طراحی و اجرای ساختمان مسکونی لادن ۲۴، گروه معماری سلامت

طراحی و اجرای ساختمان مسکونی

طراحی و اجرای ساختمان مسکونی لادن ۲۴

معماری : گروه طرح و ساخت سلامت

سرپرست طراحی: هومن سلامت

موقعیت: ایران، تهران، منطقه ۳

سال شروع: ۱۳۹۵

سال خاتمه اجرا: ۱۳۹۷

همکاران گروه طراحی: ساینا محمدی خبازان، مونا فرهنگ دوست

سازه: مهرداد سلامت

تاسیسات الکتریکی : لیلا کرباسیان

تاسیسات مکانیکی : ساده شرق

مجری : گروه طراح و ساخت سلامت

مدیر پروژه : سیامک سلامت

سرپرست اجرا: مزدک سلامت

ساختمان شماره ۲۴ خیابان لادن، بنایی است مسکونی در زمینی جنوبی به مساحت ۷۳۶ مترمربع، که در یکی از خیابان های حدفاصل دو خیابان شیراز شمالی و شیخ بهایی به نام لادن واقع شده است. بنا دارای یک طبقه زیرزمین به مساحت ۴۳۷ مترمربع، طبقه همکف به همان مساحت و ۶ طبقه مسکونی است که هر طبقه دو واحد ۲۱۰ مترمربعی را در خود جای داده است. زیربنای کل پروژه ۳۶۳۸ مترمربع می باشد.

مشخصات و مزایای پروژه:

این پروژه مسکونی، در قطعه ای مستطیل شکل، محصور در همسایگی های شهری است. بنابراین تنها وجهی از این بنا که در تعامل با شهر می باشد، نمای شمالی آن است. از طرفی کشیدگی و تناسبات زمین عمق نورگیری در داخل ساختمان را نیز کم خواهد کرد. لذا اولویت اصلی طرح به حداکثر رساندن نور و کیفیت فضایی با استفاده از پنجره های حداکثری است. این عامل تعامل فضای اقامتی با شهر می باید، نمایشی دلچسب و پویا از بیرون نیز داشته باشد، لذا صفحه نما به قطعات خردی تقسیم شده که این قطعات با جلو و عقب شدن و گرفتن زوایای کم نسبت به یکدیگر در محدوده مجاز ساخت و ساز تحرک را به این نما برگردانده است.

این قطعات هرکدام همان واحدهای مسکونی داخلی است که امتداد آنها حجم هایی را در نما شکل داده که هرکدام متعلق به یک خانوار است. بواسطه نیاز به نور بیشتر فضای عمومی بنا تمام قد با شیشه در نما به نمایش در می آید.

بنا دارای یک طبقه زیرزمین، همکف و شش طبقه مسکونی بر روی آن است. در زیرزمین فعالیت های مربوط به پارکینگ، موتورخانه مرکزی و پمپ خانه آتش نشانی و انبارها مستقر شده است. یک اتاق ورزش با تهویه مناسب و یک سوئیت مستقل سرایداری با نور و تهویه مستقیم از خیابان لادن نیز در آن استقرار یافته است و نیزهمکف مختص پارکینگ و لابی است و سایر طبقات کاربری مسکونی دارد.

پلکان اصلی، حسب ملزومات آتش نشانی به نمای شمالی و هوای آزاد دسترسی مستقیم دارد و در طبقات با مجاورت لابی آسانسور و این پلکان، تامین نور و هوای تازه تا عمق فضاهای مشاع ممکن می شود. بدین ترتیب ورود به آپارتمان ها از فضایی با کیفیتی ممتاز صورت خواهد پذیرفت که طرح مدرن این فضاها نیز آن را خاص تر می کند.

در هر طبقه دو آپارتمان با مساحت  210 مترمربع قرار گرفته است، طبقه با امتدادی  شمالی – جنوبی تقسیم شده و واحدهایی را در غرب و شرق مجزا ساخته است که هر کدام دید، نور و تهویه از هر دو سمت شمال و جنوب را دارند. خواب ها در مجاورت جبهه آرام حیاط شکل گرفته اند و پذیرایی و نشیمن آپارتمان ها مشرف به خیابان لادن است. در طراحی داخلی واحدها، سعی بر استفاده از کانسپتی مدرن با مصالحی با رنگ های روشن در کف، دیواره ها و سقف است. پنجره هایی با سطوح بزرگ که بیشترین نور ممکن را در داخل تدارک می بینند به ایده طراحی داخلی کمک خواهد کرد. فضای آشپزخانه ارتباط بصری کنترل شده ای با فضای پذیرایی دارد ولی از سمت نشیمن خصوصی کاملا با آن عجین شده است و به نوعی فضایی دلچسب و یکپارچه را شکل می دهد که بخش عمده ای از زندگی در آن اتفاق خواهد افتاد. خواب ها نیز با کریدوری بلند از فضای عمومی آپارتمان جدا شده اند، که محرمیت و آسایش آنها را  به بیشترین حد ممکن می رساند.

طراحی و اجرای ساختمان مسکونی طراحی و اجرای ساختمان مسکونی طراحی و اجرای ساختمان مسکونی طراحی و اجرای ساختمان مسکونی طراحی و اجرای ساختمان مسکونی طراحی و اجرای ساختمان مسکونی طراحی و اجرای ساختمان مسکونی طراحی و اجرای ساختمان مسکونی طراحی و اجرای ساختمان مسکونی طراحی و اجرای ساختمان مسکونی طراحی و اجرای ساختمان مسکونی طراحی و اجرای ساختمان مسکونی طراحی و اجرای ساختمان مسکونی طراحی و اجرای ساختمان مسکونی طراحی و اجرای ساختمان مسکونی طراحی و اجرای ساختمان مسکونی طراحی و اجرای ساختمان مسکونی طراحی و اجرای ساختمان مسکونی

پلان، دیاگرام، سکشن و …    

 

طراحی و اجرای ساختمان مسکونی طراحی و اجرای ساختمان مسکونی  طراحی و اجرای ساختمان مسکونی  طراحی و اجرای ساختمان مسکونی

طراحی و اجرای ساختمان مسکونی  طراحی و اجرای ساختمان مسکونی

 

در این مطلب به بررسی پروژه طراحی و اجرای ساختمان مسکونی لادن ۲۴ پرداختیم. توضیحات ارائه شده، توسط معمار پروژه بیان شده اند. اگر در رابطه با طراحی این ساختمان، نظری متفاوت و یا پرسشی در ذهن دارید، می توانید از طریق بخش زیر، نظرات خود را با ما و سایر معماران در میان بگذارید.

 

تحریریه خط معمار

منبع: ArchLine

تعداد بازدید: 7,040

۱ دیدگاه

  1. behzad گفت:

    سلام و تشکر از مطالب خوبتون. اگر ممکن هست در مورد سیستم های سرمایشی و گرمایشی و تاسیسات برقی و … هم در خصوص ساختمان هایی که در سایت بررسی میکنید مطالبی قرار دهید. متشکرم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *