طراحی ساختمان اداری-تجاری هور ، دفتر معماری فضای خاص

طراحی ساختمان اداری هور

طراحی ساختمان اداری-تجاری هور ، دفتر معماری فضای خاص

معماری: دفتر معماری فضای خاص

معمار مسئول: مجتبی تسلط

تیم طراحی: حامد سرحدی، میلاد سرحدی، حامد میرپادیاب، محمد تسلط

گرافیست: مهیار تسلط، نسترن حسنی

موقعیت: ایران، تهران

مساحت: ۲۶۰۰ مترمربع

اجرای پروژه: مسعود اسفندیاری

عکاس: محمد حسن اتفاق، مجتبی تسلط

سال: ۱۳۹۶

شرح پروژه از زبان معمار

طراحی ساختمان اداری تجاری هور زمانی که سازه آن ساخته شده بود، به این دفتر معماری محول شد. هدف اصلی معماران، طراحی ساختمانی جذاب بود که توجه رهگذران را به خود جلب می کرد. برنامه اصلی این ساختمان ایجاد ساختمان مرتفعی بود که فضاهای تجاری در طبقه همکف و واحدهای اداری آن در طبقات بالا واقع شوند. این ساختمان دارای موقعیتی منحصر به فرد است، یعنی در روبروی بزرگراهی با ترافیک زیاد در تهران قرار دارد و بنابراین می تواند به عنوان یک بنای تاریخی در تصویر شهر نقش بسزایی داشته باشد.

برخلاف ساختمان های رایج که با ایجاد پیچیدگی سعی بر دستیابی به شکوه و جلال دارند، معمار مایل بود با ساختارهای هندسی ساده و سهولت به این هدف برسد. برخی از عومل و نکات اصلی برای القای حس شکوه به عابرین وجود دارد:

_ ایده طراحی اولیه با در نظر گرفتن ورودی به عنوان یک عنصر مهم توسعه داده شد.
_ افزایش ارتفاع ورودی باعث می شود حس شکوه ذکر شده القا شود.
_ تراز کردن پنجره های نما به صورت عمودی، یک ساختمان عمودی یکپارچه را برای ساختمان ایجاد می کند که بر هدف مفهومی ما تأکید می کند.
_ و آخرین عامل واژگان بصری در طراحی است.
از نظر روانشناسی خطوط عمودی شکوه ، عظمت و اعتماد به نفس را روایت می کند که اگر با برخی از الگوی تکراری تکرار شود، مفهوم اصلی ما را منتقل می کند. از طرف دیگر پروژه از نظر بومی‌سازی نگاهی به برج طغرل اثر به جا مانده از دوره‌ی سلجوقی داشت که به فاصله چند ده کیلومتری آن بنا واقع شده و به نوعی در ادامه‌ی طراحی از آن وام گرفته شده است.
در انتخاب متریال نما با ایجاد کنتراست توسط سنگ و شیشه حس فضای پر و خالی ایجاد شده و تمرکز نگاه‌ها را بیشتر به سمت بخش‌های ارزشمند توده‌ی طراحی شده جلب کرده است.
در ادامه با دیدن تصاویر طراحی ساختمان اداری-تجاری هور خط معمار را همراهی کنید.

طراحی ساختمان اداری هور طراحی ساختمان اداری هور طراحی ساختمان اداری هور طراحی ساختمان اداری هور طراحی ساختمان اداری هور طراحی ساختمان اداری هور طراحی ساختمان اداری هورطراحی ساختمان اداری هور طراحی ساختمان اداری هور طراحی ساختمان اداری هور طراحی ساختمان اداری هور طراحی ساختمان اداری هور طراحی ساختمان اداری هور طراحی ساختمان اداری هور طراحی ساختمان اداری هور طراحی ساختمان اداری هور طراحی ساختمان اداری هور طراحی ساختمان اداری هور

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Aoapedia.ir

اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری

تعداد بازدید: 2,751

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *