معماری ساختمان اداری ویرا ، شهاب علیدوست و همکاران

معماری ساختمان اداری ویرا

معماری: استودیو علیدوست و همکاران

معماران مسئول: شهاب علیدوست، سونا افتخاراعظم

موقعیت: ایران، تهران، یوسف آباد

مساحت: ۱۰۰۰۰ مترمربع

تیم طراحی: سهند محدث، حمیده رئوف زاده، پریسا سلطانی، علی تقی بیگی، حامد بختیاری، پریسا پویافرد، ایلیا سالک، سمانه خاکی

دستیار طراحی: امیر نیک نفس

سازه: آرش تدین

مهندس الکترونیک و مکانیک: علیرضا فرجی، آرش بابازاده

عکاس: فرشید نصرآبادی

شرح پروژه

پروژه معماری ساختمان اداری ویرا در خیابان یوسف آباد تهران قرار گرفته است. با مساحت کلی ۱۰۰۰۰ متر مربع این پروژه شامل: ۸ طبقه فوقانی با کاربری اداری، طبقه همکف و زیر زمین که دارای ۳ واحد تجاری مجزا و ۶ طبقه پارکینگ در زیر زمین می باشد. این پروژه در مقیاس شهری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. طراحی این ساختمان اداری بر مبنای پرسش سوال از جانب کارفرما آغاز شد:

چگونه می توان رویکردی برای طراحی نمای ساختمان، بدون در نظر گرفتن تعداد طبقاتی که می توانند بین ۵ تا ۱۰ طبقه وجود داشته باشند، انتخاب کرد.

افزون بر این نمای پروژه می بایست توسط کمیسیون نمای شهری تصویب می شد. از این رو جهت دست یابی به این هدف طراحان تصمیم گرفتند تا یک طراحی مدولار از ترکیب بلوک شهری و فضای سبز ایجاد کنند و متعاقبا آن را در جهات افقی و عمودی گسترش دهند تا بتواند منجر به دستیابی به ترکیبی شود که می توان از آن در ساختارهای مختلف با در نظر گرفتن خواسته های مشتری استفاده کرد.

به علاوه در همسایگی این پروژه، ساختمان هایی با مقیاس های مختلف و عموما صلب قرار گرفته اند. بنابراین چالش دوم طراحان از یک طرف یافتن راه حلی برای ایجاد یک نمای صلب متناسب با چشم انداز شهری بوده و از طرف دیگر افزایش شفافیت پوسته خارجی به منظور بهره مندی در فضای داخلی بود.

جهت دستیابی به این هدف، پوسته دوم نما از لوورهای آلومینیومی عمودی پیش ساخته طراحی شد که به کرتن وال پشت آن چسبیده تا در مصرف انرژی صرفه جویی کرده و به علاوه نیازهای فضای داخلی را پاسخگو باشد. افزون بر این ترکیب لوور با بالکن ها و فضای سبز و همچنین نمایش نور و سایه در کف فضای اداری، تجربه ای بصری دلپذیری را برای کاربران فراهم می آورد.

در ادامه با دیدن تصاویر خط معمار را همراهی کنید.

معماری ساختمان اداری ویرا معماری ساختمان اداری ویرا معماری ساختمان اداری ویرا معماری ساختمان اداری ویرا معماری ساختمان اداری ویرا معماری ساختمان اداری ویرا معماری ساختمان اداری ویرا معماری ساختمان اداری ویرا معماری ساختمان اداری ویرا معماری ساختمان اداری ویرا معماری ساختمان اداری ویرا معماری ساختمان اداری ویرا معماری ساختمان اداری ویرا معماری ساختمان اداری ویرا معماری ساختمان اداری ویرا معماری ساختمان اداری ویرا معماری ساختمان اداری ویرا معماری ساختمان اداری ویرا معماری ساختمان اداری ویرا

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

در این بخش به معماری ساختمان اداری ویرا پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 2,764

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *