طراحی داخلی فروشگاه ماهر، دفتر معماری روند هماهنگ

طراحی داخلی فروشگاه لباس

طراحی داخلی فروشگاه ماهر، دفتر معماری روند هماهنگ

معماری: استودیو معماری هماهنگ

موقعیت: ایران، همدان، میدان بوعلی سینا

معمار مسئول: علی حمیدی مقدم

متراژ: ۱۱۰ مترمربع

سال: ۱۳۹۴

تیم طراحی: محمد سجاد قادری، یسنا ایزدی، کامران نوایی، حسن اسناوندی، ایرسا خالقی

ماکت: محیا زین الدین

دیاگرام: محمد حسین رحیمیان

عکاس: حامد بادامی

جوایز: رتبه دوم جایزه طراحی داخلی ایران، برگزار کننده فصلنامه معماری و ساختمان، سال ۹۵

عکس: حامد بادامی

در این بخش قصد داریم به بررسی طراحی داخلی یک فروشگاه با معماری شاخص در شهر همدان بپردازیم. این فروشگاه ماهر نام دارد و بیش از ۶۰ سال است که در زمینه عرضه پوشاک زنانه فعالیت میکند.  به لحاظ جغرافیایی، ساختمان پروژه در میدان نزدیک به مقبره ابوعلی سینا قرارگرفته است. به همین دلیل، این میدان و در مجموع این منطقه از شهر، منطقه ای شلوغ و پر رفت و آمد است و همین نکته ایده اصلی طراحی فروشگاه را شکل داده است.

مسئله طراحی این فروشگاه با سوال هایی، آغاز شد. اینکه چطور می توان فروشگاهی طراحی نمود که پشت ویترین آن، به جای مانکن های خوش قد و قامت، انسان ها با همان فرم معمولی خود قرار گیرند. همه چیز واقعی باشد نه فانتزی. در واقع این ایده بسیار بکر و چالش برانگیز است و نمی توان گفت اجرای آن سبب موفقیت خواهد بود یا خیر! اما تیم معماری پروژه این کار را صورت دادند و این ایده را اجرایی نمودند.

مسئله ی دومی که پیش رو بود، این که چطور طراحی داخلی فروشگاه، هم گام، هم راستا و به عبارت دیگر در راستای طراحی شهری قرار گیرد؟ طراحی شهری حفظ شود و بتوان ادامه طراحی شهری را در فروشگاه لمس نمود. فروشگاه بخشی از خود شهر باشد!

پاسخ این سوال طراحی فروشگاه همگام با طراحی شهری به همراه یک نمای شیشه ای واقعی بود. از آنجایی که این بخش از شهر شلوغ و پر روفت و آمد بود، هدف این بود که پرسه زدن های خیابان به درون فروشگاه منتقل شود و جامعه هدف یعنی بانوان بتوانند ادامه پرسه خیابانی را به درون فروشگاه بیاورند.

دراین فروشگاه یک بالکن سازه ای وجود داشت که در بازسازی تخریب شد. در نهایت با تخریب این پله فضایی با ارتفاع سقف ۵٫۵ متر ایجاد شد. در این فضای مرتفع و در امتداد شهر یک دستگاه پله که خود حجمی مستقل  و ایستا ، طراحی و ساخته شد. بطوریکه این حجم مستقل و الحاقی به حجم ساختمان اصلی متصل نیست. این راه پله، از جناح های مختلفش با دیوارهای بنای اصلی ۵۰ سانتی‌متر و در جناح دیگرش از شیشه نما ۲۵ سانتی متر فاصله دارد. در واقع این راه پله سازه ای مستقل است که در دل فروشگاه وجود دارد.

این پله عظیم‌الجثه، فضاهایی متنوع و با کاربردهای مختلف در داخل فضای اصلی با ارتفاع ۵/۵ متر ایجاد می‌کند به طوریکه افراد در بدو ورود می‌توانند از مسیر پله ای که از داخل ویترین شیشه‌ای فروشگاه می‌گذرد، حرکت کنند و در پاگردهای مختلف آن بایستند ، نظاره کنند و یا در بالاترین سطح آن که بزرگترین پاگرد این پله است متوقف ‌شوند.

متریالهای مورد استفاده:

سقف : فوم فشرده با روکش سیمان پلیمری + رنگ آکریلیک

دیوارها : ام دی اف + رنگ آریلیک

کف : سرامیک

پله عظیم الجثه : فلز + چوب

نرده ها و رگالها : لوله های فلزی + رنگ کوره ای

معماری داخلی از زبان معمار:

در فضای اصلی ساختمان قدیمی که ارتفاع ۵/۵ متر داشت، یک پوسته مستقل که خود را با فرم دیوارهای آن ساختمان هماهنگ می‌کند، ایجاد کردیم . بدلیل تعدد شکستگی های ناموزون دیوارهای اصلی محدوده این فروشگاه ، این لایه ، از دیوارهای ساختمان اصلی آفست شده و در نتیجه این آفست  ، شکستگی های متعدد و ناموزون دیوار اصلی  لطیف تر   شده اند  و فضایی یکپارچه ایجاد کرده است  . پوسته ای یکپارچه که سقف و دیواره‌ها و کف را در برگرفته  و با فرم و بافت خالی های خودش فضائی خاطره انگیز  به‌وجود آورده است . فضای مابین پوسته و دیوار اصلی  به عملکردهای فضای اتاق پرو ، سرویس بهداشتی  ، فضای استراحت افراد و  فضای سبز  اختصاص یافته است .  این پوسته مستقل ، یکپارچه و هماهنگ با دیوارهای اصلی بنا ، در سقف ، متخلخل و در ادامه در مجاورت دیوارها خالی های کمتری و در ادامه اش به سمت کف کاملا بسته می شود .

به طوریکه در پیوند با حجم سازماندهنده و عظیم‌الجثه پله‌ای ، فضاهای متنوع و جذابیت‌هایی را برای افراد بوجود می آورد . از طرفی افراد در مسیر پله در هر نقطه جلوه ای خاص از این پوسته و خصوصا سقف که در این مسیر پله فاصله اش زیاد و کم و اندازه اش هم بزرگ و کوچک می شود را با توجه به نوع طراحی آن و جلوه بصری حفره ها در کنار هم مشاهده می کند که حتی در بالا و پایین رفتن های افراد این جلوه ها برایشان  متنوع و متفاوت به نظر می رسند. در واقع فرم بخشیدن به فضا به صورت کاملا حجمی و سه بعدی با عمق‌ها، سایه روشن‌ها و تکرارها در بافت آن ، فضایی ویژه را به‌وجود می‌آورد که پتانسیل فضا را فراتر از رفع نیاز افراد به خرید ارتقاء می‌دهد و آن را به یک فضای مطلوب برای پرسه‌زنی و گشت و گذار تبدیل می‌کند که حتی می‌تواند دغدغه شان خرید نباشد . در واقع تعامل پوسته و حجم پله عظیم الجثه و حضور آدم ها ، فضای خاص این مرکز را بوجود آورده است.

طراحی داخلی فروشگاه لباس طراحی داخلی فروشگاه لباس طراحی داخلی فروشگاه لباس طراحی داخلی فروشگاه لباس طراحی داخلی فروشگاه لباس طراحی داخلی فروشگاه لباس طراحی داخلی فروشگاه لباس طراحی داخلی فروشگاه لباس طراحی داخلی فروشگاه لباس طراحی داخلی فروشگاه لباس طراحی داخلی فروشگاه لباس طراحی داخلی فروشگاه لباس طراحی داخلی فروشگاه لباس طراحی داخلی فروشگاه لباس

پلان، دیاگرام، سکشن و …

تحریریه خط معمار

شرکت معماری آوگون

منبع: http://archline.ir – Archdaily

تعداد بازدید: 2,075

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *