طراحی نما و معماری ساختمان مسکونی داد، گروه معماری کندو

معماری ساختمان مسکونی،طراحی نمای ساختمان مسکونی

طراحی نما و معماری ساختمان مسکونی داد، گروه معماری کندو –

طراحی، نظارت، اجرا : گروه کندو

طراح معماری : بهادر کاشانی مدنی

همکاران طراحی معماری : بهاره خمیری – سپیده دادجو – شرمین امیری

طراح سازه : بهرنگ کاشانی مدنی

طراح سیستم تاسیسات مکانیکی : رازمیک ظریفیان

طراح سیستم تاسیسات الکتریکی : رافی ظریفیان

مدیر اجرا : بهراد کاشانی مدنی

عکس : بهرام حبیبی – بهادر کاشانی مدنی

پروژه "داد" در زمینی به مساحت ۲۷۰ متر مربع واقع در- تهران، خیابان شریعتی، خیابان میرزاپور (سهیل)، خیابان سرتیپی، کوچه داد اول، پلاک ۱۲- با زیربنای کل ۱۴۴۴ متر مربع و زیربنای مفید ۸۱۰ متر مربع در قالب ۵ طبقه مسکونی تک واحدی و ۳ طبقه مشاعات با کاربری لابی و پارکینگ در طبقه همکف و پارکینگ و انباری در ۲ طبقه زیرزمین اجرا شده است. 

مساحت هر واحد مسکونی ۱۶۲ متر مربع می باشد. که شامل هال و پذیرایی،آشپزخانه، دو بالکن (یکی در شمال و یکی در جنوب)، یک توالت میهمان، یک رختشویخانه، سه اتاق خواب، یک توالت و حمام مشترک و یک توالت و حمام مستر می باشد.

تاریخ شروع پروژه : خرداد ۱۳۹۳- تاریخ خاتمه پروژه : فروردین ۱۳۹۵

سیستم سازه ای ساختمان اسکلت بتن مسلح با دیوار برشی در هر دو امتداد ساختمان است.

سیستم سرمایش و گرمایش ساختمان داکت اسپلیت می باشد.

ایـــده طـــراحی :

در این پروژه ، طراحی پلان، نما و جزئیات داخلی، یکپارچه و همزمان صورت گرفته است و هر کدام از این عناصر بر یکدیگر تاثیرگذار بوده است.

رویکرد اصلی طراحی که از نما تا جزییات داخل ساختمان مشهود است، الگوی "نقش گلیم" می باشد.

نقش گلیم، نقشی آشنا و مانوس برای ایرانیان است و استفاده از این الگو برای یک خانه ایرانی باعث ایجاد حس تعلق و دلبستگی در مخاطب می شود.

با مطالعاتی که روی نقوش گلیمهای اقوام مختلف ایران از جمله "عشایر ورامین و گرمسار، ایلات جنوب شرقی ایران(افشاری) و قالیهای ترکمن" صورت گرفت، انگاره های مناسب برای بخشهای مختلف ساختمان باز تعریف و طراحی گردید.

این نقوش در جداره سنگی راه پله، جانپناه چوبی بالکنها، شماره های محل پارک خودرو ها در پارکینگ و نقش کف لابی ورودی و … قابل رویت است.

نو آوری ها و مزایای پروژه :

–  در این پروژه ، نما نه بعنوان یک پوسته و عنصر الحاقی و جدا از ساختمان، بلکه تاثیر پذیرفته از عملکرد های مورد نظر در ساختمان می باشد که این تاثیرات حجمهایی را ایجاد می کند که در طراحی سازه ساختمان نیز تاثیر گذاشته و فرم نهایی نما را شکل داده است.

قرار گرفتن راه پله در بخش غربی نمای شمالی، حجم را به دو قسمت شفاف و صلب تقسیم کرده است که این دو حجم با چفتی ۳۰ سانتی متری از هم جدا شده اند. ایجاد این چفت و نیز خالی کردن باریکه هایی همتراز بالکنها در حجم صلب راه پله، باعث باز شدن خط دید شمال غربی برای بالکنها شده است. با تعبیه پنجره "L"  شکل برای آشپزخانه ها، خط دید شمال شرقی نیز برای بالکنها باز شده است و در نتیجه زاویه دید برای کسی که در وسط بالکن شمالی قرار گرفته است، از ۵۵ درجه به ۱۳۶ درجه افزایش یافته است و این یعنی بالکنی با چشم انداز مناسب و تبدیل بالکن به فضایی کاراتر و فراتر از محلی برای انبار کردن لوازم اضافی.

–   با ایجاد فضایی مخصوص قرار دادن گلدان و فلاورباکس پشت پنجره پذیرایی، هم از داخل و هم از بیرون به سرسبزی ساختمان افزوده شده است. مجموعه الگوها و مصالح بکار رفته در نمای ساختمان (سنگ تراورتن و چوب  بصورت کنترل شده و محدود) با اضافه شدن فلاور باکسها، ساختمان را تبدیل به مفهوم واقعی کلمه «خانه» کرده است.

–  از آنجایی که رمپ پارکینگ ها در دو تراز و روی هم قرار گرفته اند، با تعبیه حفره هایی مدولار در کف رمپ بالایی، امکان عبور نور به رمپ زیرین نیز محیا گردیده و با ترکیب چینش سنگفرش کف حیاط بصورت دایره های متداخل به دور حفره های کف رمپ، فضایی متمایز  در هر دو رمپ ایجاد شده است.

–  در طراحی و ساخت درب ورودی ساختمان، لولا در بالا و پایین درنظر گرفته شد. بنابراین میان بخش چوبی و شیشه کناری درب، فاصله ای دیده نمی شود و این دو بخش بصورت یکپارچه روی پاشنه عمودی حرکت می کنند.

معماری ساختمان مسکونی،طراحی نمای ساختمان مسکونی معماری ساختمان مسکونی،طراحی نمای ساختمان مسکونی معماری ساختمان مسکونی،طراحی نمای ساختمان مسکونی معماری ساختمان مسکونی،طراحی نمای ساختمان مسکونی

معماری ساختمان مسکونی،طراحی نمای ساختمان مسکونی معماری ساختمان مسکونی،طراحی داخلی ساختمان مسکونی معماری ساختمان مسکونی،طراحی داخلی ساختمان مسکونی معماری ساختمان مسکونی،طراحی داخلی ساختمان مسکونی معماری ساختمان مسکونی،طراحی داخلی ساختمان مسکونی معماری ساختمان مسکونی،طراحی داخلی ساختمان مسکونی معماری ساختمان مسکونی،طراحی داخلی ساختمان مسکونی معماری ساختمان مسکونی،طراحی داخلی ساختمان مسکونی معماری ساختمان مسکونی،طراحی داخلی ساختمان مسکونی معماری ساختمان مسکونی،طراحی داخلی ساختمان مسکونی معماری ساختمان مسکونی،طراحی داخلی ساختمان مسکونی معماری ساختمان مسکونی،طراحی داخلی ساختمان مسکونی معماری ساختمان مسکونی،طراحی داخلی ساختمان مسکونی معماری ساختمان مسکونی،طراحی داخلی ساختمان مسکونی معماری ساختمان مسکونی،طراحی داخلی ساختمان مسکونی معماری ساختمان مسکونی،طراحی داخلی ساختمان مسکونی

تحریریه خط معمار

منبع: http://archline.ir – گروه معماری کندو

تعداد بازدید: 4,472

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *