طراحی و معماری ساختمان مسکونی پادرا، وحید قبادیان

سنگ تراورتن در طراحی ساختمان

معماری: شرکت پادرا

معمار مسئول: وحید قبادیان

تیم طراحی: وحید قبادیان، بابک قصیری، سمیرا قبادیان

موقعیت: ایران، تهران، خیابان سهروردی

مساحت: ۱۹۰۰ مترمربع

اجرای پروژه: اسماعیل صمدی، مسعود پورمحمدخان

طراحی و دکوراسیون داخلی: شیوا قبادیان

عکاس: داوود اسدالله وش، شهریار خانی زاد

سال آغاز پروژه: ۱۳۹۴

سال اتمام پروژه: ۱۳۹۷

شرح پروژه:

پروژه حاضر با عنوان ساختمان پادرا شامل یک مجتمع مسکونی دوازده واحدی است که زیربنای آن تقریبا حدود ۲۰۰۰ متر می باشد. این پروژه در خیابان سهرودی شمالی، در شمال شرق تهران واقع شده است. یکی از ویژگی های شاخص در این پروژه استفاده از سنگ تراورتن در طراحی نمای ساختمان می باشد. این ساختمان دارای شش طبقه ی مسکونی، یک طبقه پیلوت جهت لابی ورودی و پارکینگ، یک طبقه زیر زمین جهت پارکینگ و انباری، یک حیاط و همچنین یک بام سبز می باشد. طراحی این ساختمان مسکونی بر اساس سبک آرت دکو و به علاوه طبق مباحث معماری پایدار شکل گرفته است. سایر ساختمان های موجود در مجاور این بنا به طور عمده مربوط به دهه ۱۳۴۰ می باشند. این ساختمان ها معمولا دو طبقه و دارای نمای مدرن و پوشش سنگ تراورتن بوده اند. تقریبا از اوایل دهه ۱۳۷۰ به بعد ساختمان هایی جدید با تعداد طبقات شش یا هفت طبقه، جایگزین این ساختمان های دو طبقه گشتند. ساختمان های جدیدی که ساخته شدند، عمدتا دارای نمای مدرن بوده و به ندرت نماهای نئوکلاسیک به چشم می خورد. این ساختمان ها بیش تر با سنگ های سفید تراورتن پوشید شده اند.

همانطور که مشاهده می کنید، اکثر ساختمان های معاصر در شهر تهران به سبک مدرن بنا گشته اند. با توجه به فناوری و مصالح به کار رفته در ساختمان های مدرن این سبک، یک سبک جهانی به شمار می آید. معماری مدرن همچنان در بیش تر نقاط جهان یک سبک غالب به شمار می آید.

طراح برای نمای این پروژه، سبک آرت دکو که یکی از سبک های مهم در معماری مدرن است را انتخاب کرد. همانطور که می دانید بیش تر سبک های مدرن عاری از هرگونه تزئینات بوده و از این رو برای ساختمان های اداری مناسب می باشند. اما در میان آن ها سبک آرت دکو دارای تزئینات و جزئیات پرکار است که برای نمای نمای چنین مجتمع مسکونی چند طبقه مناسب بوده و نمای غیر رسمی و دلچسبی را ایجاد می کند که برای کاربران خوشایند نیز می باشد.

طراحان نمای این ساختمان را براساس ویژگی های گذشته و حال جداره کوچه طراحی کردند. طبقه اول و همکف که در راستای دید ناظر است بواسطه یک طرح متفاوت و سایه بان سرتاسری، از طبقات بالایی جدا گشته است. در این بخش ورودی لابی، فلاور باکس و همچنین ورودی اتومبیل وجه بارزی دارد. در طبقات بالایی نیز بر روی خطوط عمودی و ستون ها و زیر پنجره ها تأکید شده است.

تمامی واحدها دارای بالکن بوده و به عنوان نماد آپارتمان مسکونی در طراحی این پروژه شاخص شده اند. طراحان در جلوی بالکن ها و پنجره های رو به خیابان اصلی، فلاور باکس با گل های ناز فرانسوی جای گذاری کرده اند. در نمای این ساختمان مسکونی از متریال و مصالح گوناگونی استفاده شده است. نمای ساختمان دارای سه لایه سنگ تراورتن، گیاهان طبیعی و همچنین نرده های فلزی می باشد که این نرده ها نیز از فرم گیاهان الهام گرفته شده است. متریال به کار رفته در نمای این مجموعه مسکونی سنگ تراورتن سفید با بافت های گوناگون، نرده و ورقه های فلزی با رنگ نوک مدادی و همچنین نوارهای چوبی می باشد. سنگ های به کار رفته در زیر پنجره ها دارای شیاری مثلثی شکل و نرده ها دارای فرمی زیگزاگی هستند که از ویژگی های بارز سبک آرت دکو به حساب می آید.

ایده اصلی در طراحی داخلی پروژه، ایجاد فضایی آرامش بخش و تا حد امکان روشن و دلباز بوده است. از این رو، طراحان سعی بر این داشتند تا با قرار دادن پنجره های قدی و عریض تا حد امکان حضور نور طبیعی و بهره مندی از چشم انداز بیرونی را برای کاربران فراهم آورند. فضاهای خصوصی چون اتاق خواب ها و حمام از فضاهای نیمه خصوصی مانند سالن پذیرایی و غذاخوری جدا گشته و آشپزخانه میان دو فضا قرار گرفته است.

با توجه به دید و منظر عالی به کوه‌های البرز، تپه‌های عباس‌آباد و همچنین مصلی امام خمینی در طبقات فوقانی، طراحان یک بام سبز با گیاهانی که مناسب فصول گرم و سرد (کاج و یاس هلندی) است بر روی بام طراحی کرده اند. افزون بر این یک آبنما بر روی دیوار شرقی خرپشته قرار داده شده است. عایق یونولیت سخت با ضخامت ۱۵ سانتی متر به صورت بام وارونه با پوشش نهایی سنگ تراورتن به رنگ نخودی بر روی بام اجرا شده است. عایق بندی بام و اجرای بام وارونه با همکاری دکتر محمدتقی حریری و مهندس شاهپوریان انجام شده است.

اسکلت ساختمان بتن آرمه و پوشش کف طبقات سنگ دهبید است. ستون های بتنی در پارکینگ و پاسیو به صورت نمایان اجرا شده است. پنجره ها از نوع یو پی وی سی دوجداره است. در نهایت طراح از همکاری صمیمانه نادر قبادیان، معصومه محمودی، امین مرتضوی، نوید قبادیان و جمال اسماعیل‌زاده در طراحی و اجرای این ساختمان تشکر می کند.

در ادامه با دیدن تصاویر خط معمار را همراهی کنید.

سنگ تراورتن در طراحی ساختمان سنگ تراورتن در طراحی ساختمان سنگ تراورتن در طراحی ساختمان سنگ تراورتن در طراحی ساختمان سنگ تراورتن در طراحی ساختمان  سنگ تراورتن در طراحی ساختمان سنگ تراورتن در طراحی ساختمان سنگ تراورتن در طراحی ساختمان سنگ تراورتن در طراحی ساختمان سنگ تراورتن در طراحی ساختمان سنگ تراورتن در طراحی ساختمان سنگ تراورتن در طراحی ساختمان سنگ تراورتن در طراحی ساختمان سنگ تراورتن در طراحی ساختمان سنگ تراورتن در طراحی ساختمان سنگ تراورتن در طراحی ساختمان سنگ تراورتن در طراحی ساختمان

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

منبع: Aoapedia.ir

اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری

تعداد بازدید: 1,911

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *