معماری ساختمان مسکونی ” خانه عنصری”، شرکت معماران محیط

طراحی ساختمان مسکونی مدرن ، خانه عنصری

معماری و طراحی ساختمان مسکونی خانه عنصری

معماری: شرکت معماران محیط

موقعیت: ایران، اصفهان، خیابان عباس آباد

سال: ۱۳۹۴

متراژ زمین: ۴۷۲ مترمربع

در این مطلب با ارائه توضیحاتی قصد داریم به بررسی طراحی ساختمان مسکونی مدرن با نام " خانه عنصری" در شهر اصفهان بپردازیم. برای مطالعه مقدمه با خط معمار همراه باشید.

ما همواره به این موضوع معتقدیم که وظیفه ی یک معمار، خلق کیفیت فضایی است. فضایی که یک معمار طراحی می کند و بر اساس طرح وی ساخته می شود، باید با ساختمانی که یک سازنده عمده (همان بساز بفروش در اصطلاح عامیانه) به اجرا در می آورد متفاوت باشد. هر چند محدودیت های شهرداری برای هر دو یکی است. هم معمار و هم سازنده عمد ملزم به رعایت ضوابط شهرداری و محدودیت های در نظر گرفته شده هستند. اما این هنر ماست که با وجود تمامی محدودیت ها، فضایی را خلق نماییم که بیننده یا مخاطب عام، کیفیت و تفاوت را لمس و حس نماید و خلاقیت را به چشم ببیند. این بزرگترین تبلیغ برای جامعه ی معمار است. این نونگری یا خلاقیت می تواند در حجم معماری باشد و یا روی نمای ساختمان . می تواند در نحوه انتخاب متریال ها باشد و یا استفاده از آنها.

با این اوصاف، در این بخش قصد داریم با همراهی شما، به بررسی طراحی ساختمانی مسکونی مدرن بپردازیم. این ساختمان، خانه عنصری نام دارد و همانطور که اشاره شد، معماری و طراحی آن توسط استودیو معماران محیط صورت گرفته است.

بنده به عنوان نگارنده این مطلب، علاقه خاصی به این دفتر معماری دارم. این گروه معماری اصفهانی، به دور از هیاهوی جامعه ی معمار (سلبریتی بازی چهره های سرشناس جامعه معماری)، مشغول کار خود است و فضاهایی خلق می کند که از کیفیت مطلوبی برخوردارند. نه اینکه بگوییم این دفتر، کارهایی در حد معماران سرشناس خارجی خلق می کند، خیر! اما باید به کار آنها، طرح های آنها و تمایزی که در ساختار شهر ایجاد می کنند، احترام بگذاریم و قدردان باشیم.

از مقدمات بگذریم به بررسی خانه عنصری بپردازیم. توضیحاتی که در ادامه مطالعه خواهید نمود، اقتباسی است آنچه معمار در مورد طراحی این پروژه بیان داشته است.

ساختمان عنصری در خیابان عباس آباد اصفهان واقع شده است و یک طرف نمای ساختمان به سمت مادی نیاصرم می باشد و اما مادی چیست؟ مادی به نهرهایی گفته می‌شود که در زمان صفویان برای تقسیم مقداری از آب زاینده رود توسط معمار بزرگ بناهای تاریخی اصفهان، شیخ بهایی احداث گردیده است. قطعا این موضوع را خارج از شهر اصفهان کسی نمی داند. در شهر اصفهان چند مادی وجود دارد که مادی نیاصرم، پر آب ترین و نزدیک ترین مادی به زاینده رود است. بنابراین این مادی از اهمیت و جایگاه ویژه ای واقع است. از مادی های دیگر شهر اصفهان می توان به مادی سنگ اشاره نمود.

ساختمان زمین، شمالی جنوبی است. نورگیری ساختمان از سمت جنوب و دید به مادی نیاصرم از سمت شمال در زمان طراحی پروژه، از اهمیت بالایی برخودار بود. در طراحی داخلی ساختمان و طراحی و پلان واحدها، سعی بر آن شده که فضاهای عمومی نظیر اتاق خواب در کناره ی زمین و فضاهای عمومی نظیر نشیمن و پذیرایی مانند یک تونل باشد. این تونل به عنوان متصل کننده ی فضاهای خصوصی، در راستای شمالی-جنوبی ساختمان قرار گرفت. دلیل این امر این بود که در کنار بهره گیری مفید از نور جنوبی، از منظره دید به  ودر اصل،  نورگیری ودید منظر هر دو در پلان به هم بپیوندند. بنابراین پیوند نور و فضای سبز در داخل خانه، تشکیل دهنده ی کانسپت پروژه می باشند.

بنا برا آنچه معمار در این پروژه اظهار می دارد، جهت ساختمان تاثیر بسیار زیادی در طراحی داخلی و جانمایی پلان ها داشته است که مسئله دور از ذهنی نیست. شاید هر معمار دیگری طراحی این پروژه را بر عهده داشت، استفاده از نورگیری جنوب و نمای مادی نیاصرم در شمال را مبنای روند طراحی ساختمان قرار می داد.

مسئله قابل ذکر دیگر، خلق یک نمای گرم با استفاده از ترموود است. دلیل این کار از سوی معماران پروژه، هم راستایی با بافت طبیعی پیرامون مطرح شده است. لازم به ذکر است علاوه بر ترموود، از سنگ هم روی نمای ساختمان استفاده شده است. سنگ به شکل مورب بر روی نما کار شده است ک هم نقش محافظ نسبت به دید داخل از بیرون را حل میکند و هم بحث نورگیری را به سرانجام می رساند.

در نهایت اینکه، هیچ چیز به اندازه تصاویر گویای مطلب و و اقعیت نخواهد بود. در ادامه دعوت می کنیم تصاویر معماری و طراحی نما و فضاهای داخلی این ساختمان را مشاهده و بررسی نمایید.

طراحی ساختمان مسکونی مدرن ، خانه عنصری طراحی ساختمان مسکونی مدرن ، خانه عنصری طراحی ساختمان مسکونی مدرن ، خانه عنصری طراحی ساختمان مسکونی مدرن ، خانه عنصری طراحی ساختمان مسکونی مدرن ، خانه عنصری طراحی ساختمان مسکونی مدرن ، خانه عنصری طراحی ساختمان مسکونی مدرن ، خانه عنصری طراحی ساختمان مسکونی مدرن ، خانه عنصری طراحی ساختمان مسکونی مدرن ، خانه عنصری طراحی ساختمان مسکونی مدرن ، خانه عنصری طراحی ساختمان مسکونی مدرن ، خانه عنصری طراحی ساختمان مسکونی مدرن ، خانه عنصری طراحی ساختمان مسکونی مدرن ، خانه عنصری طراحی ساختمان مسکونی مدرن ، خانه عنصری طراحی ساختمان مسکونی مدرن ، خانه عنصری طراحی ساختمان مسکونی مدرن ، خانه عنصری طراحی ساختمان مسکونی مدرن ، خانه عنصری طراحی ساختمان مسکونی مدرن ، خانه عنصری طراحی ساختمان مسکونی مدرن ، خانه عنصری طراحی ساختمان مسکونی مدرن ، خانه عنصری

تحریریه خط معمار

منبع: شرکت معماران محیط

تعداد بازدید: 3,860

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *