رنگ مناسب برای مطب ، آن چه طراحان باید راجع به رنگ مطب بدانند!

رنگ مناسب برای مطب

رنگ مناسب برای مطب ، آن چه طراحان باید راجع به رنگ مطب بدانند!

در بخش های گذشته نکاتی را راجع به طراحی داخلی کلینیک و بیمارستان گفتیم. اما آنچه جا دارد که درباره آن سخن بگوییم، رنگ مناسب برای مطب و فضاهای درمانی می باشد. محیطی که وظیفه ی اصلی آن درمان بیماران می باشد، انتخاب رنگ مناسب در درجه اهمیت قرار می گیرد. کارشناسان طراحی نیز به تأثیر رنگ در در انواع محیط های موجود در مراکز درمانی اشاره می کنند. از لابی های روشن گرفته تا اتاق پزشکان با تنالیته های خنثی، فضاهای بسیاری وجود دارد که با دقت در انتخاب رنگ می توان راحتی را برای بیماران در این مراکز درمانی به همراه آورد.

مراجعه به کلینیک ها درمانی و مطب ها می تواند استرس و اضطراب فراوانی را برای بیماران در پی داشته باشد. بنابراین چنین چیزی برای مطب ها و کلینیک ها چندان  ایده آل نمی باشد، زیرا بیماران در هنگام حضور در فضای کلینیک باید آرامش داشته باشند. اکنون این سوال پیش می آید که برای ایجاد فضای آرام که منجر به آرامش بیماران نیز شود، چه نکاتی را باید در نظر داشت؟ در پاسخ به این سوال باید اشاره کرد، نکات بسیاری وجود دارد که آرامش افراد را در مطب به همراه می آورد، اگر به خاطر داشته باشید، در بخش های گذشته راجع به چیدمان و انتخاب مبلمان فضاهای درمانی سخن گفتیم. اما در این بخش قصد پرداختن به موضوع رتگ مناسب برای مطب را داریم. انتخاب رنگ های مناسب ممکن است ناچیز و کوچک به نظر برسد، اما نکته ای مهم و اساسی می باشد. رنگ های مختلف دارای تأثیرات و پیامدهای مختلفی هستند. در ادامه لیستی از رنگ های کاربردی در فضاهای درمانی را آماده ساخته ایم: 

بژ: رنگ های خنثی مانند بژ، ملایم و آرامش بخش هستند و در کنار رنگ های دیگر به خوبی قرار می گیرند و استرس و تشویش را کاهش می دهند. رنگ های روشنی چون بژ، نور را منعکس می کنند و باعث می شوند که فضای داخلی گرم تر و مطبوع تر به نظر برسند.

قهوه ای:  قهوه ای، یک مکمل شگفت انگیزی می باشد که کاملا مطیع است. این رنگ هنگامی که با رنگ های روشن تر همراه باشد، به ایجاد فضای مدرن کمک می کند. امروزه این رنگ در کنار رنگ های دیگر در فضاهای درمانی جذابیت بالایی را ایجاد می کنند. بهترین بخش برای در نظر گرفتن این رنگ، اشیای چوبی، مبلمان و یا میز می باشد.

آبی: غیر ممکن است که کسی از دیدن دریا و آسمان آبی لذت نبرد. هر دو رنگ از لحاظ روانی، آرامش بخش می باشند. کاربرد این رنگ در کنار طیف هایی از سبز باعث ایجاد آرامش و آسایش بیماران در مطب می شود.

قرمز: با وجود انرژی و هیجان بسیار در رنگ قرمز، معمولا توصیه می شود که از به کار بردن این رنگ خود داری کنید، مگر این که بخواهید در بخش هایی از جزئیات آن را به کار ببرید. از این رنگ می توان برای تحریک اشتهای افراد بیمار در منزل نیز به کار ببرید. این رنگ برای کاهش افسردگی نیز مناسب است، بدین ترتیب شما می توانید برای مطب های روانشناسی نیز به نحو احسنت استفاده کنید.

مشکی: در عین حال که اشیای سیاه رنگ  می تواند یک اتاق را پیچیده تر جلوه دهد، اما اغلب می تواند به عنوان یک رنگ غیر شخصی شناخته شود.

زرد: این رنگ همانند رنگ قرمز نمادی از انرژی می باشد. این رنگ همانطور که می تواند فضایی با انرژی ایجاد کند، استفاده بیش از حد آن می تواند باعث تنش شود. اگر قصد دارید از رنگ زرد برای فضای درمانی خود استفاده کنید سعی کنید تعادل را حفظ کنید. 

نارنجی: بر طبق روانشناسی رنگ ها نارنجی یکی از رنگ های کاربردی و مناسب برای مطب های کودکان می باشد. این رنگ گرم، انرژی و شادی را به همراه می آورد.

خاکستری: انواع خاکستری های ملایم بهترین گزینه برای سالن انتظار در طراحی داخلی کلینیک و مطب می باشند. این رنگ ها به کاهش استرس در میان بیماران و همراهان آن ها می پردازد. استفاده از پالت رنگی که دارای تضاد شدید می باشند بپرهیزید، زیرا باعث افزایش فشار روحی  بر افراد بیمار می شود .

در مجموع می توانیم بگوییم که دانستن روانشناسی رنگ ها می تواند به شما کمک کند که گزینه ی مناسب را برای طراحی فضای درمانی مورد نظر خود استفاده کنید و به تقویت عملکرد فضای مورد نظر بپردازید.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن تصاویر رنگ مناسب برای مطب دعوت می نماید.

رنگ مناسب برای مطب رنگ مناسب برای مطب رنگ مناسب برای مطب رنگ مناسب برای مطب رنگ مناسب برای مطب رنگ مناسب برای مطب رنگ مناسب برای مطب رنگ مناسب برای مطب رنگ مناسب برای مطب رنگ مناسب برای مطب رنگ مناسب برای مطب رنگ مناسب برای مطب رنگ مناسب برای مطب رنگ مناسب برای مطب رنگ مناسب برای مطب رنگ مناسب برای مطب رنگ مناسب برای مطب رنگ مناسب برای مطب رنگ مناسب برای مطب رنگ مناسب برای مطب رنگ مناسب برای مطب رنگ مناسب برای مطب رنگ مناسب برای مطب رنگ مناسب برای مطب رنگ مناسب برای مطب رنگ مناسب برای مطب رنگ مناسب برای مطب رنگ مناسب برای مطب رنگ مناسب برای مطب رنگ مناسب برای مطب رنگ مناسب برای مطب

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت طراحی داخلی آوگون

منبع: Archline

تعداد بازدید: 4,357

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *