طراحی دفترکار ارغوان ، استودیو مهرآ

طراحی دفترکار ساده

معماری: استودیو مهرآ

معماران اصلی: زهره مهرابی

تیم طراحی: غزال نجاری، مسعود ذوقی، محمدرضا علیخانی

موقعیت: تهران

مساحت: ۶۲ مترمربع

اجرا: گروه معماری شار

نوع سازه: بتنی

گرافیک: محمدرضا علیخانی

عکاس: پرهام تقی اف

سال: ۱۳۹۷

جوایز: جایزه معمار ۹۸- تقدیر شده در بخش بازسازی

پروژه ارغوان طراحی دفترکار ساده و کوچک معماری است که کاربری قبلی آن مسکونی مستقلی بود. وضعیت موجود در ضلع شمال غربی ساختمان یک پاسیو را به معماران تحمیل می کرد که آن ها این بخش را به یک نقطه قوت در جهت نورگیری، ایجاد فضایی سبز و همچنین برقراری ارتباط کارمندان آتلیه با فضای باز، تبدیل کردند. بنابراین دیوار غربی پاسیو را جهت جایگذاری گیاهان و محل نشیمن کارمندان در نظر گرفتند.

این آتلیه معماری با مساحت ۶۲ مترمربع، در کاربری قبلی اش دارای یک اتاق خواب، آشپزخانه، یک سرویس بهداشتی و حمام و به علاوه یک پاسیو در ضلع شمال غربی اش بوده است. طراحان با توجه به این که متراژ فضا محدود بود سعی کردند فضایی را طراحی کنند که عملکرد بالایی داشته باشد. بدین جهت تصمیم گرفتند تا در بنای اصلی کمترین دخل و تصرف را داشته باشند. از این رو، تیغه موجود در میانه فضا را دست نخورده نگه داشته و بنا را به دو قسمت تقسیم کردند و فضای مورد نیاز خود برای آتلیه معماری را خلق کردند.

فضای موجود در نیمه شمالی به مدیریت و فضای کوچک مجاور پاسیو برای استراحت کارمندان اختصاص داده شد. در بخش جنوبی پروژه نیز فضاهایی چون سرویس بهداشتی، انبار و آتلیه قرار داده شد. از تیغه موجود در میانه این فضا برای ایجاد آشپزخانه خطی و همچنین فضایی برای مطالعه استفاده شد که کارمندان به طور مستقیم دسترسی کامل به این فضا را داشتند.

جهت جلوگیری از ایجاد آشفتگی و بی نظمی بصری، طراحان پیشخوان آشپزخانه را در کمدهای کشویی مخفی کرده اند، در این صورت در مواقعی که استفاده نمی شود، از دید پنهان می شود. در انتهای آتلیه قسمتی برای نگهداری وسایل و نشستن کارمندان در نظر گرفته شده است. طراحان همچنین برخی از دیوارهای آتلیه را با استفاده از برخی جملات نوشتاری از یکنواختی خارج ساخته اند. حریم خصوصی در بخش مدیریت علاوه بر تیغه جدا کننده با فضای آتلیه، بواسطه بسته شدن شیشه های آکاردئونی ایجاد می شود.

با توجه به این که نمای پروژه رو به سمت شرق بوده، در صبح ها با آفتاب تند و تیزی روبرو می شود، سایه بان های متحرکی برای کنترل میزان نور ورودی قرار داده شده و بدین صورت نور ملایم تری به فضا می تابد. در نتیجه می توان گفت که طراحی دفترکار ساده و کوچک ارغوان، هوشمندانه بوده و تک تک فضاها بهترین عملکرد را برای کاربر ارائه می دهد. همچنین از اهداف اصلی توجه به آرامش کارمندان در حین کار بوده است.

در ادامه با دیدن تصاویر خط معمار را همراهی کنید.

طراحی دفترکار ساده طراحی دفترکار ساده طراحی دفترکار ساده طراحی دفترکار ساده طراحی دفترکار ساده طراحی دفترکار ساده طراحی دفترکار ساده طراحی دفترکار ساده طراحی دفترکار ساده طراحی دفترکار ساده طراحی دفترکار ساده طراحی دفترکار ساده طراحی دفترکار ساده

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Aoapedia.ir

اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری

تعداد بازدید: 1,493

3 دیدگاه‌

  1. پارسا گفت:

    بینظیر و عالی

  2. کرمان نیرو گفت:

    سلام
    طراحی فروشگاهی هم انجام میدید ؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *