طراحی معماری مجتمع مسکونی کارکنان بانک سپه، رضا مفاخر

طراحی معماری مجتمع مسکونی

طراحی معماری مجتمع مسکونی کارکنان بانک سپه، رضا مفاخر –

موقعیت: ایران، تهران

مساحت: ۲۱۰۰۰

طراح: رضا مفاخر

همکاران طراحی: لیلی آقایی، سهیلا ابراهیمی، فروزان وحدتی

ارائه: محمد امینیان، تینا رکنی

جوایز

کسب مقام سوم مشترک در مسابقه طراحی مجتمع مسکونی ۲۰۰ واحدی کارکنان بانک سپه در سال ۱۳۹۲

ارتباطات میان انسان و محیط : زندگی ، ایده اصلی این پروژه است. این بدان معناست که میان دیوارهای صلب ساختمان ، یک همزیستی میان انسان و حیوانات شهری(وابسته به شهر) وجود دارد.

نفوذ پذیری از طریق شکاف های که از نمای شمالی ساختمان آغاز می شود، یک زندگی سبز و پویا را در سطوح گوناگون نمایان می کند. تعامل میان انسان و حیوانات در پل ها ، فضاهای باز و همچنین نماهای شرقی و غربی،که این زندگی سبز را به داخل هدایت می کنند، برقرار است.

مکان هایی برای غذا دادن به پرندگان،  برای بازی کودکان با یکدیگر و با حیوانات و برای گردهم آیی بزرگسالان وجود دارد. این حیاط های سرپوشیده برای استفاده شخصی ساکنان است ، همچنین یک حیاط روباز در قسمت جنوب وجود دارد. این ایده ، با ایده خانه های بومی درون گرای ایران باستان که تمام شور و هیجان داخل پنهان است ، برابری می کند.

منظره سازی روی بام : در این مجتمع مسکونی ، با ایده اصلی "فرصت های زندگی برای همه" زندگی گیاهی از

فضاهای خالی به داخل آپارتمان کشیده می شوند. باغچه های سبز ، که در هر ۳ طبقه تا طبقه بام بالا می روند، تا به یک باغچه بام سبز بزرگ تبدیل شوند. این باغچه بام (روف گاردن) ، مکانی مطلوب با چشم اندازی از کوه های شمالی تا قسمت های دیگر شهر می باشد.

تهویه طبیعی : وجود سوراخ هایی در کیوب پله با جهت های مختلف ، به مکش باد از طریق کریدورهای سرباز در میان واحدها منجر می شود ، و وزش باد و تهویه را تسهیل می کند. دیوارهای سبز در فاصله ۴۰ سانتی متری در دو سمت این سوراخ ها، دمای هوا را در هنگام عبور کاهش می دهند ، و آن را برای ساکنین مطلوب تر می کنند.

ورودی : فضای ورودی عقب نشینی کرده و به جلو آمده تا از درخت های موجود شمالی-غربی محافظت کند. قسمت های عقب نشینی کرده دیگر، برای تسهیل دسترسی به فضای تجاری و برای خوانایی بیشتر آن ها طراحی شده اند.

این مجتمع مسکونی-تجاری با مساحت ۵۰۰۰ مترمربع ، در منطقه غربی تهران، در خیابان اشرفی اصفهانی واقع است. مساحت ساخته شده در حدود ۲۱۰۲۱ مترمربع و تراکم کلی آن ۴۲۰ % می باشد. ۳ طبقه زیرزمین وجود دارد که شامل اتاق سرپرست (سرایدار)،مجتمع ورزشی، واحد گرمکن مرکزی و ۳۸۶ واحد پارکینگ است. طبقه همکف شامل یک هایپر مارکت ، مغازه ها ، سالن کنفرانس و لابی مسکونی می باشد. و در نهایت ، ۱۰ طبقه آخر با ۱۹۰ واحد، کاربرد مسکونی دارند. مساحت مستور طبقه همکف و طبقات بالایی ،  ۲m+۶۰% می باشد.

ماجراجویی های دیگری مانند نور روز ، برای این پروژه وجود دارد. یک شکاف نوری دو قسمتی عمودی که کل ساختمان را به ۳ بخش تقسیم کرده است ، نفوذ نور را برای رسیدن به واحدهای مرکزی ممکن ساخته است- اتاق های تاریک واحدهای مرکزی یکی از مشکلات چندین بلوک مسکونی می باشد- برای اعمال مقررات ، ساختمان طوری شده است تا نور روز همسایه را مسدود نکند. بنابراین ، در قسمت شرقی ، در حدود ۳ متر ، در جایی که حیاط همسایه وجود دارد،عقب نشینی کرده است.

هر ساکن ، وقتی از خانه خود تا رسیدن به یک سطح بهینه از نور روز راه می رود ، از یک پل عبور می کند. در واقع این پل ، یک لابی کوچک که چندین واحد را به هم متصل می کند،جایگزین می کند و اغلب باعث مشکلات حریم خصوصی می شود. پل ها قلمرو خصوصی و به علاوه حس فضایی خاصی برای هر واحد می سازند.

با در نظر گرفتن هر ۵ واحد به عنوان همسایگی، هر همسایگی یک دسترسی کیوب پلکان و یک بالابر با نیم طبقه تفاوت در ارتفاع دارند. با سازماندهی واحدها  بر پایه مساحت شان،  واحد های بزرگتر  با ارزش قیمتی بیشتر در  بخش های جنوبی و شمالی برای گرفتن نور روز بیشتر، تهویه بهتر و حتی مناظر مطلوب تر قرار گرفته اند. مکان قرارگیری پروژه منجر به طراحی یک ساختمان اقتصادی شده است.

طراحی ۴ هسته بتنی متقارن پیرامون پلکان ،سیستم ساختمانی متوارن و استفاده از آجر و سیمان به عنوان مصالح نما، کل پروژه را اقتصادی کرده است.
 

طراحی معماری مجتمع مسکونی طراحی معماری مجتمع مسکونی طراحی معماری مجتمع مسکونی طراحی معماری مجتمع مسکونی طراحی معماری مجتمع مسکونی طراحی معماری مجتمع مسکونی طراحی معماری مجتمع مسکونی طراحی معماری مجتمع مسکونی طراحی معماری مجتمع مسکونی طراحی معماری مجتمع مسکونی طراحی معماری مجتمع مسکونی

 

پلان ها، کانسپت، دیاگرام ها و …

برای بزرگنمایی بر روی تصاویر کلیک کنید.

تحریریه خط معمار

منبع: http://archline.ir – Xema Architetc

تعداد بازدید: 4,318

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *