معماری خانه ای با حیاط آبی، دفتر معماری آیینه

معماری ایرانی، معماری اصفهانمعماری خانه ای با حیاط آبی

معماری : دفتر معماری آیینه

معماران : علی سلطانی، عاطفه کرباسی، علی دهقانی

موقعیت: اصفهان

مساحت: ۳۰۰ متر مربع

سال: ۲۰۱۷

عکاس: فرشید نصرآبادی

پروژه خانه ای با حیاط آبی متعلق به یک خانواده ای در اصفهان می باشد. این پروژه در بخشی از اصفهان که زمین ها براساس الگوی شرقی- غربی تقسیم بندی می شوند قرار دارد. براساس قوانین جاری، وقتی خانه ای در نیمه بالایی زمین ساخته می شود، بخش اصلی ساختمان در معرض نور شدید غربی قرار می گیرد، به این ترتیب خانه را از نور جنوبی که بهترین جهت نورگیری در اصفهان است، محروم می کند. این مسأله بزرگترین چالش پروژه بود، هرچند با ارائه یک طرح معماری که قرار دادن یک حیاط آبی که الگوی تاریخی خانه ها در این محیط بود، پاسخی به دست آمد.

برای ایجاد حیاط آبی قابل دسترس از ورودی خانه و برای خالی کردن بخش جنوبی ساختمان، حجم خانه از همسایگان آن جدا شده است. یک فضای باز بین حجم خانه و دیوار همسایه ایجاد شد، که در انتهای آن  از میان راه پله ها به سمت حیاط آبی قرار می گیرد. در این مسیر بخش داخلی ساختمان کاملا از حیاط در میان این فضای خالی آبی قابل دسترسی است. در طبقه همکف در ادامه ورودی و در بخش غربی مشرف به ورودی حیاط سالن میهمان قرار دارد. گذر از آشپزخانه کنار سالن میهمان، حیاط آبی نور جنوبی ساختمان را در بر می گیرد، و نور جنوبی و شرقی را برای سالن نشیمن و اتاق خواب اصلی که هر دو در مجاور هم هستند را فراهم می کنند.

در طبقه بالا، کتابخانه و اتاق خواب مهمان ازچشم انداز  حیاط آبی، درست مانند یکی از اتاق خواب کودکان، از چشم انداز فضای خالی آبی رنگ  بهره مند می شوند. اتاق نشیمن دارای ارتفاع دو طبقه است و با حیاط آبی و اتاق نشیمن کوچک در طبقه بالا با هم، قلب خانه های اصفهانی را در قالب «اندرونی» ایجاد می کنند. کاشی های آبی یاد آور رنگ تاریخی و خاطره انگیز شهر اصفهان است.

در ادامه با دیدن تصاویر خط معمار را همراهی کنید.
معماری ایرانی، معماری اصفهان معماری ایرانی، معماری اصفهان معماری ایرانی، معماری اصفهان معماری ایرانی، معماری اصفهان معماری ایرانی، معماری اصفهان معماری ایرانی، معماری اصفهان معماری ایرانی، معماری اصفهان معماری ایرانی، معماری اصفهان معماری ایرانی، معماری اصفهان معماری ایرانی، معماری اصفهان معماری ایرانی، معماری اصفهانپلان ها، دیاگرام، سکشن وغیره.

تحریریه خط معمار

مترجم: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: archdaily

تعداد بازدید: 6,358

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *