طراحی پارکینگ و ساختمان اداری الهیه، گروه معماری موج نو 

 طراحی پارکینگ طبقاتی

طراحی پارکینگ و ساختمان اداری الهیه، گروه معماری موج نو

معماری: دفتر مهندسین مشاور معماری موج نو

معماران اصلی: لیدا الماسیان، شاهین حیدری

موقعیت: تهران، الهیه

تیم طراحی: سارا فراهانی، مریم امان پور، تینا یاوریان، شیرین ضیایی، سهیلا زاهدی، مریم شکوهی، منا رمزی، الناز عشایری، پریا پورمقدم، پانیذ مهری، شیدا قطبی

کارفرما: سازمان توسعه انرژی ایران

مساحت: ۹۰۰۰ متر مربع

عکاس: پرهام تقی اف

سال: ۱۳۹۷

دفتر مهندسین مشاور معماری موج نو شامل گروهی از معماران خلاق ایرانی است که با همکاری لیدا الماسیان و شاهین حیدری در سال ۱۳۸۵ بنا نهاده شد. این گروه موفق یه کسب جوایز متعددی در سطح جهانی شدند. در بخش های گذشته به معرفی پروژه های این دفتر معماری پرداختیم که می توانید از طریق لینک زیر به آن ها دسترسی یابید:

معماری ویلای مشا، سه منظر یک خانه – دفتر معماری موج نو

معماری و طراحی داخلی بیمارستان پارس، استودیو معماری موج نو

از دیگر آثار این گروه معماری می توان به طراحی پارکینگ طبقاتی الهیه اشاره کرد. پروژه طراحی پارکینگ طبقاتی الهیه در منطقه ای محدود در انتهای خیابان الهیه تهران قرار دارد که محدود به ساختمان های همسایه است. همانطور که می دانیم تهران جزو شهرهای بزرگ، شلوغ، با آلودگی های شدید می باشد. پروژه در جهت گسترش نقاط پارکینگ سازمان وزارت انرژی تعریف شده بود. منطقه شمال تهران شمیرانات نامیده می شود که در سال های پیش باغی عظیم با آب و هوای فوق العاده بود، با توجه به رشد شهر تهران، این منطقه جزو مناطق مورد علاقه افراد و دلال های مسکن شد. بنابراین باغ های موجود در این منطقه یک به یک از میان رفتند و در نهاین این منطقه به یکی از گران ترین مناطق تهران تبدیل شد.

ثروتمند ترین منطقه مسکونی تهران با سیر در سراسر جهان با سبک های معماری غربی و نماهای رومی و اروپایی آشنا شد و این سبک را در ساختمان های الهیه به نمایش گذاشت. در حالی که این روند طراحی هرگز سازگاری با زمینه، و همچنین فرهنگ و محیط زیست الهیه ندارد. دلیل اصلی این ساختمان بدون هویت فقط سود و منفعت اقتصادی آن بود. با تمام این توضیحات چالش اصلی در پروژه،  برخورد با ایده غالب مد نظر جاری بود که چنین فضایی را بدون هویت ایجاد می کند، به علاوه شکاف بزرگ برای در نظر گرفتن پارامترهای مانند آب و هوا، فرهنگ، زمینه نیز می باشد.

برنامه ریزی عملکردی پروژه در مورد طراحی بر اساس تنظیم فعلی ساختمان های پارکینگ علاوه بر اعمال استراتژی های توسعه و سپس اتصال پارکینگ های موجود به وزارتخانه آب و انرژی برای تقویت فضاهای به دست آمده در جهت استفاده کاربران و مشتریان بود. برای استفاده از حداکثر فضای موجود، حداقل رمپ برای گردش در نظر گرفته شد، بنابراین امکان ایجاد تعداد زیادی برای فضای پارک کردن به وجود می آمد. طبقه بالای ساختمان به سالن های سمینار و جلسات اختصاص می یافت که با سالن های جلسات موجود در ارتباطند. در طول فرآیند طراحی، طراحان هدف اصلی را برای معرفی مانیفست طرح های آینده ساختمان ها در این منطقه از شهر تهران قرار داده اند. به همین دلیل طراحان شکل درخت را در ساختار و پوسته ساختمان نشان دادند که به طور فیزیکی و یا کاربردی با زمینه ارتباط دارد. در نمای ساختمان می توان قطعاتی از درختان را مشاهده کرد، هر یک از مربع ها برگی از درختان را به نمایش می گذارد که همه آن ها در کنار یکدیگر یک باغ را تداعی می کنند. در نتیجه  معماری ساختمان اداری با طراحی نمای منحصر به فرد خود، طراحان این فضا را در باره اهمیت حفظ محیط زیست طبیعی و  طراحی و همراه با معیارهای معماری پایدار خاطرنشان می کند که همگی باعث بهبود کیفیت زندگی در چنین شهر بزرگ و آلوده مانند تهران می شود.

یک روف گاردن نیز در طبقه آخر قرار داده شده تا کاربران فرصتی داشه باشند تا در این فضا به استراحت بپردازند و از سیمای زیبای این ساختار بهره ببرند. این یک پوسته ای است که تمام سطوح پارکینگ و سالن های جلسات را در بر می گیرد. اتصال و تداوم بین بخش های داخلی و بیرونی ساختمان، یک ویژگی عالی برای ساختمان است.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن تصاویر دعوت می نماید.

 طراحی پارکینگ طبقاتی  طراحی پارکینگ طبقاتی  طراحی پارکینگ طبقاتی  طراحی پارکینگ طبقاتی  طراحی پارکینگ طبقاتی  طراحی پارکینگ طبقاتی  طراحی پارکینگ طبقاتی  طراحی پارکینگ طبقاتی  طراحی پارکینگ طبقاتی  طراحی پارکینگ طبقاتی

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت طراحی داخلی آوگون

منبع: Architizer

تعداد بازدید: 2,767

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *