طراحی داخلی آپارتمان بر اساس سبک زیبایی شناسی ژاپنی وابی-سابی

طراحی داخلی آپارتمان با بهره گیری از اصول وابی-سابی

در این قسمت قصد داریم به بررسی آپارتمانی در شهر کیو (Kiev)، پایتخت کشور اوکراین بپردازیم و ویژگی های طراحی داخلی آن را از نظر بگذارنیم. این آپارتمان ۱۷۵ مترمربع مساحت دارد و توسط معمار اوکراینی، Sergey Makhno برای خانواده خودش طراحی و اجرا شده است.

نکته ای که در طراحی این آپارتمان بسیار شاخص است، ترکیب سبک های طراحی اوکراینی با یک سبک زیبایی شناسی ژاپنی با عنوان وابی-سابی (Wabi-Sabi) می باشد. در واقع ویژگی های هر دو سبک، در این آپارتمان قابل مشاهده اند. از آنجایی که ممکن است با این سبک ژاپنی آشنا نباشید، به صورت خلاصه به ویژگی های آن اشاره خواهیم نمود.

" وابی-سابی ، تسری اندیشه و تفکر بودایی در فرهنگ ژاپنی است. وابی-سابی یک مفهوم در زیبایی شناسی سنتی ژاپنی است که یک جهان بینی بر پایه پذیرش ناپایداری و زودگذری و پذیرش نقص هاست. این نوع تفکر زیبایی شناختیبه عنوان یک نوع زیبایی «ناپایدار، ناتمام» توصیف می‌گردد. ویژگی‌های زیبایی شناسی وابی-سابی عدم تقارن، زبری و ناهمواری، سادگی، صرفه جویی، ریاضت‌کشیدن، فروتنی و قدردان‌بودن نسبت به بی‌آلایشی و راستی اجزا و احکام طبیعت است.

Makhno  اقتباس خود از این سبک ژاپنی و انعکاس آن در معماری داخلی را با "استفاده از متریال های طبیعی، بافت و تکسچر خشن و اعتماد به سادگی" تعبیر می کند. Makhno بیان می کند که این آپارتمان درباره ی این سه نکته است و قصد داشته که برداشت خود از این سبک زیبایی شناسی ژاپنی را با این سه عنصر انتقال دهد.

برای درک بهتر اظهارات معمار درباره کاری که انجام داده است، دعوت می کنیم تصاویر این آپارتمان را مشاهده نمایید.

تحریریه خط معمار

شرکت معماری آوگون

منبع: http://archline.ir

تعداد بازدید: 1,188

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *