ساختمان مرکزی بانک گردشگری، سعادت آباد، کوروش رفیعی

معماری ساختمان بانک گردشگری،طراحی نمای ساختمان بانک

ساختمان مرکزی بانک گردشگری، سعادت آباد –

طراحی: کوروش رفیعی

موقعیت: ایران، تهران، سعادت آباد

متراژ زمین: ۴۰۰۰ مترمربع

متراژ زیربنا: ۶۰۰۰۰ مترمربع

سال: ۱۳۹۴

تعداد طبقات: ۲۵ طبقه

اگر در شهر تهران، از اتوبان چمران به سمت شمال عبور کرده باشید، در محدوده ی سعادت آباد، احتمالا ساختمانی بلند و با ظاهری خاص را مشاهده نموده اید. اگر یک معمار باشید، حتما از خود بارها پرسیده اید که این ساختمان، اثر کدام معمار است، کانسپت آن چیست و به چه کسی تعلق دارد.

در این بخش قصد داریم نگاهی به این ساختمان، یعنی ساختمان جدید مرکزی بانک گردشگری، واقع در منطقه سعادت آباد تهران بیاندازیم. همانطور که اشاره شد،  ساختمان مرکزی بانک گردشگری  به متراژ ۶۰۰۰۰ مترمربع در ۲۵ طبقه در تهران طراحی و اجرا گردیده است. در ادامه چند خطی راجع به کانسپت نمای ساختمان، از زبان طراح آن خواهیم خواهند.

از زبان معمار: پروژه ی ساختمان بانک گردشگری، در واقع تغییر یک ساختمان مسکونی به یک ساختمان اداری بود. ایده ی اولیه برای طراحی نما ی این ساختمان، از کانسپت و مفهوم خود بانک گرفته شد. همانطور که همه می دانیم بانک فضایی است برای نگهداری و محل ایمنی است برای حفاظت از پول مشتریان. بنابراین به عنوان کانسپت، نمایی طراحی شده که در آن یک باکس توسط یک روبان فلزی پوشانیده شده بود و محافظت می شد. در واقع، این نما یک بافت مشبک فلزی است که هرج و مرج شهری را به هم پیوند می دهد و به سمت یک موجودیت واحد می برد.

برای ساخت این روبان محافظ فلزی از یک ساختار سنتی معماری ایرانی با نام "کاربندی" الهام گرفته شد. در معماری ایرانی، کاربندی، نوعی پوشش است متشکل از لنگه طاق‌هایی با قوس معین که تحت قواعدی هندسی همدیگر را قطع می‌کنند و قواره اصلی پوشش را به وجود می‌آورند. کاربندیها، متشکل ازباریکه‌ها یا لنگه طاق‌هایی هستند که از تقاطعشان، استخوان بندی پوشش برای سقف به وجود می‌آید و اکثر مواقع به صورت اسکلت پوشش دوم و کوتاه تر نسبت به سقف اصلی هستند و گاهی بعنوان سقف اصلی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در زیر نمونه تصویر یک ساختار کاربندی در معماری ایرانی و در خانه بروجردی ها را مشاهده می نمایید.

کاربندی

با این توضیحات، دعوت می کنیم نگاهی به تصاویر نمای ساختمان مرکزی بانک گردشگری بیاندازید.

معماری ساختمان بانک گردشگری،طراحی نمای ساختمان بانک معماری ساختمان بانک گردشگری،طراحی نمای ساختمان بانک معماری ساختمان بانک گردشگری،طراحی نمای ساختمان بانک معماری ساختمان بانک گردشگری،طراحی نمای ساختمان بانک معماری ساختمان بانک گردشگری،طراحی نمای ساختمان بانک معماری ساختمان بانک گردشگری،طراحی نمای ساختمان بانک معماری ساختمان بانک گردشگری،طراحی نمای ساختمان بانک

معماری ساختمان بانک گردشگری،طراحی نمای ساختمان بانک معماری ساختمان بانک گردشگری،طراحی نمای ساختمان بانک

تحریریه خط معمار

شرکت معماری آوگون

منبع: http://archline.ir

تعداد بازدید: 9,596

4 دیدگاه‌

  1. faezeh گفت:

    بار ها از کنار این ساختمون رد شدم ، برام جالب بود درباره کانسپت و معمارش بدونم، مطلب خوبی بود

  2. Nazari گفت:

    مجری برق پروژه من بودم خوشحالم که در پروژه فوق العاده ای که طراحی کردین سهیم بودیم واقعا عالی هستید درود بر شما

  3. Mehdi.moezi گفت:

    سلام من از پرسنل بانک گردشگری هستم و خوشحالم که تو این مجموعه کار میکنم و از آقای جهانگیری بابت این تشکر میکنم امیدوار صحیح سالم باشند و سایشون سالهای سال بالا سر ما باشه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *