طراحی داخلی دفتر شرکت سنا، شهاب میرزاییان

طراحی داخلی اداری

طراحی داخلی دفتر شرکت سنا

معماری: شرکت مهندسین مشاور منظر بوم نقش

معمار مسئول: شهاب میرزاییان

موقعیت : ایران ، تهران

طراحی داخلی شرکت سنا پروژه طراحی داخلی و اجرای بازسازی یک ساختمان نوساز و تبدیل آن به فضاهای مورد نیاز شرکت سرمایه گذاری نیروگاهی ایران میباشد.  کمبود فضاهای اداری در تهران ، باعث شده ساختمان های مسکونی به عنوان کاربری اداری مورد استفاده قرارگیرد. زمانی که یک شرکت قصد تصرف یک ساختمان مسکونی و تغییر آن به عنوان فضای اداری را دارد این مسئله ابعاد دیگری نیز پیدا می کند . تامین کلیه فضاهای مورد نیاز یک شرکت در یک ساختمان تمام شده مسئله پیچیده ای است . شرکت سنا ، دارای چهار شرکت زیرمجموعه است . تجمیع این شرکت ها و استقرار مدیریت مجموعه ، بخش های مالی ، سهام ، حسابداری و نیز فضاهای جمعی مانند رستوران و اتاق جلسات در یک ساختمان مسکونی دو هزار وپانصد متری در زمان بسیار کوتاه سه ماهه مسئله پروژه است . با توجه به گستردگی خدمات شرکت ها و کاربری های مجموعه ،  ایده طراحی بر اساس تعریف یک الگوی مشخص در فضاهای عمومی ساختمان شکل گرفت که به عنوان یک پیوستار در طبقات ادامه داشته باشد . این الگو  طراحی داخلی میباسیت ، به عنوان یک خاطره بصری از شرکت سنا و ساختمان این شرکت در ذهن کارمندان شرکت و نیز مراجعین و مهمانان نقش بندد . لذا با ادامه مصالح چوب نمای ساختمان در فضاهای داخلی یک پیوستار با الگوی نور پردازی مشخص در طبقات شکل گرفت . فضاها  نیز بر اساس ساختار سازمانی و نیاز شرکت ، در طبقات توزیع شد . امتداد پروفیل های چوبی نما با طراحی یک باکس چوبی در ورودی سبب متمایز شدن ورودی ساختمان شده است . پروفیل های چوبی سپس روی سقف و دیواره های لابی امتداد می یابد و کلیه تاسیسات و تابلوهای ساختمان نیز در پشت این پروفیل ها که قابلیت بازشدن دارند نهان شده اند . مصالح چوبی در فضاهای عمومی پروژه در طبقات نیز امتداد می یابد تا یک پیوستار کلی از بیرون به درون فضا با تکیه بر تضاد میان سطوح به عنوان شاخصه اصلی ساختمان در ذهن ماندگار شود .

نوآوری و مزایای طراحی داخلی پروژه:

  • کمترین تغییر در سطوح ساختمان: با توجه به محدودیت زمانی مشتری ، به غیر از طبقه ششم مدیریت و طبقه پنجم جلسات، سقف ، دیوارها ، نورپردازی سقفی و کف موجود حفظ شد و تمام پارتیشن بندی و الحاقات فضا بر اساس دیوارهای موجود تطبیق داده شد .توجه به محل چراغ های موجود ، دریچه های تاسیساتی و طرح کف و قرارگیری پارتیشن های اداری بر اساس این محدودیت ها و نیز پرهیز از تخریب تا حد ممکن بوده است . لذا هیچ تخریبی در طبقات صورت نگرفته است .
  • استفاده از مصالح چوب جهت تطبیق با نمای اجرا شده ساختمان: با توجه به نمای ساختمان مسکونی اجرا شده با مصالح چوب ، ورودی ساختمان و سقف ورودی لابی و فضاهای مشترک نیز با مصالح چوب در نظر گرفته شد تا ارتباط فضای داخلی با نمای ساختمان ، یک پیوستار ممتد از پوسته بیرونی به فضای داخلی باشد .
  • ایجاد حس یکپارچگی فضا به وسیله مدل نورپردازی و مصالح استفاده شده : با توجه به استقرار کاربری ها در طبقات ، طراحی یک الگوی مشترک در فضاهای عمومی ( لابی ، رستوران ، انتظار مدیریت و لابی طبقات) به منظور ایجاد حس یکپارچگی فضایی و نیز ایجاد یک تصویر مشترک ذهنی برای کاربران فضای اداری و نیز مراجعین شرکت سنا
  • دیوارهای چند عملکردی : در فضای لابی با توجه به عقب و جلو رفتگی دیوار موجود ، یک پوسته چند عملکردی ( آب نما ، گلدان و نیمکت انتظار ) با امتداد روی سقف ، جدای از بین بردن اختلاف دیوار موجود سبب ایجاد یک پیوستار در فضای لابی شده است . در لابی مدیریت نیز یک دیوار جداکننده به عنوان یک المان طراحی نیز لحاظ شده است .
  • انعطاف فضایی : استفاده از یک مدول مشترک ( ۹۲۵ میلیمتر ) در کلیه پارتیشن های جداکننده امکان تغییر آرایش پارتیشن را برای مشتری در سال های بعد فراهم می آورد .
  • در ادامه با خط معمار همراه باشید.

طراحی داخلی اداری طراحی داخلی اداری طراحی داخلی اداری طراحی داخلی اداری طراحی داخلی اداری طراحی داخلی اداری طراحی داخلی اداری ​تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع:  منظر بوم نقش

تعداد بازدید: 1,672

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *