سومین دوره مسابقه دانشجویی معمار برتر

سومین دوره مسابقه دانشجویی معمار برتر

مسابقه معمار برتر، مسابقه‌ای دانشجویی است. این مسابقه  با هدف تشویق دانشجویان معماری برای طراحی معماری مبتنی بر ایده‌پردازی و خلاقیت از سال ۱۳۹۲ برگزار می‌شود. مرکز معماری ایران با سابقه‌ای ده ساله در حوزه آموزش معماری، با همکاری معماران و استادان و صاحب‌نظران معماری و شهرسازی هر ساله این مسابقه را برگزار می‌کند.
موضوع خلاقیت و ایده و آنچه باعث ایجاد نظر، و بینش در میان دانشجویان معماری می‌شود، امری است که کمتر به آن پرداخته می‌شود. به همین خاطر برگزار کنندگان و شورای سیاست‌گذاری مسابقه معمار برتر موضوع مسابقه هر سال را با در نظر گرفتن مقوله خلاقیت و مسأله کاوی و با تأکید بر اصلاح وضع موجود و ساماندهی معماری موجود انتخاب می‌کنند.
اولین مسابقه معمار برتر با موضوع ساماندهی بام‌های مسکونی در سال ۱۳۹۲ و با داوری آقایان کامران افشارنادری، علیرضا تغابنی، فرهاد مقدم و رضا نجفیان برگزار شد. دومین مسابقه در سال ۱۳۹۳ و با موضوع طراحی و ساماندهی نماهای شهری و با داوری خانم حبیبه مجدآبادی و  آقایان رضا مفاخر و بهرام کلانتری برگزار شد.
سومین مسابقه از سری مسابقات دانشجویی معمار برتر در سال ۱۳۹۴ با موضوع معماری فضاهای مرده، و مدیریت آقای کامران افشارنادری و داوری خانم سارا کلانتری و آقایان علی وجدانی و شهاب میرزائیان برگزار خواهد شد.

 

مسابقه دانشجویی معمار برتر سال ۹۴

موضوع مسابقه
مرکز معماری ایران مسابقه دانشجویی معمار برتر سال ۱۳۹۴ را با رویکرد خلاقیت و ایده‌پردازی دانشجویان معماری و با موضوع ساماندهی معماری مسکونی وضع موجود شهرهای ایران برگزار می‌کند.
علت انتخاب موضوع
در سال‌های اخیر تعریف خانه کلنگی تغییر پیدا کرده است. اگر در سال‌های اخیر، خانه کلنگی برای ساختمان‌های با عمر حداقل بیش از ۳۵ سال به‌کار برده می‌شد، اکنون در محله‌های مختلفی از شهر، شاهد تخریب ساختمان‌هایی هستیم که بیش از ۱۰ سال از عمر مفید آنها نمی‌گذرد. دامنه این تخریب و نوسازی محدود به ساختمان‌های کلنگی و یا بافت فرسوده نیست و چه بسیار ساختمان‌های چند طبقه (۳ تا ۵ طبقه) و مقاومی که با هدف ساخت ساختمانی بلند و یا مجتمعی تخریب شده‌اند، به خصوص اگر این زمین‌ها در مناطق بالای‌شهر و به اصطلاح ارزش افزا قرار گرفته شده باشد.
چرخه تبدیل خانه‌های کلنگی به آپارتمان‌های نوساز سبب شده است تا تخریب خانه‌های مسکونی با عمر کم در شهرهای مختلف امری معمول و متداول باشد. تخریب‌های بی رویه تبعات و آثار منفی بسیاری همچون تبدیل جای جای شهر به کار گاه ساختمانی، کاهش امنیت اجتماعی، تخریب محیط زیست و از همه مهمتر جابه‌جایی مداوم محیط زندگی شهروندان است، که این آخرین منجر به نابودی هویت فرهنگی محله برای ساکنان آنها است و مفهوم محله و زندگی جمعی را دگرگون کرده است.
بسیاری از ساختما‌های مسکونی ، ساختمان‌هایی با قدمت ۳۰ تا ۵۰ سال است، که از زمان تصویب طرح جامع فرمانفرمایان تهران بر جای مانده است. بناهایی ارزشمندی که  متعلق به دهه ۵۰ تا ۷۰ است. شاید بتوان با تدبیرهای معماریانه و هزینه‌های اندک ساختمان‌های با ارزش موجود را حفظ نمود و از تخریب بی‌رویه جلوگیری کرد.
با توجه به آنچه آمد، شورای سیاست‌گذاری مسابقه معمار برتر سال ۱۳۹۴، انتخاب موضوع مسابقه امسال را در ادامه روند مسابقات دو سال قبل (سال ۹۲ با موضوع ساماندهی بام‌ها و در سال ۹۳ با موضوع طراحی نماهای شهری برگزار شد) و با هدف باززنده سازی، مقاوم‌سازی و ارتقاء کیفیت فضاهای موجود خانه‌های مسکونی، این موضوع را انتخاب کرده است.

مدارک طرح و مشخصات آن

کلیه شرکت‌کنندگان بایستی مدارک طرح را در قالب ۳ شیت با چیدمان قائم (عمودی) با اندازه ۵۰ در ۷۰ سانتی متر به صورت شاسی (فوم برد)  در زمان مقرر، تحویل دبیرخانه مسابقه دهند.
–  شیت اول: تحلیل و شناخت
تحلیل کالبدی وضع موجود (کروکی موقعیت بنا، پلان‌ها، چند تصویر از وضع موجود)| کانسپ طراحی| دیاگرام‌های روند طراحی
–  شیت دوم: طراحی معماری مشاعات
پلان‌ها| مقطع طولی و عرضی| مدل سه بعدی
–  شیت سوم: طراحی جزئیات
بزرگنمایی دو بخش شاخص طرح به گونه‌ای که جزئیات فضایی مشخص باشد و گویای کانسپت کلی طرح باشد.

توجه:
– بایستی توضیحات نوشتاری در کنار مدارک  در شیت‌ها آورده شود.
–  شیوه ارائه آزاد است و شرکت‌کنندگان می‌توانند به صورت دستی و یا کامپیوتری طرح خودشان را ارائه دهند.
–  همچنین لازم است بر روی شیت ها از درج هرگونه آرم، لوگو و یا نشان های که بی نامی مدارک را به مخاطره اندازد و امکان تشخیص هویت گروه های شرکت کننده را فراهم کند جداً خودداری شود. واضح است آثاری که این قانون را نقض نمایند داوری نخواهند شد.
چگونگی تحویل مدارک و ثبت در دبیرخانه
کلیه گرو‌های شرکت کننده بایستی طبق تقویم مسابقه و زمان مقرر تحویل آثار، مدارک و شیت‌های خود را به دبیرخانه مسابقه تحویل دهند. در ارسال آثار به دبیرخانه ، لازم است نکات زیر دقیقاً رعایت گردد:
–  آثاری که پس از موعد تحویل دریافت شوند داوری نخواهند شد.
–  لازم است در بسته بندی آثار دقت لازم به عمل آید تا آثار به صورت سالم به دست دبیرخانه برسد. دبیرخانه مسابقه از پذیرش مدارک آسیب دیده، اعم از بسته های پاره شده و مخدوش و مانند آن معذور خواهد بود.
–  کلیه شرکت کنندگان بایستی علاوه بر تحویل سه شیت با مشخصات مقرر شده، یک پاکت A4 شامل پرینت هر سه شیت در کاغذ A4و یک   CDبا محتوای عکس تمام شیت‌ها و پاورپوینت مخصوص تحویل آثار را به دبیر خانه تحویل دهند. همچنین مدرکی مانند فتوکپی کارت دانشجویی  یا مدرکی که دانشجو بودن شرکت‌کنندگان را  معلوم کند باید در پاکت تحویل قرار داده شود.
–  پاورپوینت مذکور در سایت مرکز معماری ایران قابل دریافت است. این پاورپوینت محدود و بسته شده است و تنها بایستی شرکت کنندگان نام  و مشخصات و عکس خود را به همراه عکس شیت‌های خود در آن بارگذاری کنند.
–  شرکت کنندگان پس از تحویل مدارک، کد و رسید تحویل را از دبیرخانه دریافت خواهند کرد.

توجه:
– شرکت کنندگان محترم ساکن شهرستان ها می توانند آثار خود را بدون پرداخت هیچگونه مبلغی به دبیرخانه های واقع در نمایندگی های مرکز معماری ایران در سراسر ایران تحویل دهند.

تقویم مسابقه
–  اعلام عمومی مسابقه (هفته دوم اسفند ماه ۱۳۹۴)
–  زمان ثبت نام ( از زمان اعلام عمومی تا ٣١ فروردین ۱۳۹۵)
–  زمان تحویل آثار(۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ تا ٣١ اردیبهشت ۱۳۹۵)
–  داوری و نمایشگاه آثار منتخب (نیمه اول خرداد ۱۳۹۵)

هیئت داوران
دکتر علی وجدانی
دکتر شهاب میرزاییان مهابادی
مهندس سارا کلانتری

مدیر مسابقه
کامران افشارنادری
معمار، نظریه‌پرداز و منتقد معماری.
فارغ التحصیل معماری از ایتالیا

جوایز:
نفر اول مبلغ ۱۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال(۷۵۰۰۰۰۰۰ ریال نقد ، ۲۵۰۰۰۰۰۰ریال کارت اعتباری باشگاه دانشجویان مرکز معماری ایران)
نفر دوم مبلغ ۷۰۰۰۰۰۰۰ ریال  (52500000 نقد، ۱۷۵۰۰۰۰۰ریال کارت اعتباری باشگاه دانشجویان مرکز معماری ایران)
نفر سوم ۵۰۰۰۰۰۰۰ ریال(۳۷۵۰۰۰۰۰ ریال نقد ،۱۲۵۰۰۰۰۰ریال کارت اعتباری باشگاه دانشجویان مرکز معماری ایران)

 

استودیو معماری سفید

تحریریه خط معمار

منبع: Arel

تعداد بازدید: 2,348

۱ دیدگاه

  1. مژگان گفت:

    سلام،آیا امکانش هست توضیحات بیشتری بدید؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *