دکوراسیون سنتی-مدرن کافی شاپ هریک، استودیو آرکا طرح کارا

دکوراسیون سنتی مدرن کافی شاپ

معماری: گروه معماری آرکا طرح کارا

موقعیت: ایران، تهران

معمار مسئول: مازیار بهرامی، نگین بهرامی

تیم طراحی: فرنوش فرجی

مساحت: ۱۵۰ مترمربع

نقشه فاز ۲: نگین بهرامی

دکوراسیون داخلی: مازیار بهرامی، نگین بهرامی

نورپردازی: میثم هژبر

عکاس: نگین بهرامی

سال: ۱۳۹۷

شرح پروژه

در این بخش خط معمار قصد دارد تا طراحی و دکوراسیون داخلی یکی از کافی شاپ های تهران را که توسط دفتر معماری آرکا طرح کارا طراحی شده است را را به شما معرفی کند. این پروژه شامل طراحی داخلی کافی شاپ هریک می باشد که در نزدیکی میدان هفت تیر تهران در یکی از خیابان های قدیمی منطقه به نام مشاهیر قرار گرفته است. این محل از گذشته های دور، پیش از انقلاب به نام کافه  Sun star معروف بوده است. در این محل تعدادی زیادی از فیلم های معروف در زمان قبل و بعد از انقلاب فیلم برداری شده اند. برای طراحی داخلی پروژه هایی از این قبیل که به نوعی گذشته را یادآوری می کنند، مسائل مختلفی از جمله ایده و نظر ساکنین محل اهمیت می یابد، زیرا این خود نمایانگر علاقه‌ی مردم به دیدن این مکان می باشد زیرا گذشته را برای آن ها تداعی می کند.

طراحان ابعاد مختلف درمورد گذشته این مکان را بررسی کردند و دیدند که با توجه به تغییراتی که تا کنون در فضای داخلی ایجاد شده، فضا همچنان گذشته را به یاد مخاطبین می آورد. به علاوه استفاده از المان های قدیمی چون چوب و دیوارها به طراحان در ایده پردازی پروژه کمک بزرگی می کرد.

طراحان از ابتدا در نظر داشتند تا بین معماری زمان حال و گذشته تداخل ایجاد کنند که خود پیچیدگی های بیشمار و متعددی برای طراحان در طراحی اولیه ایجاد می کرد. همانطور که پیش تر نیز گفته شد، به سبب وجود چوب در دیوارها و سقف قدیمی پروژه، طراحان تصمیم گرفتند تا از چوب در طراحی نما و دکوراسیون داخلی استفاده کنند. با مشاهده تصاویر خواهید دریافت که معماران سعی خود را کرده اند تا حجمی ظریف با چوب در نمای بیرونی پروژه ایجاد کنند تا افراد بتوانند این حجم را از زوایای مختلف در خیابان به صورت های متفاوت دریافت کنند.

طراحان در طراحی داخلی و اجرای نمای این پروژه حدود ۱۰۸۰ قطعه چوبی ترمو به ابعاد ۴×۴ استفاده کرده اند. این قطعات به عنوان یک پارامتر واحد در نما و فضای داخلی به کار رفته و پس از برش و رنگ آمیزی بر سطح ۱۶ پنل ضدآب نصب گردیده و در محل مناسب خود جایگذاری شده اند.

ایده طراحان، طراحی فضایی منطبق با حال و هوای گذشته ی پروژه در کنار زمان حال آن بود، بنابراین پس از این که در خصوص فضای داخلی بررسی کردند تصمیم گرفتند تا فضای داخلی پروژه، ترکیبی از ایده طراحی مدرن در کنار تلفیق چوب و آجر باشد تا بتواند پیوندی مناسب در فضا ایجاد کند.

اگر به خاطر داشته باشید، پیش تر گفته بودیم که نمای بیرونی حال و هوای معماری های جدید را به نمایش می گذارد که با استفاده از طراحی پارامتریک این امر به خوبی در نما دیده می شود و در هنگام ورود به این کافی شاپ نیز در نماهای داخل در چند نقطه اثر مربوط به تداخل معماری جدید و قدیم در پروژه مشاهده می‌شود. باید این نکته را نیز افزود که هنگامی که پروژه به طراحامن ارجاع گردید، فضای Smoking area در تراس قرار داشت. در طی بازسازی این بخش نیز پس از طراحی و جلب نظر کارفرما و شهرداری به فضایی برای استفاده بیشتر مراجعین تبدیل گردید.

این کافی شاپ دارای دوطبقه بود که توسط پلکان به هم متصل می شدند. در وید طبقه ی اول همانند بالای کانتر در طبقه همکف، از المان‌های چوب ترمو در سقف استفاده گردید تا بتواند پیوستگی فضای بیرونی و درونی را در کل فضا نمایان کند. مساحت کلی این پروژه حدود ۱۵۰ مترمربع می‌باشد. در ادامه مشاهده خواهید کرد که فضای طبقه‌ی دوم دارای چند فضای مختلف برای مراجعه‌کنندگان است که با فرم های متفاوتی طراحی شده و  به تنوع در فضا برای مراجعین کمک کرده است.

در ادامه با دیدن تصاویر دکوراسیون سنتی مدرن کافی شاپ هریک، خط معمار را همراهی کنید.

دکوراسیون سنتی مدرن کافی شاپ دکوراسیون سنتی مدرن کافی شاپ دکوراسیون سنتی مدرن کافی شاپ دکوراسیون سنتی مدرن کافی شاپ دکوراسیون سنتی مدرن کافی شاپ دکوراسیون سنتی مدرن کافی شاپدکوراسیون سنتی مدرن کافی شاپ دکوراسیون سنتی مدرن کافی شاپ دکوراسیون سنتی مدرن کافی شاپ دکوراسیون سنتی مدرن کافی شاپ دکوراسیون سنتی مدرن کافی شاپ دکوراسیون سنتی مدرن کافی شاپ دکوراسیون سنتی مدرن کافی شاپ دکوراسیون سنتی مدرن کافی شاپ دکوراسیون سنتی مدرن کافی شاپ دکوراسیون سنتی مدرن کافی شاپ دکوراسیون سنتی مدرن کافی شاپ دکوراسیون سنتی مدرن کافی شاپ دکوراسیون سنتی مدرن کافی شاپ دکوراسیون سنتی مدرن کافی شاپ دکوراسیون سنتی مدرن کافی شاپ دکوراسیون سنتی مدرن کافی شاپ دکوراسیون سنتی مدرن کافی شاپ دکوراسیون سنتی مدرن کافی شاپ

تصاویر قبل از بازسازی

دکوراسیون سنتی مدرن کافی شاپ دکوراسیون سنتی مدرن کافی شاپ دکوراسیون سنتی مدرن کافی شاپ دکوراسیون سنتی مدرن کافی شاپ دکوراسیون سنتی مدرن کافی شاپ دکوراسیون سنتی مدرن کافی شاپ دکوراسیون سنتی مدرن کافی شاپ دکوراسیون سنتی مدرن کافی شاپ

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

در این بخش به دکوراسیون سنتی مدرن کافی شاپ هریک پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

منبع: Aoapedia.ir

اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری

تعداد بازدید: 1,139

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *