ایجاد تعادل و تعامل بین استفاده از عناصر سنتی و یک اصطلاح مدرن از یک طرف ، و سادگی و عناصر داخلی نما قابل توجه بود.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن تصاویر دعوت می نماید.

معماری ساختمان مسکونی ارغوان معماری ساختمان مسکونی ارغوان معماری ساختمان مسکونی ارغوان معماری ساختمان مسکونی ارغوان معماری ساختمان مسکونی ارغوان معماری ساختمان مسکونی ارغوان معماری ساختمان مسکونی ارغوان معماری ساختمان مسکونی ارغوان معماری ساختمان مسکونی ارغوان معماری ساختمان مسکونی ارغوان معماری ساختمان مسکونی ارغوان معماری ساختمان مسکونی ارغوان معماری ساختمان مسکونی ارغوان معماری ساختمان مسکونی ارغوان معماری ساختمان مسکونی ارغوان معماری ساختمان مسکونی ارغوان معماری ساختمان مسکونی ارغوان معماری ساختمان مسکونی ارغوان

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت طراحی داخلی آوگون

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 7,400

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *