طراحی دفتر کار مدرن، استودیو معماری آرشیفرم

طراحی دفتر کار مدرن ، طراحی فضای اداری کوچک

طراحی فضای اداری کوچک توسط استودیو آرشی فرم

فضاهای با کاربری اداری، یکی از مشتریان پر و پا قرص طراحی داخلی هستند. از این میان، بواسطه کوچک بودن متراژ دفاتر کاری، طراحی فضای اداری کوچک تقاضای بیشتری دارد. دفتر کار هر شرکتی، نشان دهنده برند و هویت آن شرکت است. مشتریانی که به دفتر یک شرکت مراجعه می کنند، با قرار گرفتن در فضای دفتر، به ماهیت، شخصیت و کاراکتر آن برند پی خواهند برد. بنابراین، این که چه مدل طراحی و دکوراسیون برای یک دفتر کار در نظر بگیریم، تابع کارکتر برند و تاثیری که قصد داریم بر مشتری بگذاریم، خواهد بود.

منظور از طراحی فضای اداری کوچک یا بزرگ، ارائه یک فضای لوکس و گران قیمت نیست. منظور داشتن یک طرح خاص و فکر شده برای نمایش صحیح شخصیت است. هر شرکتی به طور حتم به این موضوع واقف است و تمایل به داشتن فضایی بهتر برای پرزنت بهتر خود دارد. منظور از شرکت، عمدتا شرکت های خصوصی هستند. چرا که دفاتر شرکت های دولتی، معمولا بزرگ هستند و عمدتا طراحی خاصی ندارند. این برندهای کوچک هستند که نیاز به یک پرزنتیشن قوی برای جذب مشتری دارند.

تا کنون، به موضوع تاثیر طراحی فضا بر مشتری پرداختیم تا کمی شما را با اهمیت این موضوع آشنا کنیم. مجددا تاکید می کنیم، منظور از طراحی، داشتن دکوراسیونی گران قیمت شامل مبلمان خاص و … نیست. منظور داشتن یک خط فکری مشخص است. هر چند برندهای لوکس شاید داشتن یک فضای لوکس را لازمه کار خود بدانند. اما در عمده موارد، این موضوع صدق نمی کند.

وقتی طراحی فضا به یک معمار سپرده می شود، اولین وظیفه معمار، ایجاد و خلق فضایی با کیفیت و درخورد است. وقتی یک معمار یا طراح فضایی را طراحی می کند، باید تاثیر وجود وی در فضا ملموس باشد. اینکه این فضا با فضاهای معمولی کمی متفاوت است. بیننده از کیفیت و عملکرد، پی به این موضوع خواهد برد.

رویکرد طراحی فضای اداری کوچک

با این مقدمه کوتاه، قصد داریم به بررسی طراحی فضای اداری کوچک در شهر تهران بپردازیم. این دفتر کار Star Flour Office نام دارد و معماری و طراحی داخلی آن توسط استودیو معماری آرشی فرم صورت گرفته است. معمار مسئول این پروژه، آرش مدنی است.

معمار در این پروژه به سمت خلق فضایی مدرن با رویکرد شفافیت رفته است. با نگاهی کوچک به تصاویر متوجه عملکرد و ویژگی های سبک مدرن خواهید شد. خطوط صاف، متریال های بکار گرفته شده، سادگی و … همه از جمله ویژگی های این دفتر کار و این سبک از معماری هستند. از سوی دیگر، شفافیت بین فضاها، رویکردی مهم در طراحی دفتر کار مورد نظر بوده است. بنابراین طراح به سمت استفاده از پارتیشن های شیشه ای رفته است.

می توان گفت، در این فضای محدود آنچه از معمار خواسته شده یا معمار در سر داشته است، به خوبی انجام شده و ما شاهده فضایی با ویژگی های مدرن و شفاف هستیم. (البته اگر چنین چیزی در ذهن معمار یا کارفر بوده است.)

به طور معمول در فضاهایی که با محدودیت متراژ روبرو هستیم، نمی توان به سمت سبک های شلوغ رفت. دلیل این امر هم مشخص است. اگر از طراحی، مبلمان و در نهایت اکسسوری های پر دیتیل و شلوغ نظیر آنچه در سبک کلاسیک اتفاق می افتد برویم، قطعا محدودیت فضا بسیار ملموس تر خواهد بود. نمی توان در یک فضای محدود، از یک دکوراسیون شلوغ بهره برد چرا که بیش از آنکه زیبایی داشته باشد، ایجاد محدودیت خواهد نمود.

در چنین فضاهایی باید به سراغ سبک های مدرن یا مینیمال رفت. پایه و اساس این سبک ها، عملکرد گرایی و پرهیز از آنچه شلوغی است، می باشد. بنابراین در فضاهای با متراژ پایین، پاسخگویی بهتری از ویژگی های برگرفته از این سبک ها، شاهده خواهیم بود. همانطور که می دانید، در سبک مدرن، از مبلمان و اکسسوری ها، با دیدگاه عملکردی استفاده می شود، رنگ ها به سمت خنثی بودن گرایش دارند و خطوط طراحی نیز، همانطور که بالاتر اشاره شد، صاف و بدور از هر گونه پیچدگی خواهند بود. بنابراین، با کمترین شلوغی روبرو هستیم که پرهیز از شلوغی، یک عنصر کلیدی در طراحی فضای با متراژ پایین است.

در یک فضای مدرن، می توان برای شاخص کردن بخشی از فضا یا رنگ دادن به محیط، از تاچ های رنگی استفاده نمود. تاچ های رنگی، مانند نقشی که رنگ سبز بر روی مبلمان در این دفتر کار بازی می کند، انرژی خوبی به محیط می دهند، فضا را زنده می کنند و از سوی دیگر، از شلوغی نیز پرهیز شده است. این تکنیک، اختراع جدید نیست بلکه مدتهاست از سوی معماران و طراحان مورد استفاده است و آنچه ما بر آن تاکید داریم، این است که با مشاهده کارهای سایر معماران و مطالعه ی دقیق آنها، می توان به چنین نکاتی دست یافت. آنچه که ما در خط معمار، سالهاست بر روی آن تمرکز داریم. یعنی انتقال دانش معماران به یکدیگر با بررسی پروژه های دیگران. در واقع ما بر این اعتقادیم که پیش از طراحی یک فضا، می توان پروژه های سایر معماران را بررسی نمود و نکات و دیتیل هایی که با توجه شرایط خاص هر فضا، توسط معمار طراحی و در نظر گرفته شده است را مشاهده نمود و از تجربه آنها درس گرفت. دیدن نمونه کارهای فراوان، علاوه بر کسب تجربه، با بیدار شدن خلاقیت در پس زمینه ذهن کمک زیادی خواهد نمود.

در ادامه سخن را کوتاه و دعوت می کنیم تصاویر طراحی فضای اداری کوچک توسط استودیو آرشی فرم را مشاهده و بررسی نمایید.

طراحی دفتر کار مدرن ، طراحی فضای اداری کوچک طراحی دفتر کار مدرن ، طراحی فضای اداری کوچک طراحی دفتر کار مدرن ، طراحی فضای اداری کوچک طراحی دفتر کار مدرن ، طراحی فضای اداری کوچک طراحی دفتر کار مدرن ، طراحی فضای اداری کوچک طراحی دفتر کار مدرن ، طراحی فضای اداری کوچک طراحی دفتر کار مدرن ، طراحی فضای اداری کوچک طراحی دفتر کار مدرن ، طراحی فضای اداری کوچک طراحی دفتر کار مدرن ، طراحی فضای اداری کوچک

تحریریه خط معمار

شرکت معماری آوگون

منبع: Arash madani

تعداد بازدید: 2,403

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *