طراحی ویلای V، آتلیه مکعب سفید

معماری ایرانی، معماری مدرنطراحی ویلای V

معماری: آتلیه مکعب سفید

موقعیت: ایران، ماکو

معماران همکار: هنگامه رضایی، محمد اسد زاده

مساحت: ۱۰۰ متر مربع

سال: ۲۰۱۷

عکاس: فرشید نصرآبادی

این ویلا در دامنه کوه ها با چشم اندازهای بی نظیر اطرافش، در منطقه ماکو واقع شده است. این پروژه برای ایجاد آرامش و راحتی در اوقات فراغت و دور شدن از فضای شهری ساخته شده است.اولین چالش در طراحی این پروژه ارتباط بین فضای داخلی و بیرونی و گفتگو میان فضای باز و بسته بود. تضاد میان فضای داخلی و خارجی به گونه ای تعریف شده که معماری به واسطه ایجاد فضای داخلی و خارجی، مالک جزئی از جهان به حساب می آید. این پروژه به دنبال لغو محدودیت های انسانی، وایجاد ارتباط بین فضای داخلی و خارجی و  تلاش برای غلبه بر نیاز های فضایی و همچنین پویایی در فرم، می باشد.

ساختمان در ناحیه ای از طبیعت بکر قرار گرفته و سلطه طبیعت بر آن در نگاه اول مشخص است. حجم ها به صورت مستقل و همچنین ترکیبی از فرم های ساده می باشند. تراس های کشیده، روی ستون V شکل قرار گرفته است و با نرده های خطی کامل می شود. این محدوده، فضایی را برای تماشای چشم انداز طبیعت و تسلط افراد به فضای سبز اطراف، ایجاد می کند.

چالش بعدی، فضای ۴۵ متری مربع ساختمان بود؛ طبقه همکف به واسطه یک پلات فرم به زمین متصل شده است و شامل سالن نشیمن و آشپزخانه می باشد و طبقه اول شامل اتاق خواب و سرویس بهداشتی است. این دو طبقه توسط یک راه پله به هم متصل شده اند و برای حل چالش فضای اضافی، به بدنه ساختمان متصل شده است و نقش اساسی در شکل دهی به فرم ساختمان دارد. راه پله طبقه بالابه سمت پشت بام هدایت می کند و می توان از این فضا از چشم انداز منظره کوهستانی و طبیعت بهره برد. استخربر روی پلت فرم شرقی واقع شده است تا تهویه طبیعی فضای نشیمن را بهبود بخشد.

نقطه کانونی دیگر انتخاب متریال نمای ساختمان بود. انتخاب متریال نما به گونه ای بوده که نور به ساختمان نفوذ کند و هویت ساختمان را برجسته سازد. انتخاب سنگ بازالت -که کاربرد آن ریشه در ساختمان های تاریخی این منطقه داشته- به عنوان متریال بومی در ترکیب با ترموود در نمای این ساختمان استفاده شده است.

در ادامه با دیدن تصاوبر خط معمار را همراهی کنید.

معماری ایرانی، معماری مدرن معماری ایرانی، معماری مدرن معماری ایرانی، معماری مدرنمعماری ایرانی، معماری مدرن معماری ایرانی، معماری مدرن معماری ایرانی، معماری مدرن معماری ایرانی، معماری مدرن معماری ایرانی، معماری مدرن معماری ایرانی، معماری مدرنپلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

مترجم: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 3,342

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *