طراحی حیاط منعکس شده ، گروه معماری مدام

طراحی حیاط منعکس شده

طراحی حیاط منعکس شده، گروه معماری مدام

در این بخش در خط معمار قصد عرفی یکی دیگر از پروژه های بی نظیر معماران ایرانی در استودیو مدام را داریم. اگر در بخش های گذشته خط معمار را دنبال کرده باشید، نمونه های دیگر از پروژه های بی نظیر این استودیو را مشاهده کرده اید. در میان آن ها می توانیم به نمونه های زیر اشاره کنیم:

طراحی در جستجور حیاط از دست رفته ، گروه معماری مدام

معماری باغ موزه گیاهان دارویی، گروه معماری مدام

در این بخش نیز به شرح یکی دیگر از پروژه های این دفتر معماری می پردازیم. فرهنگ لغات، کتاب واژه‌های فراموش‌ شده است و جوامع فراموشکار، هر روز لغات بیشتری را به فراموش خانه کتاب لغات می‌سپارند. کلانشهرها خود بانیان بی‌ رحم این فراموشکاری‌اند که کلمات خوش‌ آهنگ را در هیاهوی روزانه سال‌هایشان ناپدید می‌کنند، کلماتی مانند باغ، کوچه‌ باغ، خانه و حیاط.  و ما که ساکنان ناگزیر کلانشهرهاییم، کلمات گمشده را در حسرت‌های روزانه‌ مان به یاد می‌آوریم. تلاشی امیدوارکننده برای یادآوری این "حیاط" ها که در بین کدهای شهری ، رمپ های پارکینگ و انبوه خاکستری ساختمان ها گم شده اند.

«در جستجوی حیاط از یاد رفته» می‌کوشد تا بام‌ها، تراس‌ها و فضاهای نورگیر را به عنوان خاطره‌ای رویایی از حیاط باز تولید کند. «در جستجوی حیاط از یاد رفته» با پذیرفتن محدودیت کلانشهرها و با در نظر گرفتن اصول معماری و شهرسازی پایدار، وضع اسفبار محیط‌ زیست را در کلانشهری چون تهران بهبود می‌بخشد، باغ‌های از یاد رفته، طهران را در باغ‌ بام‌ها احیا می‌کند و در نهایت، کلانشهری پدید می‌آورد که عکس‌های هوایی‌اش پر از لکه‌های سرسبز است؛ درخت‌های بلند با سایه‌های امن و کودکانی که در بام‌ها سرگرم بازی‌اند و خانواده‌هایی که وقت‌های کوچک فراغت را در فضاهای سرسبز خوش می‌گذرانند. با تحقق این رویا، دیگر نه از جزایر گرمایی خبری  هست و نه از بحران‌های محیط‌ زیستی و نه از کودکانی که با خلاء خاطره حیاط، بزرگ می‌شوند.

در ادامه با دیدن تصاویر خط معمار را همراهی کنید.

طراحی حیاط منعکس شده طراحی حیاط منعکس شده طراحی حیاط منعکس شده طراحی حیاط منعکس شده طراحی حیاط منعکس شده طراحی حیاط منعکس شده طراحی حیاط منعکس شده طراحی حیاط منعکس شده طراحی حیاط منعکس شده طراحی حیاط منعکس شده طراحی حیاط منعکس شده طراحی حیاط منعکس شده طراحی حیاط منعکس شده طراحی حیاط منعکس شده طراحی حیاط منعکس شده طراحی حیاط منعکس شده طراحی حیاط منعکس شده طراحی حیاط منعکس شده

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت طراحی داخلی آوگون

منبع: Modaam

تعداد بازدید: 3,440

2 دیدگاه‌

  1. مهرداد گفت:

    بسیار طرح های قشنگی هستند ?
    تشکر از شما

  2. امیرحسین عتیقی گفت:

    چقدر خالی بودن جای این حیاط دنج و دوس داشتنی توی ساختمان های امروزی حس میشه…به امید فراگیر شدن این طرح ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *