طراحی داخلی فروشگاه لباس، ۲۱ مترمربع، دفتر معماری رازان

دکوراسیون مغازه کوچک لباس

طراحی داخلی فروشگاه لباس ، ۲۱ مترمربع ( بررسی دکوراسیون مغازه کوچک لباس )

معماری: دفتر معماری رازان

معماران مسئول: نوید امامی، حمید امامی، آمیتیس نوروزی

موقعیت: تهران، بلوار میرداماد

متراژ: ۲۱ مترمربع

سال: ۱۳۹۰

تیم طراحی: آرش رضایی، مهسا نوبتی، غزاله عابدزاده

پیش تر، در این مورد صحبت کرده ایم که یکی از سیاست های کاری رسانه خط معمار، این است که روند کاری و پیشرفت دفاتر معماری که امروزه مطرح هستند را مورد بررسی قرار دهد. در واقع هدف از این امر این است که به شما به عنوان یک معمار جوان نشان دهیم که پروسه رشد یک دفتر، به چه صورت اتفاق می افتد و پروژه هایی که امروزه از دفاتر معماری بیرون می آیند، چه گذشته ای را سپری نموده اند. این موضوع به خوبی به شما مسیر رشد و پیشرفت را نشان خواهد داد و می توانید در مورد روند کاری خودتان هم این موضوع را بررسی نمایید. در همین راستا، پیشنهاد می کنیم سری به وضعیت حال و گذشته دفتر معماری رازان و معماران جوان و خوش آتیه این دفتر بزنیم. این دفتر در سال اخیر یعنی ۱۳۹۷، پروژه سام پاسداران را ارائه نمود که به عنوان نمونه کار حال حاضر می توانید این پروژه را بررسی نمایید:

معماری ساختمان سام پاسداران، دفتر معماری رازان

به عنوان پروژه قدیم هم دعوت می کنیم نگاهی به طراحی ساختمان نیا در مشهد بیاندازید که از اولین کارهای این دفتر است:

طراحی ساختمان اداری و شوروم NIA در مشهد، نوید امامی

و اما در ادامه این موضوع، در این بخش با همراهی شما قصد بررسی پروژه ای را داریم که جزئی از کارهای نخست دفتر معماری رازان قلمداد می گردد. طراحی داخلی فروشگاه ۲۱ متری در خیابان میرداماد تهران. لازم به ذکر است، این پروژه در مقیاس ریتیل (خرده فروشی) های کوچک رده بندی می شود و در سال ۱۳۹۱، در رقابت جایزه معماری داخلی بخش تجاری این سال، موفق به کسب رتبه نخست گردید. طراحی و دکوراسیون مغازه کوچک لباس فروشی ۲۱ متری، به قدری گیرا و جذاب بود که در رقابت با سایر پروژه ها با مقیاس بزرگ تر، هیات داوران را مجاب به انتخاب این پروژه به عنوان رتبه اول نماید.

در ادامه به همراه شما، اقتباسی از آنچه معمار، روند طراحی پروژه می داند را مطالعه خواهیم نمود:

روند طراحی و دکوراسیون مغازه کوچک لباس

کارفرمای پروژه از دفتر معماری رازان درخواست طراحی فروشگاهی در متراژ محدود اما واقع در یک مجتمع تجاری بزرگ را داشت که در این مغازه به عرضه لباس های زنانه بویژه لباس شب با اکثریت رنگ های سفید، سیاه و کرم بپردازد. در همین راستا، با توجه به متراژ محدود فضا، تیم طراحی دست به تصمیمی مهم زد و قرار بر این شد که فضا به گونه ای طراحی گردد که کل فروشگاه تبدیل به یک ویترین بزرگ شود. به جای این که در فضای جلویی مغازه یک ویترین کار شود! در نهایت این روند، تیم طراحی تصمیم به ارائه فرمی یکپارچه گرفت.

همانطور که در تصاویر انتهایی این بخش روند طراحی این فرم یکپارچه را خواهید دید، استراتژی اتخاذ شده تیم طراحی را به سمت ویترینی پلکانی و طبقاتی برد که علاوه بر قرارگیری لباس ها بر روی آن، نحوه و الگوی حرکتی مشتریان را درون مغازه تعریف نماید. در ادامه روند طراحی، تصمیم بر این شد که این فرم پلکانی تعریف شده به عنوان ویترین، گسترش یابد و همزمان، عملکردهای دیگری به آن اضافه گردد. عملکردهایی نظیر اتاق پرو، میز کار فروشگاه و انبار وسایل و لباس های دیگر فروشگاه. با این حساب، با طراحی یک فرم متحد، فروشگاه تبدیل به یک ویترین بزرگ شد که تمامی نیازهای کلیدی دکوراسیون مغازه کوچک لباس در آن دیده شده است.

اگر به سقف فروشگاه دقت نماید، می بینید که سقف به طور کامل با آیینه کار شده است. استفاده از آیینه در فضاهای کوچک مواهب زیادی دارد از جمله اینکه حس بزرگتر بودن فضا را به مخاطب القا می کند و این نقطه قوت بزرگی برای فضاهای متراژ ، بویژه فضاهای با کاربری تجاری است.

هدف طراحی

در نهایت اینکه ما همواره در خط معمار، بر روی این موضوع تاکید کرده ایم که وقتی یک فضا برای طراحی به دست یک معمار سپرده می شود، معمار باید تفاوت حضور خود را به سایرین نشان دهد. این که در نبود معمار فضا به کدام سمت می رفت و در حضور یک معمار و تفکر و دانش وی، فضا به کجا رفت است و بیننده، باید این تفاوت را به طور ملموس ببیند. هدیه معمار به جامعه، کیفیت فضا است. فضایی که برای طراحی در اختیار وی قرار می گیرد.

در ادامه دعوت می کنیم برای مشاهده تصاویر، با خط معمار همراه باشید. لازم به ذکر است که روند طراحی ویترین این فروشگاه که نکته شاخص آن تلقی می گردد، در انتهای تصاویر قرار داده شده است.

دکوراسیون مغازه کوچک لباس دکوراسیون مغازه کوچک لباس دکوراسیون مغازه کوچک لباس دکوراسیون مغازه کوچک لباس دکوراسیون مغازه کوچک لباس دکوراسیون مغازه کوچک لباس دکوراسیون مغازه کوچک لباس دکوراسیون مغازه کوچک لباس

روند طراحی ویترین مغازه لباس به عنوان یک فرم متحد:

دکوراسیون مغازه کوچک لباس دکوراسیون مغازه کوچک لباس

دکوراسیون مغازه کوچک لباس دکوراسیون مغازه کوچک لباس

در این بخش به بررسی یکی از اولین کارهای دفتر معماری رازان پرداختیم و دکوراسیون مغازه کوچک لباس با متراژ ۲۱ مترمربعی را مورد بررسی قرار دادیم. این نوشته ها، حاصل بررسی و تفکر نگارنده و همینطور اقتباسی از توضیحات معمار است. اگر نکاتی بیشتر از آنچه گفته شد در ذهن دارید، می توانید از طریق بخش نظرات، آن را با ما و سایر معماران به اشتراک بگذارید.

 

تحریریه خط معمار

منبع: دفتر معماری رازان

تعداد بازدید: 1,523

۱ دیدگاه

  1. محمدرضا تیموری گفت:

    بسیار طراحی زیبا و چشم نوازی هست

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *