طراحی در جستجور حیاط از دست رفته ، گروه معماری مدام

طراحی در جستجوی حیاط از دست رفته

طراحی در جستجور حیاط از دست رفته ، گروه معماری مدام

معماری: استودیو مدام

معماران اصلی: ساناز قائم مقامی، مجتبی محمد ظاهری

موقعیت: تهران

مساحت: ۵۰ مترمربع

کارفرما: جناب آقای پیرقطاری

مجری: سازه صدر

عکاس: علیرضا بهپور


آن چه در این بخش قصد پرداختن به آن را داریم، طراحی پروژه در جستجوی حیاط از دست رفته می باشد. این پروژه توسط استودیو مدام طراحی شده است. اکنون به شرح پروژه از زبان معمار می پردازیم. فرهنگ لغات، کتاب واژه‌های فراموش‌ شده است و جوامع فراموشکار، هر روز لغات بیشتری را به فراموش خانه کتاب لغات می‌سپارند. کلانشهرها خود بانیان بی‌ رحم این فراموشکاری‌اند که کلمات خوش‌ آهنگ را در هیاهوی روزانه سال‌هایشان ناپدید می‌کنند، کلماتی مانند باغ، کوچه‌ باغ، خانه و حیاط. و ما که ساکنان ناگزیر کلانشهرهاییم، کلمات گمشده را در حسرت‌های روزانه‌ مان به یاد می‌آوریم. «در جستجوی حیاط از یاد رفته» تلاشی امیدوارانه برای یادآوری حیاط‌ هایی است که در میان ۶۰ درصد به علاوه دو، رمپ‌های پارکینگ و توده‌های خاکستری ساختمان‌ها به فراموشی سپرده می‌شوند.

«در جستجوی حیاط از یاد رفته» می‌کوشد تا بام‌ها، تراس‌ها و فضاهای نورگیر را به عنوان خاطره‌ای رویایی از حیاط باز تولید کند. «در جستجوی حیاط از یاد رفته» با پذیرفتن محدودیت کلانشهرها و با در نظر گرفتن اصول معماری و شهرسازی پایدار، وضع اسفبار محیط‌ زیست را در کلانشهری چون تهران بهبود می‌بخشد، باغ‌های از یاد رفته، طهران را در باغ‌ بام‌ها احیا می‌کند و در نهایت، کلانشهری پدید می‌آورد که عکس‌های هوایی‌اش پر از لکه‌های سرسبز است؛ درخت‌های بلند با سایه‌های امن و کودکانی که در بام‌ها سرگرم بازی‌اند و خانواده‌هایی که وقت‌های کوچک فراغت را در فضاهای سرسبز خوش می‌گذرانند. با تحقق این رویا، دیگر نه از جزایر گرمایی خبری  هست و نه از بحران‌های محیط‌ زیستی و نه از کودکانی که با خلاء خاطره حیاط، بزرگ می‌شوند.

در ادامه با دیدن تصاویر خط معمار را همراهی کنید.

طراحی در جستجوی حیاط از دست رفته طراحی در جستجوی حیاط از دست رفته طراحی در جستجوی حیاط از دست رفته طراحی در جستجوی حیاط از دست رفته طراحی در جستجوی حیاط از دست رفته طراحی در جستجوی حیاط از دست رفته طراحی در جستجوی حیاط از دست رفته طراحی در جستجوی حیاط از دست رفته طراحی در جستجوی حیاط از دست رفته طراحی در جستجوی حیاط از دست رفته طراحی در جستجوی حیاط از دست رفته طراحی در جستجوی حیاط از دست رفته طراحی در جستجوی حیاط از دست رفته طراحی در جستجوی حیاط از دست رفته طراحی در جستجوی حیاط از دست رفته طراحی در جستجوی حیاط از دست رفته طراحی در جستجوی حیاط از دست رفته طراحی در جستجوی حیاط از دست رفته طراحی در جستجوی حیاط از دست رفته طراحی در جستجوی حیاط از دست رفته طراحی در جستجوی حیاط از دست رفته طراحی در جستجوی حیاط از دست رفته طراحی در جستجوی حیاط از دست رفته طراحی در جستجوی حیاط از دست رفته طراحی در جستجوی حیاط از دست رفته طراحی در جستجوی حیاط از دست رفته طراحی در جستجوی حیاط از دست رفته

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت طراحی داخلی آوگون

منبع: Modaam Architect

تعداد بازدید: 4,049

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *