طراحی و معماری خانه پرنیان ، آتلیه مکعب سفید

معماری خانه پرنیان

طراحی و معماری خانه پرنیان ، آتلیه مکعب سفید

معماری: آتلیه مکعب سفید

موقعیت: ایران، ماکو

معماران اصلی: رضا اسدزاده، شبنم خلیل پور

مساحت: ۶۰۰ مترمربع

سال: ۱۳۹۷

عکاس: فرشید نصر آبادی

معماران معاصر ایرانی پروژه های ارزنده ای را در حوزه معماری و طراحی داخلی مسکونی، اداری، تجاری از خود به جای گذاشته اند، خط معمار نیز در بخش های مختلف سعی می کند تا شما کاربران را با این نمونه ها آشنا سازد. آتلیه مکعب سفید دارای پروژه های بی نظیری از جمله  معماری ویلا و معماری ساختمان مسکونی می باشد که در بخش های مختلف در خط معمار برای شما به اشتراک گذاشتیم. شما می توانید از طریق کلیک روی لینک زیر به برخی از این نمونه ها دسترسی یابید:

معماری ویلای مکعبی چوبی، آتلیه مکعب سفید

طراحی خانه شماره ۲۰، آتلیه مکعب سفید

معماری داخلی و طراحی نما ویلای Mavi، گروه معماری مکعب سفید، دماوند

در این بخش نیز به شرح یکی دیگر از پروژه های فوق العاده این دفتر معماری که طراحی و معماری خانه پرنیان می باشد، خواهیم پرداخت. این پروژه برای یک خانواده چهار نفره در شهر مرزی ماکو طراحی و ساخته شده است. این ملک پتانسیل بهره مندی از نور روز از شمال و جنوب و همچنین بهره مندی از چشم اندازهای بی نظیر کوه آرارات و ارتفاعات جنوبی منطقه را دارد. شکل گیری این کانسپت نتیجه یک چالش میان کارفرما و معماران بود؛ به این صورت که هدف اصلی ایجاد یک ساختمان مسکونی متفاوت با در نظر گرفتن نیازهای مکانی در یک سطح، در تضاد با خانه های دوبلکس موجود در این منطقه بود.

بدین ترتیب طراحان گفتگو در رابطه با با روابط مکانی را آغاز کردند و با توجه به مساحت محدود، طرح مسکونی را به طور مجدد تعریف کردند. ساختار فضایی در ۷۰ درصد بخش عمده فضا با یک پله ۱٫۵ متری در طبقه همکف  تشکیل شده است که به فضاهای عمومی مانند پارکینگ، لابی و فضاهای چند منظوره با پنجره های بزرگ متصل به حیاط جنوبی اختصاص داده شده است.

طبقه دوم از طریق ۲ مسیر قابل دسترسی می باشد. یکی راه پله فلزی در حیاط و دیگری راه پله داخلی آسانسور. راهرو نیز به عنوان ورودی طراحی شده است که تعامل میان ساکنین و فضاها را غنی تر می سازد. آشپزخانه جلوی درب، فضاهای خصوصی در سمت راست و فضاهای عمومی در سمت چپ فضا قرار داده شده اند.

وُید داخلی بالای راهرو نقطه اتصال را در مرکز فضای زندگی ایجاد می کند که فضای خصوصی و عمومی را در خود ادغام می کند. این خود منجر می شود تا قسمت ورودی و اتاق خواب سوم به طور کامل از نور خورشید بهرهمند گردد و در عین حال پتانسیل هایی را برای شبیه سازی یک حیاط نیمه بسته را فراهم آورد.

مناطق خصوصی شامل ۳ اتاق خواب می باشد. اتاق خواب مستر که حریم خصوصی آن از طریق توری های چوبی انعطاف پذیر عمودی ارائه می شود. اتاق خواب پرنیان مانع از دید مستقیم خیابان از طریق عقب نشینی می شود. مناطق عمومی نیز به اتاق نشیمن و سالن پذیرایی اختصاص داده شده است که دارای پنجره های فرانسوی شکلی می باشد که منجر به ورود نور طبیعی به فضای داخلی می شود و امکان همزیستی و گفتگو را بین فضاها، نور روز و همچنین تهویه مناسب را فراهم می آورد. این فضا از طریق راه پله های چوبی به طبقه دوم متصل می شود. در طبقه دوم ما یک تراس را مشاهده می کنیم که یک محیط دنجی را برای ساکنین فراهم می آورد و آن ها  می توانند فعالیت های مختلفی را تجربه کنند.

سطح تاشو در تمام جزئیات پروژه از نما گرفته تا سقف کاذب و دیواره های لابی منعکس شده است. رویکردهای طراحی به طور کلی شامل موارد زیر است:

برای تمرکز در فضای باز، حیاط، کانسپت اصلی و عملکرد آن در ارتباط با فضاهای زندگی. همچنین برای در نظر گرفتن میزان و کیفیت نور روز و نسبت آن به عملکرد فضاها. جهت اندیشیدن به ابعاد و نسبت حیاط. برای مشخص کردن میزان چشم انداز برای فضاهای باز و آسمان . در نهایت جهت مشخص کردن سقف نه تنها به عنوان جدا ساختن ساختمان از آسمان، بلکه به عنوان سطحی بین محیط ساخته شده و آسمان می باشد.

در ادامه با دیدن تصاویرطراحی و معماری خانه پرنیان خط معمار را همراهی کنید.

معماری خانه پرنیان معماری خانه پرنیان معماری خانه پرنیان معماری خانه پرنیان معماری خانه پرنیان معماری خانه پرنیان معماری خانه پرنیان معماری خانه پرنیان معماری خانه پرنیان معماری خانه پرنیان معماری خانه پرنیان

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت طراحی داخلی آوگون

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 5,501

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *