طراحی مجتمع مسکونی رویای سپید ، دفتر معماری طرح و ساخت صفحه

طراحی مجتمع مسکونی رویای سپید

معماری: دفتر معماری طرح و ساخت صفحه

معماران مسئول: سید ایمان طاووسی، محمد کریمی، مرضیه طبائیان

تیم طراحی: راضیه آقایی، سمیرا وکیلی

موقعیت: ایران، اصفهان

مساحت: ۲۵۰ مترمربع

زیربنا: ۱۲۵۰ مترمربع

عکاس: میلاد غربی

سال آغاز پروژه: ۱۳۹۴

سال اتمام پروژه: ۱۳۹۶

شرح پروژه از زبان معمار

پروژه طراحی مجتمع مسکونی رویای سپید نتیجه تجارب ارزشمند گروه معماری طرح و ساخت صفحه در طراحی و اجرا بوده است. این پروژه مسکونی در منطقه ده اصفهان در خیابان دشتستان، قرار دارد. همچنین این مجموعه در بین سال های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ به اجرا در آمده است.

مجتمع مسکونی رویای سپید دارای یک طبقه زیر زمین با کاربری پارکینگ، طبقه همکف با کاربری مسکونی و پارکینگ و پنج طبقه مسکونی می باشد و در مجموع شش واحد مسکونی را در بر می گیرد. ابعاد زمین ۱۰ در ۲۵ متر و مساحت آن ۲۵۰ مترمربع می باشد که در ضلع جنوبی شرقی تقاطع دو گذر ۱۲ متری واقع گردیده است. به غیر از ضلع شرقی که در مجاورت کامل همسایگی قرار دارد، بقیه جبهه های ساختمان با گذر هموار است.

یکی از خواسته های کارفرما ایجاد مجموعه ای بزرگ با حداکثر استفاده از امکانات ساخت با توجه به قوانین و ضوابط شهرداری بود. علاوه براین او خواستار اختصاص یافتن هر طبقه به واحد مسکونی سه خوابه بود. فضای سالن هر واحد در طبقات، بیش ترین ارتباطات را با گذرهای جنوبی و غربی را داشته باشد.

با در نظر گرفتن درخواست های کارفرما و محدودیت زمین و ضروری بودن قوانین و مقررات موجود در تأمین پارکینگ، تمامی راه ها تقریبا به یک پاسخ در طراحی پلان منجر گردید. در طبقه زیر زمین چهار عدد پارکینگ تأمین شد که دسترسی آن از طریق رمپ داخل حیاط امکان پذیر است. در طبقه همکف نیز دو پارکینگ فراهم شد که از گذر شمالی دسترسی به آن امکان پذیر است. بقیه فضای همکف به فضای ورودی ساختمان و یک واحد کوچکتر دو خوابه اختصاص یافت. در هر یک از واحد های بالایی، سالن و نشیمن در جوار ضلع جنوبی و غربی در ارتباط با آشپزخانه، دو اتاق در جبهه شمالی، یک اتاق در جبهه جنوبی مستقر گردیدند. در میان آن ها فضاهای خدماتی چون آشپزخانه، سرویس بهداشتی قرار گرفتند.

در طراحی نمای بیرونی با توجه به پلان مذکور و محدودیت هایی که پیش رو داشت، طراحان تمرکز اصلی را بر بافت، متریال، و طراحی اقلیمی بازشو ها، به خصوص جهت استفاده بهینه از نور و کنترل آن قرار دادند.

آجر همواره به عنوان یکی از مهم ترین و محبوب ترین متریال به کار رفته در بنا برای معماران گذشته بوده است. در این پروژه نیز طراحان از بعد سوم آجر برای ایجاد سایه، حذف انعکاس نور و صدا استفاده کرده اند. همچنین بافتی سه بعدی و غیر مسطح نیز به نمای بیرونی اضافه می کند. رنگ سفید آجر به سبب جذب کمتر انرژی خورشیدی توسط طراحان انتخاب شد که با صرف نظر از بعد سوم و چینش اندود مانند آن، انعکاس شدید نور را در پی دارد.

باید این نکته را نیز اضافه کنیم که با توجه به موقعیت قرار گیری بنا بر روی سایت، و تابش خورشید بر چهار طرف نما، باید تمهیدات خاصی بر پوسته خارجی بنا صورت می گرفت. یکی از اصلی ترین و مهم ترین این تمهیدات بافت و رنگ متریال غالب که آجر سفید و نحوه چیدمان آن با توجه به بعد سوم در نما بوده است. نکته مهم دیگر این است که معماران گذشته هیچگاه سطوح آجرکاری را ساده رها نکرده اند و همواره سعی داشته اند تا با همان متریال آجر موجود و در دسترس، تغییراتی در چینش و بافت آن ها ایجاد کرده و بافتی جدید و طرحی خلاقانه ایجاد کنند به گونه ای که منجر به تزئینات، ظرافت و تنوع در نما می شده است.

در ادامه با دیدن تصاویر طراحی مجتمع مسکونی رویای سپید خط معمار را همراهی کنید.

طراحی مجتمع مسکونی رویای سپید طراحی مجتمع مسکونی رویای سپید طراحی مجتمع مسکونی رویای سپید طراحی مجتمع مسکونی رویای سپید طراحی مجتمع مسکونی رویای سپید طراحی مجتمع مسکونی رویای سپید طراحی مجتمع مسکونی رویای سپید طراحی مجتمع مسکونی رویای سپید طراحی مجتمع مسکونی رویای سپید طراحی مجتمع مسکونی رویای سپید  طراحی مجتمع مسکونی رویای سپید طراحی مجتمع مسکونی رویای سپید طراحی مجتمع مسکونی رویای سپید طراحی مجتمع مسکونی رویای سپید طراحی مجتمع مسکونی رویای سپید طراحی مجتمع مسکونی رویای سپید طراحی مجتمع مسکونی رویای سپید طراحی مجتمع مسکونی رویای سپید طراحی مجتمع مسکونی رویای سپید طراحی مجتمع مسکونی رویای سپید طراحی مجتمع مسکونی رویای سپید طراحی مجتمع مسکونی رویای سپید طراحی مجتمع مسکونی رویای سپید

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت طراحی داخلی آوگون

منبع: Aoapediar.ir

اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری

تعداد بازدید: 3,352

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *