ترکیب سبک های مینیمال – صنعتی برای خلق دفتر کار متفاوت

طراحی دفتر کار مینیمال ، طراحی دفتر کار صنعتی

طراحی دفتر کار مینیمال – صنعتی با سایه های رنگ خاکستری

همانطور که پیش تر، بارها و بارها در وب سایت خط معمار به موضوع سبک صنعتی پرداخته ایم، در این بخش نیز قصد داریم نمونه ای دیگر بر این مدعا را ارائه نماییم. سبک صنعتی، در گذشته چندان مورد اقبال عموم نبود. منظور از عموم معمار و غیر معمار است. به این معنا که معماران چندان تمایلی به استفاده از این سبک نداشتند و یا اینکه استفاده از این سبک و ترکیب آن با دیگر سبک های معماری، هنوز به مرحله نیاز نرسیده بود! اما طی دو دهه ی اخیر، این سبک تبدیل به یکی از مهم ترین و پرطرفدارترین سبک های معماری بویژه معماری داخلی شده است.

امروزه معماران زیادی در اقصی نقاط دنیا اقدام به طراحی بر اساس این سبک می نمایند. طی سالهای اخیر، سبک صنعتی را می توان یکی از پرکاربردترین سبک ها در معماری داخلی دانست و این موضوع در مورد معماران ایرانی نیز صادق است. دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد که به دو دلیل عمده ی این اتفاق، اشاره خواهیم نمود.

دلیل اول این موضوع را می توان خلق فضایی متفاوت و جدید و مطابق سلیقه و طبع انسان امروزه دانست. سبک های مختلف معماری، طی سالهای سال، به کرات مورد استفاده بوده اند. به دلیل این تکرارهای پیاپی، فضاهای خلق شده با مشکل تکرار زدگی روبرو شده اند و نیاز به تحول و خلق و ایجاد یک فضای جدید، کاملا محسوس بوده است. به همین دلیل، سبک صنعتی در یک حجم گسترده، برای خلق فضاهایی با رویکرد جدید به حوزه معماری داخلی ورود کرد و با استقبال عمومی بالایی نیز روبرو شده است.

البته لازم است بدانیم که سبک صنعتی، کاراکتر و شخصیت نسبتا سرد و خشن دارد و وقتی در فضایی مورد استفاده قرار می گیرد، فضا را به سمت چنین حال و هوایی می برد. از این رو، معمولا در فضاهای با کاربری تجاری و اداری بیشتر مورد استفاده است. در کاربری مسکونی سبک صنعتی بیشتر به صورت دکوراتیو و در مقیاس محدود مورد استفاده قرار می گیرد.

دلیل دوم استفاده از سبک صنعتی را می توان مدیریت هزینه های اجرایی پروژه ها دانست. در سبک صنعتی، متریال هایی نظیر آجر و … بکار گرفته می شوند که به طور حتم نسبت به بسیاری از متریال ها، از قیمت کمتری برخوردارند. از سوی دیگر برخی ویژگی های سبک صنعتی نظیر اکسپوز بودن تاسیسات ساختمان و …، می تواند سبب کاهش هزینه ها گردد. از این رو، می توان عامل دوم را کنترل هزینه های پروژه دانست.

از مقدمات بالا که بگذاریم، در این بخش قصد داریم به بررسی طراحی دفتر کاری در شهر کیو پایتخت کشور اوکراین بپردازیم. طراحی این دفتر کار توسط استودیو معماری اوکراینی zooi انجام شده است. لازم است بدانیم که می توان سبک صنعتی را به طور انحصاری برای طراحی یک فضا مورد استفاده قرار داد و یا آن را با دیگر سبک های متداول معماری ترکیب نمود. این ترکیب، با سبک های مدرن و مینیمال در حجم گسترده تری اتفاق می افتد.

همانطور که در عنوان این مطلب نیز اشاره شد، در طراحی این دفتر نیز از سبک های صنعتی و مینیمال در کنار یکدیگر استفاده شده است. در حقیقت سبک اصلی مورد استفاده مینیمال است و سبک صنعتی، برای ایجاد یک فضای متفاوت، نسبت به دیگر فضاهای مینیمال، به این دفتر کار اضافه شده است و ویژگی های آن مورد استفاده قرار گرفته است.

از جمله ویژگی های سبک صنعتی، استفاده از فلزات و آبجکت های فلزی در فضاست. در این دفتر کار، می توانید آبجکت های فلزی را در قسمت های مختلف مشاهده نمود. دیوار جداکننده فلزی که بصورت شبکه ای کار شده است و یا پایه های نگه دارنده میزهای کار که به صورت کف تا سقف مورد استفاده واقع شده است.

تم کلی طراحی این فضای اداری، تاریک است. کف، سقف، دیوارها و مبلمان مورد استفاده در این دفتر کار، همگی با رنگ های تیره، از خاکستری تا سیاه کار شده اند. البته روی دیوارها از متریال چوب استفاده شده است تا کمی از سردی فضا کاسته شود و فضا به لحاظ انرژی رنگ، متعادل شود. هر چند نیت کلی طراح چنین بوده که فضایی با تم تاریک خلق نماید که می توان گفت در رسیدن به این هدف، موفق بوده است.

در ادامه نکات ارائه شده توسط این دفتر معماری را به همراه تصاویر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

در این دفتر کار از سایه های مختلف رنگ خاکستری برای بخش های مختلف استفاده شده است. (این نکته را در متن نیز بیان نمودیم.)

طراحی دفتر کار مینیمال ، طراحی دفتر کار صنعتی

آشپزخانه و اکسسوری موجود در آن توسط پنل های ام دی اف مخفی شده اند. به نحوی که کلیت فضا و یکپارچگی آن حفظ گردد.

طراحی دفتر کار مینیمال ، طراحی دفتر کار صنعتی طراحی دفتر کار مینیمال ، طراحی دفتر کار صنعتی طراحی دفتر کار مینیمال ، طراحی دفتر کار صنعتی طراحی دفتر کار مینیمال ، طراحی دفتر کار صنعتی

برخلاف سایر بخش های دفتر، فضای کاری اصلی کارکنان با رنگ روشن و با نور کافی کار شده است.

طراحی دفتر کار مینیمال ، طراحی دفتر کار صنعتی

اتاق جلسات توسط شیشه از سایر بخش های دفتر جدا شده است.

طراحی دفتر کار مینیمال ، طراحی دفتر کار صنعتی طراحی دفتر کار مینیمال ، طراحی دفتر کار صنعتی

در این مطلب به بررسی طراحی دفتر کار مینیمال – صنعتی پرداختیم. این دفتر کار توسط استودیو معماری اوکراینی Zooi دیزاین شده است. برای مشاهده ی این پروژه در وب سایت شرکت معماری مربوطه، اینجا کلیک کنید.

تحریریه خط معمار

شرکت معماری آوگون

منبع: ArchLine

تعداد بازدید: 1,283

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *