خانه کاج / PINE HOUSE

طراحی آپارتمان مسکونی ، طراحی نمای آپارتمان، خانه کاج

طراحی آپارتمان مسکونی : خانه کاج / PINE HOUSE

 معمار: مقداد نوروزی پاکباز، حمیدرضا امین افشاری

دستیار طرح و جانشین اجرا: ماه منیر شیروان دهی

مشاور آجر: دکتر حمید جعفریان

تاریخ شروع: ۱/۱۰/۱۳۹۶

تاریخ اتمام: ۱/۹/۱۳۹۷

سرمایه گذاران: حمیدرضا امین افشاری، مقداد نوروزی پاکباز

عکاس پروژه: پرهام تقی اف

منتشر شده در شماره ۵۸ فصل نامه معماری و ساختمان/بهار۹۸

توضیحات پروژه:

معماری کالبد روح زمان مردمان هر سرزمین است. صرف نظر از داوری اخلاقی جامعه که هرگز وظیفه یک معمار نیست جامعه امروز ما نه مدرن شده و نه دل از سنت بریده. روح زمان ما نه پروژه های لوکس و پر طمطراق مسابقه پسند است نه پروژه های بزرگ مقیاس در زمین های خاص و امتیازات ویژه. روح زمان ما آپارتمان در زمین های با متوسط مساحت دویست متر است برای مردمانی که نه توان مالی زندگی در خانه های حیاط دار و مستقل چند دهه قبل را دارند و نه دل از آن ها بریده اند. پس معمار بر خلاف دیدگاه قدیمی تر کسی است که توان پاسخگویی به این نیازها را داشته و پروژه خوب پروژه ای است که در عین این محدودیت های اقتصادی و کالبدی، فضایی پایدار برای زیست عموم مردمان فراهم نماید.

معماران پروژه با علم به امکان ایجاد ارزش افزوده در پروژه های معماری _ اقتصادی پاسخگو به گروه های درآمدی متوسط به وسیله ی استفاده ی مناسب از جنبه های زیبایی شناسانه، اقدام به طراحی این پروژه نمودند که هر دو جنبه را در بر داشته باشد. کاری بر خلاف سیاق رایج پروژه ها که یا صرفا جنبه ی اقتصادی مد نظر قرار می گیرد و یا صرفا جنبه های زیبایی شناسانه.

در این پروژه سعی گردید با مطالعه  آجرکاری دوره  سلجوقیان  و با نگاه و بررسی طاق ضلع شمالی مسجد جامع اصفهان و همچنین با توجه به سه محور زیست محیطی، فرهنگی واجتماعی و اقتصادی ، پارادایم پایداری طراحی ها صورت پذیرد که اهم این اقدامات عبارتند از:

۱ – با عنایت به سبقه تاریخی بنا که مربوط به دوره پهلوی می شود دست به بازیافت و استفاده مجدد از آجرهای بنای در طراحی و بازآفرینی فضای متولد شده زده شد و همچنین توجه به بازیافت مصالح و محور زیست محیطی پارادایم پایداری و بخشی از شکل گیری هویت تاریخی-فرهنگی بنای جدید و توجه به محور اجتماعی بنا را نیز فراهم آورده است.

۲ – استفاده تلفیقی از گره های آجری کهن با طراحی و نگاهی دیگر در قالب برداشت انتزاعی از گره چینی های سنتی آجر و ترکیب آن با گره های هشت پر ایرانی با انتخاب جنسیت و محوریت  آهن که  نشان دهنده روح زمان است.

۳ – ایجاد تنوع و پرهیز از صلب بودن نما به وسیله غیر هم سطح نمودن سطوح اصلی بصری و ایجاد حجم در سمت تراس ها با توجه به فاکتور اقتصاد و ایجاد هماهنگی با نماهای مجاور با تلفیق سنگ و آجر و روح بخشی به آن به وسیله نورپردازی صورت پذیرفته است.

۴ – با توجه به بودجه بسیار محدود پروژه و نیاز معماران طرح به استاندارد های بالای فضایی و بخصوص اجرایی  ، شاید بتوان از مهمترین ویژگی پروژه این چنین یاد کرد که همه این اقدامات با حفظ اقتصادی بودن پروژه و عدم تحمیل هزینه های خارج از عرف منطقه به مردمانی با توانایی مالی متوسط صورت گرفته تا طبقه متوسط جامعه هم از فضایی با کیفیت بالای بصری بهره مند گردند تا هنر صرفا کالایی لوکس در اختیار طبقه ثروتمند نباشد.

طراحی آپارتمان مسکونی ، طراحی نمای آپارتمان، خانه کاج طراحی آپارتمان مسکونی ، طراحی نمای آپارتمان، خانه کاج طراحی آپارتمان مسکونی ، طراحی نمای آپارتمان، خانه کاج طراحی آپارتمان مسکونی ، طراحی نمای آپارتمان، خانه کاج طراحی آپارتمان مسکونی ، طراحی نمای آپارتمان، خانه کاج طراحی آپارتمان مسکونی ، طراحی نمای آپارتمان، خانه کاج طراحی آپارتمان مسکونی ، طراحی نمای آپارتمان، خانه کاج طراحی آپارتمان مسکونی ، طراحی نمای آپارتمان، خانه کاج طراحی آپارتمان مسکونی ، طراحی نمای آپارتمان، خانه کاج طراحی آپارتمان مسکونی ، طراحی نمای آپارتمان، خانه کاج طراحی آپارتمان مسکونی ، طراحی نمای آپارتمان، خانه کاج طراحی آپارتمان مسکونی ، طراحی نمای آپارتمان، خانه کاج

پلان، دیاگرام، سکشن و …    

طراحی آپارتمان مسکونی ، طراحی نمای آپارتمان، خانه کاج طراحی آپارتمان مسکونی ، طراحی نمای آپارتمان، خانه کاج طراحی آپارتمان مسکونی ، طراحی نمای آپارتمان، خانه کاج طراحی آپارتمان مسکونی ، طراحی نمای آپارتمان، خانه کاج

طراحی آپارتمان مسکونی ، طراحی نمای آپارتمان، خانه کاج طراحی آپارتمان مسکونی ، طراحی نمای آپارتمان، خانه کاج

 

در این مطلب به بررسی طراحی آپارتمان مسکونی با عنوان خانه کاج پرداختیم. اگر در رابطه با طراحی صورت گرفته توسط معماران پروژه و یا توضیحات ارائه شده، ایده یا نظری در ذهن دارید، می توانید از طریق بخش زیر نظرات خود را با ما و معماران پروژه در میان بگذارید.

 

تحریریه خط معمار

منبع: ArchLine

تعداد بازدید: 5,824

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *