طراحی ایوان کوهستان، گروه معماری کندو

طراحی بالکن آپارتمان

معماری: گروه معماری کندو

معماران مسئول: بهادر کاشانی، بهاره خمیری

موقعیت: ایران، تهران

سال: ۱۳۹۶

مساحت: ۱۰ مترمربع

شرح پروژه

“حال و هوا” همواره از گذشته یکی از مفاهیم اصلی و اساسی در فرهنگ، ادبیات و همچنین هنر ایرانی به حساب می آمده است. این امر در معماری ایرانی نیز مستثنی نیست، به طوری که ایجاد “حال و هوا” از وظایف اصلی معماران ایرانی به شمار می آمده است. هدف اصلی در طراحی این پروژه که شامل بازسازی و طراحی بالکن آپارتمان می باشد، ایجاد فضایی دلنشین و ایمن با حال و هوای ایرانی بود. در کلان شهری چون تهران که ساختمان ها به مکان های کاربردی، بی هویت و تقریبا شبیه به هم تبدیل گشته اند، طراحی پروژه هایی از این قبیل که هر چند کوچک اند، اما دارای کیفیتی متفاوت می باشند. بنابراین این پروژه برای طراحان فرصت مناسبی به حساب می آمد. طراحان جهت طراحی و اجرای پروژه ی حاضر با حال و هوای مورد نظر، در حوزه های مختلفی چون معماری متأخر ایران، هنر تزئینی ایران، کاشی ایرانی، فرش ایرانی و همچنین باغ ایرانی و … مطالعات گسترده ای انجام دادند.

با توجه به این که تزئینات، متریال و کیفیت استفاده از متریال نقش مهمی در ایجاد حال و هوای معماری ایرانی دارد، توجه به متریال کاربردی، نحوه استفاده از آن ها و همچنین کارکردن روی تزئینات در بخش های مختلف پروژه مورد توجه طراحان قرار گرفت.
پروژه ی حاضر با عنوان ” ایوان کوهستان” شامل طراحی بالکن با مساحت ۱۰ مترمربع است که دریک واحد مسکونی با متراژ ۱۶۰ متر مربع قرار دارد. این آپارتمان دارای زیربنای کل ۱۵۰۰ متر و زیر بنای مفید ۸۰۰ مترمربع بوده و در قالب ۵ واحد مسکونی تک واحد، ۳ طبقه ی مشاعات با کاربری لابی و پارکینگ در طبقه ی همکف، پارکینگ و انباری در دو طبقه ی زیرزمین طراحی شده بود. متریال به کار رفته در کف و دیوارها از جنس سنگ تراورتن و سقف آن از جنس گچ بود. در طی بازسازی از آجر برای پوشش کف، بدنه و سقف با شکل و چیدمان متفاوت استفاده شد.
هنگامی که کارفرما به دفتر طراحان مراجعه نمود، تنها قصد ایجاد تغییر در سقف بالکن را داشت. با توجه به موقعیت قرارگیری این آپارتمان در یکی از مناطق خوش آب وهوای تهران (کوهپایه توچال)، از چشم انداز زیبایی از تهران بهره می برد. طراحان هنگامی که برای بازدید و اندازه گیری به محل پروژه مراجعه کردند و چشم انداز زیبا و شرایط ویژه این بالکن را مشاهده نمودند، تصمیم گرفتند تا کارفرما را مجاب کنند تا علاوه بر طراحی سقف، تغییراتی را نیز در دیوارها و کف بالکن ایجاد کرده و این بخش را به فضای دلنشین تبدیل کنند تا کاربران در فصول مختلف سال بتوانند از آن استفاده کنند. در نتیجه طی جلسات متعددی که میان طراحان و کارفرما برقرار شد، طراحان تصمیم گرفتند تا کلیه متریال سقف، کف و بدنه را تغییر دهند.

در ادامه با دیدن تصاویر خط معمار را همراهی کنید.

طراحی بالکن آپارتمان طراحی بالکن آپارتمان طراحی بالکن آپارتمان  طراحی بالکن آپارتمان طراحی بالکن آپارتمان طراحی بالکن آپارتمان طراحی بالکن آپارتمان طراحی بالکن آپارتمان طراحی بالکن آپارتمان طراحی بالکن آپارتمان طراحی بالکن آپارتمان طراحی بالکن آپارتمان طراحی بالکن آپارتمان

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Archtizer

تعداد بازدید: 446

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *