فراخوان جایزه معمار ۹۷

جایزه معمار ۹۷

فراخوان جایزه معمار ۹۷

تمام پروژه‌های ساخته‌شده پس از انقلاب در چهار گروه عمومی، بازسازی، مسکونی تک‌واحدی و مسکونی آپارتمانی در ایران که در دوره‌های قبل جایزه معمار شرکت نکرده‌اند، مجاز به شرکت در رقابت سال جاری هستند و در چهار گروه جداگانه مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. پروژه‌های معماری داخلی، اگر دخل و تصرف در اجزای ثابت فضای آنها صورت گرفته باشد، امکان شرکت در گروه بازسازی را خواهند داشت. اما پروژه‌های مرمتی مجاز به شرکت در رقابت نیستند.

معیارهای داوری

معیارهای عمومی زیر در داوری تمامی پروژه‌ها مدنظر قرار خواهند گرفت:

– خلاقیت و نوآوری در طراحی و نوآوری در کاربرد مصالح و فناوری ساختمان

– مواجهه خلاقانه با مشکلات خاص پروژه از‌جمله: محدودیت‌های اقتصادی، شرایط خاص سایت از‌ نظر ابعاد و اندازه‌ها،‌ ضوابط و رویه‌های قانونی (به‌ویژه در شهرها)، دشواری‌های فنی و…

– دقت و نوآوری در طراحی جزئیات

– توجه به محیط پیرامونی و شرایط اقلیمی،‌ ارزش‌های زیست‌محیطی و تعهدات اجتماعی

بدیهی است که قضاوت نهایی در‌مورد هر پروژه نه از‌طریق مشخص کردن امتیاز آن در هر‌کدام از موارد فوق و معدل‌گیری از امتیازات، که با قضاوت درباره تمامیت آن صورت خواهد گرفت.

داوری

روش داوری همچون سال‌های گذشته شامل چند مرحله حذف و انتخاب برای گزینش پروژه‌های نیمه‌نهایی، نهایی و برندگان در هر چهار گروه خواهد بود. 

جوایز

مبلغ کل جوایز ۰۰۰/۰۰۰/۶۰۰ ریال است که بنا به صلاحدید داوران بین برندگان چهار گروه تقسیم خواهد شد.

نحوه شرکت در جایزه معمار

۱- در مرحله‌ نخست همه ‌شرکت‌کنندگان می‌بایست مدارک خود را پرینت‌شده در صفحات A3 (به جز صفحه شرح پروژه که حداکثر در دو صفحه  A4 باید باشد) به صورت سیمی شده در موعدهای مقرر (شنبه ۳ شهریور برای طرح‌‌های مسکونی، یکشنبه ۴ شهریور برای طرح‌‌های بازسازی، دوشنبه ۵ شهریور برای طرح‌‌های عمومی) تا ساعت ۴ بعدازظهر به آدرس مجله در خیابان شریعتی، پایین‌تر از میرداماد، نرسیده به بزرگراه همت، کوچه دیباج، پلاک ۶،  طبقه دوم، واحد ۶ (تلفن‌ و دورنگار:‌ 2-26400980) بفرستند. 

• روی هیچ‌کدام از پرینت‌های A3 نام طراح و دفتر طراحی ذکر نشود. نام پروژه، نام طراح، نشانی، شماره تلفن و دورنگار در صفحه شرح پروژه A4 و روی پاکت نوشته شود.

مدارک لازم عبارت‌اند از:

الف‌ـ شرح پروژه حداکثر در دو صفحه  A4 با حروفی که به‌راحتی قابل خواندن باشند شامل موارد زیر:

• تیم طراحی معماری، سازه، تأسیسات و… و همچنین مجریان اصلی پروژه

• مشخصات کارفرما و بهره‌برداران • محل پروژه با کروکی و نشانی دقیق

• کاربری بنا با ذکر جزئیات • سازه و تأسیسات بنا به‌طور کلی

• سطوح زیربنا و زمین پروژه • ایده طراحی

• سال شروع و خاتمه‌ اجرا • نوآوری‌ها و مزایای پروژه

• در این مرحله CD‌ لازم نیست.

طراحان پروژه‌های بازسازی باید توضیحات اضافی در موارد زیر ارائه دهند:

• کاربری قبلی و فعلی بنا • محدوده مداخلات

• وضعیت بنا قبل از بازسازی • مهم‌ترین ارزش‌های بنای موجود

• سازه و تأسیسات اولیه ‌بنا

 

ب‌ـ تصاویر و نقشه‌ها برای هر چهار گروه

• پلان نشان‌دهنده موقعیت بنا در محیط اطراف

• پلان طبقات اصلی

• مقاطع و نماهای اصلی

• تصاویر نشان‌دهنده ساختمان در محیط اطراف، داخلی و خارجی ساختمان و جزئیات مهم

• هرگونه تصویر، طرح یا نموداری که درک پروژه را تسهیل کند.

پروژه‌های بازسازی می‌بایست تصاویر وضعیت بنا را قبل و بعد از مداخله نشان دهند.

 

۲- در مرحله نخست هیئت داوران در روزهای ۱۰ و ۱۱ شهریور مدارک رسیده را بررسی و مواردی را که از‌نظر آنها در مرحله نخست حذف می‌شوند مشخص می‌کنند. پروژه‌های باقیمانده به مرحله نیمه‌نهایی راه‌ می‌یابند.

۳- همه طراحانی که به مرحله نیمه‌نهایی راه یافته‌اند، می‌بایست مدارک پروژه خود (شامل: شیت‌ها و CD) را مطابق جدول زمانی:‌ طرح‌های مسکونی در روز شنبه ۳۱ شهریور،‌ طرح‌های بازسازی در روز یکشنبه ۱ مهر و طرح‌های عمومی در روز دوشنبه ۲ مهر، تا ساعت ۴ بعدازظهر به آدرس مجله در خیابان شریعتی، پایین‌تر از میرداماد، نرسیده به بزرگراه همت، کوچه‌ دیباج، پلاک ۶، طبقه دوم، واحد ۶ (تلفن‌ و دورنگار:‌ 2-26400980) تحویل دهند. 

• همه نقشه‌ها، عکس‌ها و توضیحات می‌بایست روی فوم (foamboard) به ابعاد ۵۰×70 سانتی‌متر (حداکثر ۵ صفحه)‏ و به صورت عمودی چسبانده شوند (حتماً از صفحات چوبی و PVC استفاده نشود). 

• روی هیچ‌کدام از شیت‌ها نام طراح و دفتر طراحی ذکر نشود. نام پروژه، نام طراح، نشانی، شماره تلفن و دورنگار روی پاکت نوشته شود.

• CD حاوی متن با فرمت Word‏، تصاویر و نقشه‌های ۳۰۰ DPI با فرمت JPEG یا TIF‌. از این تصاویر برای تهیه فیلم فینالیست‌ها و برندگان استفاده می‌شود.

• پروژه‌های متعدد متعلق به یک معمار (مشاور) در پاکت‌های جداگانه ارسال شود.

 

اعلام نتایج داوری و اعطای جوایز

داوری پروژه‌های راه‌یافته به مرحله نیمه‌نهایی در روزهای ۷ و ۸ مهرماه ۱۳۹۷ برگزار خواهد شد.

• جوایز برندگان این دوره در ۱۲ مهر ۱۳۹۷ طی مراسمی که محل برگزاری آن متعاقباً اعلام خواهد شد، اهدا می‌شود. 

علاقمندان برای اطلاعات بیشتر درباره جایزه‌ معمار می‌توانند با دفتر مجله تماس بگیرند یا به سایت مجله به نشانی info@memarmagazine.com یا کانال مجله مراجعه نمایند.

 

خواهشمند است فراخوان را دقیقاً مطالعه فرمایید. اگر مدارک دیرتر از ساعت مقرر به دفتر برسد،‌ پذیرفته نمی‌شود. مدارک و اطلاعات به همان شکلی که تحویل گرفته شده چاپ ‌می‌شود و تغییرات بعدی پذیرفته نخواهد شد. مدارک ارسالی به شرکت‌کنندگان بازگردانده نمی‌شود.

 

هیات داوران جایزه معمار ۹۷

مهرداد ایروانیان
متولد ۱۳۳۶، معمار، مجسمه‌ساز و نقاش، فارغ‌التحصیل رشته معماری از دانشگاه یو اس ال آمریکا، در زمینه طراحی ساختمان‌، منظره‌نگاری و ساخت فعال است، از جمله پروژه‌های معماری او می‌توان به پارک باغ بلند، منظره شهری دروازه قرآن، ساختمان اداره گاز استان فارس، خانه‌های مسکونی ۱۸- ۱، ساختمان اتاق بازرگانی، موزه‌ تاروپود و مجموعه رستوران هفت‌خوان و مجموعه سرزمین سبز اشاره کرد.
 در سال ۲۰۰۲ جایزه‌ معماری ماربل (MAA) را برای طراحی منظر دروازه‌ قرآن (ورودی شمالی شیراز) گرفت. همچنین در چهار دوره کاندید دریافت جایزه‌ آقاخان بوده است. او با دانشگاه آزاد از سال ۷۴ و دانشکده حافظ با تدریس دروس معماری معاصر و تاریخ معماری همکاری دارد.

مهرداد ایروانیان


رضا علی‌آبادی
دانش‌آموخته معماری از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سال ۱۹۹۹، سال ۲۰۰۶ تحصیلات تکمیلی را در دانشگاه مک‌گیل به پایان رساند و پس از کسب مجوز کار حرفه‌ای، در سال ۲۰۱۰ دفتر «معماری بوتیک» Rzlbd را در تورنتو تأسیس کرد، دامنه کار دفتر از طراحی ساختمان‌ها تا اشیا، برگزاری چیدمان و نمایشگاه، و انتشار مجله‌ای با عنوان rzlbdPOST را در برمی‌گیرد.
برای شناخت کیفیت شاخص کارهای این استودیو در مقیاس‌های مختلف، می‌توان به جوایز متعددی که کسب کرده اشاره کرد، از جمله جایزه بین‌المللی معماری امریکا ۲۰۱۷ و دو جایزه از انجمن معماران اونتاریو. کارهای این دفتر در عرصه‌های داخلی و جهانی نیز به نمایش گذاشته شده و در بیش از ۷۰ نشریه به چاپ رسیده‌اند. علی‌آبادی به پژوهش در زمینه‌هایی مثل معماری میکرو، ایده‌های خانه‌سازی برای آینده و دیگر ابعاد شهرسازی همچون تراکم علاقمند است. انتشارات انگلیسی Artifice اخیراً تک‌نگاری کارهای او را که مروری بر کارهای هفت سال گذشته اوست، منتشر کرده است.

رضا علی‌آبادی
زدِنیک فرانِک
Zdeněk Fránek
متولد سال ۱۹۶۱ در بوسکویچ، جمهوری چک، دانش‌آموخته رشته معماری از دانشکده معماری دانشگاه فنی برنو، در سال ۱۹۸۹ دفتر معماری فرانِک را تأسیس کرد. او علاوه بر تدریس در چندین دانشکده معماری، سال ۲۰۱۲ رئیس دانشکده معماری دانشگاه فنی لیبرِک بوده است. کارهای او در نمایشگاه‌های متعددی به نمایش گذاشته شده‌اند، از جمله خانه هنر برنو، گالری سی‌سی‌سی پکن، و چند شهر دیگر جمهوری چک. در حال حاضر، علاوه بر طراحی و تدریس در دانشگاه، مقالاتی در جمهوری چک و کشورهای دیگر منتشر می‌کند. او سخنرانی‌هایی نیز در شهرهای دیگر از جمله دهلی نو، گِنت، و سانتیاگوی شیلی داشته است.

زدِنیک فرانِک

محمدرضا قدوسی
متولد سال ۱۳۵۵، دانش‌آموخته دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی است. دارای سابقه کار در ایران، کانادا و عراق است و در طرح‌های جامع مسئول بوده است. او که از مؤسسان استودیو زاو در سال ۱۳۸۵ است، اکنون با همکاران، دیدگاه «مدیریت مصرف منابع برای داشتن فضای زندگی بهتر» را پیش می‌‌برند.  «زاو» تاکنون چندین جایزه ملی و بین‌المللی کسب کرده است، از جمله منتخب روزنامه نیویورک تایمز سال ۲۰۰۹، منتخب جایزه فریتز هوگر ۲۰۱۷ و جایزه معمار. از قدوسی مقالات متعددی در مجلات ایرانی و خارجی چاپ شده است.

محمدرضا قدوسی

شامیل محمدزاده
متولد ۱۳۲۴، دانش‌آموخته معماری از دانشگاه شهید بهشتی، فعالیت حرفه‌اى را از سال ١٣۴۶ با همکارى با وزارت مسکن و شهرسازى، مهندسان مشاور نقش جهان، مهندسان مشاور گنو، مهندسان مشاور بن‌سار، علاوه بر دفتر شخصى‌اش، آغاز کرد.
استادیوم ۵٠ هزار نفرى یادگار امام تبریز (برنده رتبه اول استادیوم سبز از سوىِ AFC)، سالن چندمنظوره بانوان تبریز و استادیوم ٧۵ هزار نفرى نقش جهان اصفهان، محصول همکارى او به عنوان طراح ارشد با مهندسان مشاور آرتک تا امروز است. در طراحی مسابقه پدیده کیش با مهندسان مشاور شیردل و همکاران (برنده رتبه اول)، مسابقه مرکز فرهنگى سمرقند ازبکستان، طراحى باغ موزه حصار کاخ سعدآباد، هتل ۴٠٠ اتاقى صنایع و معادن و ساختمان کنترل مرکزى کارخانه سیمان بوشهر همکاری داشته است.
ساختمان ادارى آقاى مغزى (رتبه پنجم جایزه معمار سال ٨٠)، ساختمان تحقیقاتى فرا افرند در پارک فن‌آورى پردیس (رتبه اول جایزه ساختمان‌هاى تحقیقاتى سال ٨٢)، محصول نگاه شخصى اوست.
او سابقه ١٠ سال تدریس در دانشگاه آزاد و داوری در مسابقات معمارى از جمله جایزه معمار و جایزه معمارى داخلى ٩۵ را دارد.

شامیل محمدزاده

 

تحریریه خط معمار

منبع: وب سایت مجله معماری

تعداد بازدید: 1,374

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *