طراحی داخلی موزه منیر ، رضا نجفیان

طراحی داخلی موزه منیر

طراحی داخلی موزه منیر

معماری: دفتر معماری دنا دیزاین

معمار مسئول: رضا نجفیان

موقعیت: تهران

متراژ: ۱۵۰ مترمربع

سال: ۲۰۱۷ – ۱۳۹۶

عکاس: رضا نجفیان، محمد حمزه لویی

کاربری: فرهنگی

جوایز و افتخارات: شاید تقدیر در جایزه طراحی داخلی ساختمان (برگزار شده توسط مجله معماری و ساختمان) – رتبه سوم جایزه معماری آسیا ۲A در سال ۲۰۱۸

در این بخش قصد داریم به بررسی یکی از کارهای شاخص و اخیر معمار جوان و سرشناس ایرانی یعنی رضا نجفیان بپردازیم. آثار زیادی از نجفیان تا کنون در خط معمار مورد بررسی قرار گرفته اند که از طریق لینک زیر می توانید برخی از آنها را مشاهده نمایید:

رضا نجفیان

در این مطلب، قصد داریم به بررسی موزه منیر بپردازیم که در سال ۱۳۹۶ طراحی و اجرا شده است. آنچه در ادامه می خوانید، اقتباسی است از آنچه معمار، به عنوان توضیحات پروژه ارائه نموده است:

توضیحات معمار

“موزه منیر، محل نگهداری آثار ارزشمند هنری هنرمند سرشناس ایرانی، منیر شاهرودی فرمانفرمائیان می باشد. ساختمان موزه منیر، در دل باغ موزه نگارستان تهران، واقع شده است. با توجه به ماهیت فضای موجود (وضع موجو ساختمان پیش از طراحی) که شامل بسیاری از حفره ها و عوامل مانع نمایش آثار هنری بود، نمایش ۵۱ اثر هنری یک چالش بزرگ و تقریبا امری غیر ممکن به نظر می رسید.

در نتیجه تصمیم بر این شد که یک پوسته شناور اضافی برای پوشاندن و در برگرفتن این حفره ها و … در نظر گرفته شود و با فضای پیرامون، همسان سازی گردد. این پوسته با فاصله ای از دیوارهای اصلی به فضای داخلی ساختمان اضافه شد تا آسیبی به پنجره ها و دیوارهای ساختمان قدیمی موزه وارد نشود.”

باغ موزه نگارستان در سال ۱۱۸۶ هجری شمسی به دستور فتحعلی شاه قاجار و به عنوان اقامتگاه تابستانی ساخته شده است و پس از آن سالها به عنوان مدرسه هنر مورد استفاده قرار گرفته است. منیر فرمانفرمائیان، اولین زن هنرمند ایرانی است که برای آثارش دارای یک تالار دائمی می شود. اتفاقی که در تاریخ ایران نادر است. این موضوع، به ارزش هنری کارهای این هنرمند برمی گردد.

منیر فرمانفرمائیان، یکی از هنرمندان ایرانی است که نمایشگاهی برای نمایش آثار وی در موزه گوگنهایم بر پا گردیده است. آثار هنری منیر، بر پایه ی آینه کاری و هندسه استوار است. این هنرمند، هنر آینه کاری را با هندسه ترکیب و آثاری فاخر و شایسته توجه را خلق نموده است. پیشنهاد می کنیم، سری به صفحه ویکی پدیای منیر شاهرودی فرمانفرمائیان بزنید.

توضیحاتی که ارائه شد، اقتباسی است از آنچه معمار در مورد اثر خود بیان نموده به همراه توضیحاتی در رابطه با باغ موزه نگارستان. از این توضیحات که فاصله بگیریم، آنچه در تصاویر می بینیم، همان چیزی است که از نجفیان توقع داشته و داریم. طراحی مدرن و تمرکز بر سادگی برای تاکید بر روی آنچه که هدف این فضاست: نمایش آثار یک هنرمند!

معمار در طراحی داخلی موزه منیر ، از رنگ های خنثی در برای دیوار، کف و سقف بهره گرفته است. نتیجه ی استفاده از رنگ های خنثی در کنار طراحی ساده، کمک به بیننده برای تمرکز بر روی اثر هنری است. در عین اینکه مخاطب از حضور در یک فضای متفاوت و معمارگونه، نهایت لذت را می برد!

از سوی دیگر، به نقل از یکی از وب سایت ها، این موزه، تالار رقص نور و آینه است. از آنجایی که آیینه محور کارهای هنرمند بوده است، نورپردازی صورت گرفته باید به شکلی باشد که هر چه بیشتر این موضوع را منعکس کند و چه چیزی بهتر از نور، می تواند آیینه را برقصاند. 🙂

در ادامه، سخن را کوتاه و دعوت می کنیم تصاویر طراحی داخلی موزه منیر را مشاهده نمایید. در انتها، تصویری از قبل و بعد پروژه ارائه شده است. همچنین می توانید پلان و سکشن های این موزه را مشاهده نمایید.

طراحی داخلی موزه منیر طراحی داخلی موزه منیر طراحی داخلی موزه منیر طراحی داخلی موزه منیر طراحی داخلی موزه منیر طراحی داخلی موزه منیر طراحی داخلی موزه منیر طراحی داخلی موزه منیر طراحی داخلی موزه منیر طراحی داخلی موزه منیر طراحی داخلی موزه منیر طراحی داخلی موزه منیر طراحی داخلی موزه منیر طراحی داخلی موزه منیر طراحی داخلی موزه منیر طراحی داخلی موزه منیر طراحی داخلی موزه منیر طراحی داخلی موزه منیر طراحی داخلی موزه منیر طراحی داخلی موزه منیر طراحی داخلی موزه منیر طراحی داخلی موزه منیر طراحی داخلی موزه منیر

طراحی داخلی موزه منیر

پلان، سکشن، دیاگرام و …

پلان موزه منیر پلان موزه منیرپلان موزه منیر

آنچه در این بخش مطالعه نمودید، توضیحات معمار در مورد طراحی داخلی موزه منیر به همراه توضیحاتی کوتاه از نگارنده درباره این پروژه است. اگر شما نظرات و ایده های دیگری در رابطه با این طرح دارید، می توانید از بخش زیر آنها را با ما و سایر معماران در میان بگذارید.

تحریریه خط معمار

منبع: ArchLine

تعداد بازدید: 4,788

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *