طراحی باشگاه فایت باکس -شعبه مجموعه ورزشی انقلاب، دفتر معماری IID

طراحی دیوار باشگاه

معماری: دفتر معماری IID

معماران مسئول: کاوه اخلاقی، وحید خلیلی

موقعیت: ایران، تهران

اجرای پروژه: آقای اسداللهی

ناظر: کاوه اخلاقی، وحید خلیلی

طراحی هویت سازمانی فایت باکس: خلیل مدادی

سال آغاز پروژه: ۱۳۹۷

سال اتمام پروژه: ۱۳۹۸

شرح پروژه از زبان معمار

کاربری قبلی این پروژه یک رستوران بوده است. کارفرمای جدید خواستار تبدیل این فضا به یک باشگاه ورزشی بود. کارفرما از طراحان تقاضای طراحی یک فضای نوین برای تمرین جدیدی به نام هیت (HIIT) بود که علاوه بر زیبایی و جذابیت بصری، از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیز باشد. او همچنین می خواست تا طراحان یک طراحی کارآمد مبتنی بر ورزش هیت ارائه دهند. طراحان بر اساس خواسته های کارفرما، طراحی پروژه را آغاز کردند.

شیوه تمرینی این رشته ورزشی هوازی و متناوب، با شدت بالا است. بنابراین یکی از روشهای جدید و موثر برای چربی سوزی به حساب می آید. ایده اصلی آن هم با استفاده از فعالیت بالای بدنی در مدت زمان کوتاه است و از ورزش های رزمی مانند بوکس بهره برده است. یکی از چالش های اصلی در این پروژه، طراحی فضایی متناسب با نوع فعالیت این شاخه ورزشی بود. بدین صورت ده ایستگاه تمرینی طراحی شد و هر فرد باید به مدت ۳ دقیقه در هریک از این ایستگاه ها فعالیت داشته باشد. افراد به مدت ۳۰ دقیقه با فعالیت متوالی در تمامی ایستگاه ها، ضربان قلب را بالا می برند و در این صورت حداکثر میزان چربی سوزی را تجربه می کنند. با توجه به این که هزینه تجیزات ورزشی بالاست و کارفرما می خواست تا این پروژه با حداقل هزینه ها به اتمام برسد، سعی کردند تا از وسایل ساخت ایران استفاده کنند. این تجهیزات متناسب با تمرین های هوازی هستند و از لحاظ هزینه ای مقرون به صرفه می باشند.

ایده طراحی دیوار باشگاه هم منطبق با میزان افزایش ضربان قلب صورت گرفت و با خطوط موازی رینگ بوکس که یکی از روش های تمرینی این ورزش است، ترکیب شده است. طراحان خطوط دیوارهای تیره را به رنگ زرد رنگ آمیزی کرده تا بر طبق نظریه ایتن، درخشش بالایی را به فضا بیافزاید. همچنین این رنگ در هماهنگی با فعالیت های صورت گرفته در فضا به کار رفته است.

شدت بالای فعالیت های افراد در این فضا، ایده طراحی فضا را براساس رویکرد بروتالیسم قوت بخشید تا آنجا که تمام جزییات بنا مبتنی بر همین رویکرد طراحی شده اند. سقف ها و دیوارهای قبلی تخریب شده و دیوارهای داخلی مبتنی بر نیازهای عملکردی کاربری جدید ساخته شده اند. سقف ها با سازه کاملا نمایان بازسازی شده و درهای جدید نیز با مصالح فلزی کاملا نمایان ، حس واقعی مصالح بکار رفته در خود را نمایش می دهند. خطوط زرد در تمام فضاها امتداد یافته تا به طور مداوم به عنوان نماد حرکت و ادامه فعالیت به استفاده کنندگان انگیزه ببخشد.

طراحی نمای بیرونی پروژه شبیه به یک کانتینر است. متریال به کار رفته در آن فلزی بوده و دارای خطوطی برجسته و بدون تزئیات استو در سطح آن از نورهای مورب جهت نورپردازی در شب استفاده شده است. این ترکیب خطوط برجسته و نورپردازی، یادآور فعالیت های بدنی شدید این رشته ورزشی است که به عنوان ایده اصلی پروژه می باشد.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن تصاویر طراحی دیوار باشگاه فایت باکس دعوت می نماید.

طراحی دیوار باشگاه  طراحی دیوار باشگاه طراحی دیوار باشگاه طراحی دیوار باشگاه طراحی دیوار باشگاه طراحی دیوار باشگاه طراحی دیوار باشگاه طراحی دیوار باشگاه طراحی دیوار باشگاه طراحی دیوار باشگاه طراحی دیوار باشگاه طراحی دیوار باشگاه طراحی دیوار باشگاه طراحی دیوار باشگاه طراحی دیوار باشگاه طراحی دیوار باشگاه طراحی دیوار باشگاه طراحی دیوار باشگاه طراحی دیوار باشگاه طراحی دیوار باشگاه طراحی دیوار باشگاه طراحی دیوار باشگاه طراحی دیوار باشگاه طراحی دیوار باشگاه طراحی دیوار باشگاه

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Aoapedia.ir

اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری

تعداد بازدید: 1,958

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *