طراحی مطب دندانپزشکی دکتر حمزوی، مهتاب حمزوی

عکس مطب دندانپزشکی شیک

معمار مسئول: مهتاب حمزوی

موقعیت: ایران، شیراز

مساحت: ۲۵۰ مترمربع

تیم طراحی: مرجان رحیمی، سمیه ساریخانی

طراحی و دکوراسیون داخلی: مهتاب حمزوی

طراحی سازه: مجتبی حمیدی فر

طراحی تأسیسات: مهندس جعفرپور

مشاور گرافیک: نازنین فرح

عکاس: امیرعلی غفاری

سال آغاز پروژه: ۱۳۹۷

سال پایان پروژه: ۱۳۹۸

شرح پروژه

پروژه طراحی مطب دندانپزشکی دکتر حمزوی در استان شیراز قرار دارد. در طراحی این پروژه کارفرما از طراح می خواست تا فضایی متمایز، زیبا و در عین حال کاربردی برایش طراحی کند. واحد مذکور در بلوار چمران شهر شیراز قرار دارد. این بلوار یکی از پر رفت و آمدترین بلوارهای شهر می باشد و واحد مورد نظر برای دندانپزشکی نیز در طبقه همکف ساختمانی در حال ساخت قرار دارد و متراژ آن ۲۵۰ متر مربع است. پروژه حاضر تنها دارای یک ورودی اصلی در سمت غربی زمین بود.

چالش اصلی که طراح در طی طراحی این مطب با آن روبرو بود، تفکیک زون های عملکردی متفاوت و همنشینی شان در کنار یکدیگر بود. بنابراین، طراح پیشنهاد کرد تا یک ورودی جداگانه ای از سمت حیاط قرار دهند تا مراجعه کنندگان سریع و آسان به محدوده اصلی کلینیک دسترسی یابند. طبقات فوقانی ساختمان دارای کاربری مسکونی بودند. از این رو تفکیک دسترسی “مراجعه کنندگان” و “ساکنین” آرامش را برای هردو کاربران تأمین می کرد. از طرفی دیگر نیز، عبور مراجعه کنندگان از حیاط و چشم اندازی که برایشان طراحی شده بود، باعث تجربه ی فضایی زیبا و دلنشین به دور از سردی و خشکی همیشگی فضاهای درمانی می شد.

با توجه به این که این واحد در ابتدا برای کاربری مسکونی طراحی شده بود، در جریان روند تغییر کاربری اش، طراحی به صورت ریتم تکرار شونده ی دیوارهای تفکیک کننده در مسیری زیگزاگی شکل در طول راهرو ها انجام شد. پس از آن در انتخاب متریال و مصالح، طراحان دریافتند که مسئله مهم و عمده ای که دندانپزشکان معمولا با آن مواجه هستند، پاکیزگی و تمیزی فضای کاریشان می باشد. بدین ترتیب برای رسیدن به این هدف، طراح در اولین قدم استفاده از رنگ های روشن را به کارفرما پیشنهاد کرد. در نتیجه دکوراسیون مطب دندانپزشکی سه رنگ سرد طوسی، آبی روشن و سبزآبی انتخاب شدند. زیرا رنگ های سرد خیلی سریع پاکیزیگی فضا را نمایان می سازند و در کنار رنگ گرم نوارهای چوبی _ به سبب آرامشی که ایجاد می کنند و از استرس مراجعه کنندگان می کاهند_ تضاد زیبایی را خلق می کند. در مرحله بعدی، به واسطه رنگ های انتخابی، طراحان به ایجاد طرح های هندسی نامتقارن و منحصر به فردی در هر یک از اتاق ها پرداخته و در نهایت برای پوشش سطح دیوار، شیشه ی شفاف در نظر گرفتند. بدین صورت با ایجاد بداعت در به کارگیری رنگ و شیشه ظرافتی خاص به فضا بخشیدند.

معمولا در طراحی مراکز درمانی، عملکردگرایی می بایستی جهت سازگاری هرچه بیش تر با تکنولوژی روز با زیبایی شناسی پذیرفته شده ای از جانب مخاطب ترکیب شود. از سوی دیگر، این ترکیب پیچیده، باید با سیرکولاسیون و شبکه دسترسی خوانا و کارآمد آمیخته شود. از این رو زون های عملکردی که یکی مربوط به “مراجعه کنندگان” و دیگری که مربوط به “پرسنل” است، بر اساس اصول گستردگی فضا، پویایی و سیالیت و با هدف ایجاد محیطی گرم و صمیم و راحت شکل گرفت. این فضاها می بایستی پاسخگوی ضوابط و آیین نامه های بهداشتی نیز می بود:

_ دسترسی راحت و آسان
_ سلسله مراتب فضایی دقیق
_ کارکرد مناسب ریز فضاها
_ امکان شستشو و پاکیزه نگه داشتن متریال به کار رفته
_ سالن انتظار هم می‌بایست علاوه‌ بر داشتن ویژگی های کارکردی معمارانه، از لحاظ بصری نیز می بود و آرامش بیماران را به ارمغان می‌آورد.

در ادامه با دیدن تصاویر عکس مطب دندانپزشکی شیک و مدرن دکتر حمزوی، خط معمار را همراهی کنید.

عکس مطب دندانپزشکی شیک عکس مطب دندانپزشکی شیک عکس مطب دندانپزشکی شیک عکس مطب دندانپزشکی شیک عکس مطب دندانپزشکی شیک عکس مطب دندانپزشکی شیک عکس مطب دندانپزشکی شیک عکس مطب دندانپزشکی شیک عکس مطب دندانپزشکی شیکعکس مطب دندانپزشکی شیک عکس مطب دندانپزشکی شیک عکس مطب دندانپزشکی شیک عکس مطب دندانپزشکی شیک

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

در این بخش به شرح پروژه و نمایش عکس مطب دندانپزشکی شیک و مدرن دکتر حمزوی پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

منبع: Aoapedia.ir

اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری

تعداد بازدید: 1,039

۱ دیدگاه

  1. اسماعیلی گفت:

    خیلی طراحی سرد ومبتدی داره

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *