طراحی و معماری خانه افرا ، دفتر معماری دال

طراحی و معماری خانه افرا

معماری دفتر معماری دال

معماران مسئول: علیرضا اسفندیاری، هیلدا تهرانی

موقعیت: ایران، مازندران

مساحت: ۳۰۰ مترمربع

مشاور: کامبیز اسکندرتبار

مدیر اجرا: وحید تهماسبی

عکاس: استودیو دید

سال: ۱۳۹۸

شرح پروژه

این سایت در منطقه ی مسکونی دنج و آرام شهر رویان در شمال ایران واقع شده است. کارفرمای پروژه فردی مذهبی بوده و ایجاد حریم خصوصی در این ویلا برای او بسیار اهمیت داشت. وی به علاوه با توجه به بودجه ی محدودی که در نظر داشت، از طراحان خواست تا خانه ای ساده برای او و خانواده اش طراحی کنند. طراحی پروژه بر این اساس آغاز گشت. چالش های اصلی که طراحان در طی طراحی این ویلا با آن روبرو بودند، طراحی فضایی مدرن، کاربردی، راحت و دنج، پرنور و با تهویه مطبوع بود که متناسب با بودجه کارفرما باشد.

ابعاد زمین تقریبا ۱۷×۱۷ مترمربع و مساحت فضا ۳۰۰ مترمربع می باشد. طرح پیشنهادی پروژه یک فرم مستطیل شکل در جهت شرقی-غربی بود. کشیدگی فرم پروژه،  سطح غربی را که به طور مداوم در معرض بارندگی های فصلی قرار می گیرند، کاهش می دهد.
با طراحی دو حیاط در ضلع شمالی و جنوبی پروژه و قرار دادن بازشوها در این دو جبهه، امکان بهره مندی از نور طبیعی و تهویه از شمال و جنوب برای فضاهای داخلی فراهم می شود.
با توجه به اهمیت تفکیک مناطق عمومی و خصوصی برای کارفرما، فضاهای مورد نیاز به سه دسته تقسیم می شوند:

_ فضای عمومی که شامل سالن نشیمن و تراس است.

_ فضای نیمه-خصوصی شامل آشپزخانه و سالن غذا خوری می باشد.

_ فضای خصوصی که اتاق خواب و  فضای خدمات را در بر  می گیرد.
کلیه ی فضاهای عمومی پروژه در مکعب سفید و فضاهای خصوصی در مکعب سیاه قرار گرفته اند. فرم و قالب پروژه نتیجه ترکیب بندی این دو مکعب می باشد و در محل تقاطع این دو مکعب فضای نیمه خصوصی قرار گرفته است. با توجه به اهمیت نور در این پروژه و همچنین تفکیک میان فضای نیمه-خصوصی و عمومی، یک فضای وُید ایجاد می شود. این امر به طراحان امکان داد تا نور طبیعی را در مرکز پروژه داشته باشند و به علاوه بستری را برای ایجاد فضای سبز داخلی فراهم سازند. آن ها در این بخش یک درخت افرا که از درختان بومی منطقه است قرار دادند.

در ادامه شما را به دیدن تصاویر طراحی و معماری خانه افرا دعوت می نماییم.

طراحی و معماری خانه افرا طراحی و معماری خانه افرا طراحی و معماری خانه افرا طراحی و معماری خانه افرا طراحی و معماری خانه افرا طراحی و معماری خانه افرا طراحی و معماری خانه افرا طراحی و معماری خانه افرا طراحی و معماری خانه افرا طراحی و معماری خانه افرا طراحی و معماری خانه افرا طراحی و معماری خانه افرا طراحی و معماری خانه افرا طراحی و معماری خانه افرا طراحی و معماری خانه افرا طراحی و معماری خانه افرا طراحی و معماری خانه افرا طراحی و معماری خانه افرا طراحی و معماری خانه افرا

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

در این بخش به طراحی و معماری خانه افرا پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 1,670

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *