مطالعات معماری طرح ۵: بررسی ویژگی های معماری در اقلیم سرد

مطالعات معماری طرح ۵، بررسی ویژگی های معماری در اقلیم سرد

مطالعات معماری طرح ۵: بررسی ویژگی های معماری در اقلیم سرد

در این قسمت قصد داریم به مطالعات معماری طرح ۵ بپردازیم. برای دانشجویان گرامی یک فایل پاورپوینت را آماده نموده ایم که مربوط به طرح ۵ می باشد و در آن ویژگی های معماری در اقلیم سرد مورد بررسی قرار می گیرد و سپس به ساختمان های مسکونی و برنامه فیزیکی مورد نیاز آن در اقیلم سرد پرداخته می شود. در مورد اقلیم سرد در این پاورپوینت می خوانیم:

ویژگی های معماری بومی مناطق سرد:

  1. اگر چه میزان سرما و دوام آن در مناطق سرد متفاوت است . ولی به طور کلی ، اصولی برای جلوگیری از اتلاف حرارت ساختمان در قسمت های مختلف این مناطق رعایت شده ، یکسان و به طور عمده شبیه به اصولی است که در معماری مناطق گرم و خشک مورد توجه بوده است . با این تفاوت که در مناطق سرد منبع ایجاد حرارت در داخل ساختمان است . همچنین در این مناطق تا حد ممکن تلاش شده به شکل طبیعی یا با استفاده از بخاری های بزرگ ، گرمای ناشی از (حضور) افراد ، پخت وپز یا حتی حیوانات ، ساختمان گرم شود . اصول کلی و عمده ای  که در معماری بومی این مناطق رعایت شده عبارتند از :
  2. استفاده از پلان های متراکم و فشرده ۲- به حداقل رساندن سطح خارجی در برابر حجم مورد پوشش ۳- استفاده از مصالحی با ظرفیت و عایق حرارتی خوب  4- به حداقل رساندن میزان تعویض هوای داخلی و تهویه طبیعی و در نتیجه جلو گیری از ایجاد سوز در داخل و خروج حرارت داخلی به خارج از ساختمان  5- انتخاب بامهای مسطح و نگهداری برف بر روی بامها به عنوان عایق حرارتی .
  3. تنها تفاوت بین معماری این منطقه و مناطق گرم وخشک ، تمایل و استفاده از حرارت ناشی از تابش آفتاب در داخل ساختمان در فصل زمستان است . البته این نیاز معمولا تحت تاثیر باد و سرمای ناشی از وزش آن بر ساختمان قرار میگیرد و در مجموع ، سعی شده سطح خارجی در حداقل ممکن نگه داشته شود . ولی در هر صورت برای استفاده از انرژی حرارتی حاصل از تابش آفتاب ، پوشش سطوح خارجی به رنگ تیره انتخاب شده و ابعاد پنجره ها نسبت به مناطق گرم و خشک افزایش یافته است.

اقلیم سرد : فرم ساختمان

به دلیل سرمای شدید هوا این مناطق در فصل زمستان ، فرمهای باز یا فرم هایی که ضلع های شمالی – جنوبی آنها بلندتر از ضلع های شرقی – غربی آنهاست مناسب نیست و بهتر است فرم ساختمان فشرده و پلان آن مربع باشد . ساختمانهای دو طبقه که فرم آنها شبیه به مکعب است ، بهترین نوع ساختمان از نظر کنترل گرمای هوای داخلی در زمستان است.

در بخش دیگری از این پاروپوینت در رابطه با ضوابط و استانداردهای اقلیم سرد می خوانیم:

یک مرکز شهری موفق باید کانون معاشرت و تعاملات اجتماعی، تجارت و همچنین فعالیتهای فرهنگی باشد، نه صرفا ترکیب کاربریهای غیر مرتبط و گسسته. یک راه برای ایجاد مرکز شهری زنده و پویا گره زدن نهادهایی مانند کتابخانه و موزه و… با فعالیتهای مدرن تجاری است و خرید به عنوان یک سیستم فعال شهری در تلفیق با سایر کاربری ها باعث ایجاد ارتباطات عملکردی قوی تری با حضور مردم می شود. به عنوان مثال امروزه در دنیا کتابخانه هایی طراحی می شوند که به صورت چند منظوره دارای محل خرید، باشگاه ورزشی، سالن اجتماعات و… نیز هستند، یعنی علاوه بر این که مراکز شهری دارای کاربری های چند منظوره هستند، هر کدام از اجزاء آنها نیز به نوبه خود میتوانند دارای فعالیت های چند منظوره باشند و …

برای دانلود رایگان این فایل از لینک زیر استفاده نمایید.

 

   طرح ۵: بررسی ویژگی های معماری در اقلیم سرد

   حجم: ۹٫۳ مگابایت

 

تحریریه خط معمار

منبع: http://archline.ir

تعداد بازدید: 11,741

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *