طراحی  ساختمان اداری مهندسین مشاور فراتحقیق (SBR) ، گروه معماری USE + گروه معماری امرداد

ویژگی ساختمان اداری

طراحی  ساختمان اداری مهندسین مشاور فراتحقیق (SBR) ، گروه معماری USE + گروه معماری امرداد

معماری: گروه معماری USE + گروه معماری امرداد

معماران مسئول: محمد عرب، مینا معین الدینی، کامران کوپایی، الهه حاج دایی

موقعیت: خمین شهر

مساحت: ۲۴۰۰ مترمربع

عکاس: فرشید نصرآبادی

زمینه

شهر اصفهان نتیجه تعامل میان حرکت و سکون است. همچنین مجموعه ای از راه های درهم تنیده در کنار ساختمان های مختلف می باشد. با دور شدن از شهر آن چه برجسته تر نمایان می شود، جنبش و حرکت است. رفت و آمد از خانه به محل کار و برعکس آن، تفاوت اصلی و اساسی سفرهای کاری درون شهری بود. این پارامتر، هنگامی که از دروازه سایت عبور می کنیم از اهمیت بیش تری برخوردار شد. همچنین با یک ساختار بسیار منحنی و سیالی روبرو شدند که نمی توان نادیده گرفت. این خطوط از خطوط کوههایی که در شمال سایت واقع شده اند گرفته شده و افراد را به حرکت نامحدود سوق می دهد. این زمین به ۷۵ متر و عرض ۲۴ متر با مسیر منحنی اطرافش شکل گرفته است.

کارفرما

شرکت SBR که از پیشگامان صنعت است، خواستار ساختمانی بود که ظرافت نام تجاری شرکت و دیدگاه آینده آن را ارائه دهد. در اولین جلسه طراحان متوجه شدند که ایده آن ها در رابطه با رفتارشان با کارمندان شبیه به آن چیزی است که در شرکت های بزرگی چون “Google”می باشد. با توجه به گزارش اولیه ارائه شده توسط کارفرما، فعالیت های شرکت به پنج دسته تقسیم شد:

مدیریت، طراحی، تحقیق، دفتر، خدمات، اما چیزی که کارفرما به دنبال آن بود، ایجاد فضاهایی برای فعالیت هایی چون تعامل، آرامش، خلاقیت، و همچنین مکانی برای تنفس و تفکر بود. محاسبات اولیه نشان داد که برای قرار دادن تمام مطالبات در سایت به ۲۲۰۰ متر مربع احتیاج دارند. این در حالی است که ضوابط طراحان را مجبور می ساخت تا از مرز ۱۸۵۰ متر عبور نکنند. راه حل نیز یادداشت ضوابط تعریف شده ی آتریم ها، حیاط ها، و تراس هایی را که در محاسبه فضا درج نشده اند، بود. بنابراین این فضاها باید به نیاز کارفرما پاسخ می دادند. در ادامه به شرح ویژگی ساختمان اداری SBN می پردازیم.

طرح

بعد از دو سال ایده طراحان به اجرا در آمد. سفر از اصفهان آغاز می شود، پس از عبور از دروازه ورودی، با حرکت سیال خطوط سایت روبرو می شوند و چیزی جز درختان جوان برای جدا کردن افراد از پروژه وجود ندارد. چند قدم پایین تر از سمت جنوبی از طریق آتریم بزرگ با سقف شفاف که رو به آسمان باز می شود، وارد ساختمان می شوند، همچنین سایه های مختلفی از نور با تغییر زمان برای استقابل از کسانی که تازه وارد ساختمان می شوند ایجاد می شود. با گذر از سطح شیب دار از دهلیز و در هر گوشه با فضاهای مختلف غیرتجربه ای روبرو می شوند که دارای پنجره های پانوراما گسترده است که شهر و کوهستان را قاب می کند.

در سطح اول یک حیاط وجود دارد که حجم  را به سمت یک وید باز می کند و مرز میان فضای داخل و خارج را از میان می برد. راهروها و پنجره های موجود در دو طرف حرکت را تا بی نهایت را نشان می دهند. تراس های طراحی شده با چشم انداز دیدنی از کوه چیزی بیش از فضاهایی را فراهم می کند که کارمندان “Google” تجربه می کنند. افراد از ساختمان فوقانی از سطح بالا به پایین شیب شمالی خارج می شوند. تمام آنچه در آنجا بود ، یک تجربه چرخشی تکرار نشده بود.

در ادامه با دیدن تصاویر خط معمار را همراهی کنید.

ویژگی ساختمان اداری ویژگی ساختمان اداری ویژگی ساختمان اداری ویژگی ساختمان اداری ویژگی ساختمان اداری ویژگی ساختمان اداری ویژگی ساختمان اداری ویژگی ساختمان اداری ویژگی ساختمان اداریویژگی ساختمان اداری ویژگی ساختمان اداری ویژگی ساختمان اداری ویژگی ساختمان اداری ویژگی ساختمان اداری ویژگی ساختمان اداری

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

در این بخش به شرح ویژگی ساختمان اداری SBN پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت طراحی داخلی آوگون

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 2,401

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *