طراحی کلینیک دندانپزشکی دکتر فریور، دفتر معماری رازان

طراحی کلینیک دندانپزشکی

طراحی کلینیک دندانپزشکی دکتر فریور

معماری: دفتر معماری رازان

معماران مسئول: نوید امامی، حمید امامی، آمیتیس نوروزی

موقعیت: تهران، سعادت آباد

مساحت: ۱۴۰ مترمربع

سال: ۱۳۹۱

تیم طراحی: آرش رضایی زادگان، مهسا نوبتی، غزاله عابدزاده

عکس: حسین فراهانی

در ادامه معرفی کارهای دفتر معماری رازان، در این بخش قصد داریم به بررسی پروژه طراحی کلینیک دندانپزشکی دکتر فریور در منطقه سعادت آباد تهران بیاندازیم. این کار مربوط به ۷ سال پیش است و جزء اولین کارهای دفتر معماری رازان محسوب می شود که در آن وظیفه طراحی و نظارت اجرا را بر عهده داشته اند. توضیحاتی که در ادامه مطالعه می نمایید، اقتباسی است از توضیحاتی که معمار در مورد این پروژه ارائه نموده است:

اگر به دنبال دفتر کار در شهر تهران گشته باشید، حتما می دانید که ساختمان های زیادی در شهر با عنوان موقعیت اداری وجود دارند. این ساختمان ها، سند مسکونی دارند اما کاربری اداری پیدا کرده اند. منطقه سعادت آباد نظیر خیابان میرداماد و جردن، سرشار از این ساختمان هاست. برای افزایش اطلاعات عمومی، خوب است بدانید که پزشکی از آن دسته حرفه هایی است که برای راه اندازی مطب و کلینیک، الزامی به سند اداری ندارند. یعنی اینکه یک پزشک می تواند در یک ساختمان مسکونی، مطب خود را برپا نماید. این قانون شهرداری است. بنابراین بسیاری از ساختمان های مسکونی با موقعیت اداری، برای مصارف مطب و کلینیک پزشکی مورد بهره برداری قرار می گیرند. مطب دفتر فریور نیز در یکی از همین ساختمان ها واقع شده است.

بر اساس اظهارات تیم طراحی، کارفرما واحدی در ساختمانی مسکونی خریداری کرده بود و قصد بازسازی فضا و تبدیل آن به یک کلینیک دندانپزشکی را داشت. یکی از نکاتی که کارفرما بر روی آن اصرار داشت، استفاده از بیشترین یونیت دندانپزشکی با هزینه مشخص در این فضا بود. با این شرط که نتیجه گران تر از چیزی که هزینه شده، به نظر برسد! (البته این موضوع، خواسته بسیاری از کارفرماهایی است که ما و شما با آن ها کار کرده ایم)

در نتبجه برای کاهش قیمت تمام شده، تصمیم بر این شد که از تخریب به حداقل ممکن برسد و از ساختار موجود، نهایت استفاده صورت گیرد. بنابراین دیوارها، به عنوان جداکننده فضا و تعریف عملکرد فضاها مورد استفاده قرار گرفتند و بر روی دیوارها، از تابلوهای لبخند، برای کاستن از استرس و رسیدن به یک فضای دوستانه بهره گرفته شد.

همانطور که در تصاویر نیز مشخص است و در پلان هم می توانید ببینید، راهرویی در فضا وجود دارد که امکان دسترسی پزشکان به قسمت های درمانی، بدون ایجاد تعارض با بخش رسپشن و انتظار را فراهم می کند. سعی شده است علامت ها و تصاویری که بر روی دیوار تعبیه می شوند، به شکلی باشند که در قالب یک نشانه در ذهن مخاطب اثر گذار بوده و باقی بمانند.

آنچه مطالعه نمودید اقتباسی از توضیحات طراحان در مورد طراحی کلینک دنداپزشکی بود. توضیحاتی در مورد تاسیسات نیز وجود دارد که با توجه به اینکه هر واحدی، نیازمندها و شرایط تاسیساتی خاص خود را داراست، از ان چشم پوشی نمودیم.

در ادامه دعوت می کنیم تصاویر این فضای درمانی را مشاهده نمایید.

طراحی کلینیک دندانپزشکی طراحی کلینیک دندانپزشکی طراحی کلینیک دندانپزشکی طراحی کلینیک دندانپزشکی طراحی کلینیک دندانپزشکی طراحی کلینیک دندانپزشکی طراحی کلینیک دندانپزشکی طراحی کلینیک دندانپزشکی

پلان، دیاگرام، سکشن و ..   

پلان طراحی کلینیک دندانپزشکی پلان طراحی کلینیک دندانپزشکی پلان طراحی کلینیک دندانپزشکی پلان طراحی کلینیک دندانپزشکی

 

تصاویر مربوط به پیش از بازسازی کلینیک

طراحی کلینیک دندانپزشکی طراحی کلینیک دندانپزشکی

توضیحات و تصاویر ارائه شده در این بخش، مربوط به طراحی کلینیک دندانپزشکی دکتر فریور واقع در منطقه سعادت آباد تهران می باشد. طراحی این فضا توسط استودیو معماری رازان انجام شده است. اگر در رابطه با طراحی انجام شده، ایده یا نظر خاصی دارید، می توانید آن را از طریق بخش نظرات با ما و سایر معماران در میان بگذارید.

 

تحریریه خط معمار

منبع: وب سایت رازان

تعداد بازدید: 3,519

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *