طراحی دفتر مرکزی BAT(British American Tobaco Co) در تهران، دفتر معماری تداوم پویا

دکوراسیون دفتر اداری مدرن، طراحی دفتر کار

طراحی دکوراسیون دفتر اداری مدرن BAT(British American Tobaco Co)

معماری: دفتر معماری تداوم پویا

معماران مسئول: سارا کلانتری، رضا صیادیان

موقعیت: ایران، تهران، جردن

سال: ۲۰۱۴ – ۲۰۱۵

در این بخش قصد داریم با همراهی شما به بررسی طراحی دکوراسیون دفتر اداری مدرن متعلق به شرکت تنباکوی آمریکا و انگلیس که با نام BAT Pars شناخته می شود بپردازیم. همانطور که اشاره شد، این دفتر در منطقه جردن تهران واقع شده است. طراحی این دفتر کار که در واقع یک پروژه بازسازی بوده است، توسط دفتر معماری تداوم پویا صورت گرفته است.

دو معمار سرشناس و جوان ایرانی با نام های سارا کلانتری با مدرک دکترای معماری و رضا صیادیان، کارشناس ارشد معماری، دفتر معماری تداوم پویا را سال ها پیش راه اندازی نموده اند و طی گذر سالیان، این دو معمار جوان ایرانی، موفق به دریافت جوایز متعدد از رویدادهای معتبر و بین المللی و داخلی معماری شده اند. در همین راستا می توان به پروژه خانه صبا اشاره نمود که در سال ۲۰۱۸ به لیست منتخبین نهایی رویداد بین المللی WAF (World Archietcture Festivel) را یافت. این اتفاق، افتخاری است برای جامعه معماری ایران و البته این دو معمار.

اگر تمایل دارید اطلاعات و تصاویر پروژه صبا را مشاهده و بررسی نمایید، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید:

معماری و طراحی نما خانه صبا – رضا صیادیان، سارا کلانتری

مقدمه ای که به عرض رسید، از این حیث مهم بود که بیوگرافی کوچکی از دفتر معماری تداوم پویا ارائه شود تا شما به عنوان یک معمار، بهتر بدانید کار و محصول فکر چه دفتر معماری را دنبال می نمایید. قطعا بررسی هر کدام از پروژه های نخبگان معماری، یک کلاس درس بزرگ برای معماران جوان تر است و می تواند نکات آموزنده ای را در اختیار ما قرار دهد. در ادامه با همراهی شما، به بررسی پروژه ی مورد نظر این بخش خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است، توضیحات ارائه شده، اقتباسی است از آنچه معمار در مورد این پروژه بیان کرده است.

شرکت BAT Pars یکی از کمپانی های موفقی است که طی سالهای اخیر فعالیت خود را در ایران شروع نموده است و طی همین سالهای کم، تبدیل به یکی از شرکت های موفق در حوزه کاری خود شده است. گسترش و رشد سریع این شرکت سبب بی توجهی به مبحث طراحی داخلی فضای کاری و ایجاد برخی مسائل در مسیر پیشرفت BAT Pars شده بود.

رویکرد دکوراسیون دفتر اداری مدرن

در آغاز کار ما شروع به مطالعه در مورد این شرکت نمدیم و فعالیت ها، نمودار سازماندهی و روابط داخلی این شرکت را تجزیه و تحلیل نمودیم تا به شناخت دقیق از کارکتر و ماهیت آن برسیم. BAT دارای رویکرد مدیریت هسته مانند است و بر اساس این رویکرد مدیریت می شود. هر بخش دارای مدیر مربوط به خود است و تمام این مدیران به هسته مرکزی شرکت متصل هستند. همچنین ارتباط بین اعضای شرکت پیچیدگی های خاص خود را دارد. به منظور درک این روابط کاری، نمودارهای متعدد از رفتار کارکنان و حضور آنها در طول روز و شب، توسط تیم طراحی تولید شد.

در مرحله بعد، پرسشنامه هایی برای کارکنان BAT تهیه و تدوین شد که در این پرسشنامه ها از کارکنان خواسته شد تا مشکلات شان و همچنین انتظارات آنها از فضای کاری را ذکر کنند. ما برای رسیدن به هدف، به درک دو مسئله مهم نیاز داشتیم: ابتدا برای درک دقیق مسائل کارکنان علاوه بر درک ما و دوم، شناسایی روحیه کار هر فرد و در نظر گرفتن این روحیه به عنوان یک نمونه موردی در فضایی که برای آنها طراحی می کنیم.

بر اساس مطالعات انجام شده، ایده اصلی ما به صورت سازماندهی فعالیت ها در یک فضای کاملا بدون مرز و شفاف شکل گرفت. دلیل طراحی فضایی شفاف و بدون مرز میان کارکنان، افزایش رابطه بین اعضا در بالاترین سطح ممکن بود. بر این اساس، فضای کاری توسط پانل های شفاف تقسیم بندی شد و برای کارها و فعالیت های اصلی شرکت نیز، فضاهای باز طراحی شدند.

در فرآیند طراحی میزهای کاری کارکنان و شکل قرار گیری آنها، ما حریم خصوصی هر فرد و نیز شفافیت را در نظر گرفتیم. در نهایت به این ایده رسیدیم که میزهای کاری به صورتی که در تصاویر زیر مشاهده می نمایید، به صورت روبروی هم قرار گیرند و باکس های فلزی که نقش گلدان را نیز داشتند برای مخفی کردن کابل های الکتریکی و شبکه و … مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این، این فضای سبز محدود که در فضای کاری مورد استفاده قرار می گیرد، دارای اثر زیبایی شناسی نیز هستند و سبزی آنها، باعث طراوات فضای کاری و در نهایت کارکنان، خواهد شد. همچنین در این باکس های فلزی از لایت استفاده شد که در نهایت تبدیل به لایت باکس (جعبه های نورانی) شدند که زیبایی کار را دو چندان خواهند کرد.

نکته دیگری که اشاره به آن ضروری به نظر می رسد، بحث طراحی سقف کاذب است. سقف کاذب در فضاهای مختلف، به صورت ماژول های جداگانه ای طراحی شدند. اگرچه این ماژول ها با یکدیگر متفاوت هستند اما در یک نگاه کلی همه ماژول ها عضوی از یک ساختار کل، به نظر خواهند رسید.

آنچه مطالعه نمودید، توضیحاتی است که توسط تیم طراحی و معماری در مورد دکوراسیون دفتر اداری مدرن BAT ارائه گردیده است. از آنجایی که هیچ توضیحی به اندازه تصاویر گویای امر نیست، در ادامه دعوت می کنیم نگاهی به تصاویر بخش های مختلف این دفتر اداری بیاندازید. با خط معمار همراه باشید.

دکوراسیون دفتر اداری مدرن، طراحی دفتر کار دکوراسیون دفتر اداری مدرن، طراحی دفتر کار  دکوراسیون دفتر اداری مدرن، طراحی دفتر کار دکوراسیون دفتر اداری مدرن، طراحی دفتر کار دکوراسیون دفتر اداری مدرن، طراحی دفتر کار دکوراسیون دفتر اداری مدرن، طراحی دفتر کار دکوراسیون دفتر اداری مدرن، طراحی دفتر کار دکوراسیون دفتر اداری مدرن، طراحی دفتر کار دکوراسیون دفتر اداری مدرن، طراحی دفتر کار دکوراسیون دفتر اداری مدرن، طراحی دفتر کار دکوراسیون دفتر اداری مدرن، طراحی دفتر کار دکوراسیون دفتر اداری مدرن، طراحی دفتر کار دکوراسیون دفتر اداری مدرن، طراحی دفتر کار دکوراسیون دفتر اداری مدرن، طراحی دفتر کار دکوراسیون دفتر اداری مدرن، طراحی دفتر کار دکوراسیون دفتر اداری مدرن، طراحی دفتر کار دکوراسیون دفتر اداری مدرن، طراحی دفتر کار دکوراسیون دفتر اداری مدرن، طراحی دفتر کار دکوراسیون دفتر اداری مدرن، طراحی دفتر کار دکوراسیون دفتر اداری مدرن، طراحی دفتر کار دکوراسیون دفتر اداری مدرن، طراحی دفتر کار دکوراسیون دفتر اداری مدرن، طراحی دفتر کار دکوراسیون دفتر اداری مدرن، طراحی دفتر کار دکوراسیون دفتر اداری مدرن، طراحی دفتر کار دکوراسیون دفتر اداری مدرن، طراحی دفتر کار دکوراسیون دفتر اداری مدرن، طراحی دفتر کار دکوراسیون دفتر اداری مدرن، طراحی دفتر کار دکوراسیون دفتر اداری مدرن، طراحی دفتر کار دکوراسیون دفتر اداری مدرن، طراحی دفتر کار دکوراسیون دفتر اداری مدرن، طراحی دفتر کار دکوراسیون دفتر اداری مدرن، طراحی دفتر کار دکوراسیون دفتر اداری مدرن، طراحی دفتر کار دکوراسیون دفتر اداری مدرن، طراحی دفتر کار

تحریریه خط معمار

منبع: دفتر معماری تداوم پویا

تعداد بازدید: 1,427

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *