دکوراسیون داخلی داروخانه دکتر گلشنی ، دفتر معماری کاما دیزاین

دکوراسیون داخلی داروخانه در ایران

دکوراسیون داخلی داروخانه دکتر گلشنی در ایران ، دفتر معماری کاما دیزاین

معماری: گروه معماری کاما دیزاین

معماران مسئول: بهنام ممشتی، کیانا کاویانی

تیم طراحی: سحر عجمی، حمید اسلام

موقعیت: ایران، گرگان

مساحت: ۱۱۰ مترمربع

اجرای نورپردازی: کاما دیزاین

اجرا: کاما دیزاین

عکاس: معین مطلق

سال: ۱۳۹۶

شرح پروژه از زبان معمار

داروخانه ها معمولا فضایی با انرژی منفی و پر استرسی می باشند دارای ظاهری شبیه به انبارهای دارو هستند، با این وجود افراد بنا به نیاز خود به این فضاها مراجعه می کنند. در گرگان نیز این نوع فضاهای درمانی و داروخانه ها نیز رنگ بندی مناسبی ندارند و دلگیر هستند. در این پروژه فضا محدود بود و خواسته های کارفرما بسیار. اولین گام در طراحی پروژه لکه گذاری فضاهای مورد نظر بود. اگر قرار بود که تمامی لکه ها از جمله انبار دارو؛ فضای نسخه پیچ؛ محل کار پزشک؛ سرویس بهداشتی؛ اتاق پزشک؛ انبار محصولات خاص و یخچال و قسمت فروش لوازم آرایشی و بهداشتی و صندوق تحویل دارو در پلان طبقه اول قرارگیرد، قطعا هر بخش نمی توانست متراژ قابل توجهی را داشته باشد. بنابراین طراحان پروژه را به دوبخش افقی و عمودی تقسیم کردند: فضای خدماتی و فضای فروشگاهی.  به این صورت که فضای نسخه پیچی، آبدارخانه و سرویس بهداشتی در طبقه همکف و بخش خدمات، اتاق پزشک و انبار محصولات خاص و یخچال در طبقه بالا قرار بگیرد. با این وجود فضای برای انبار دارو محدود بود.

بنابراین طراحان تصمیم گرفتند که بخشی از فضای فروشگاهی را به انبار دارو اختصاص دهند. این مشکل با قرار دادن بالکنی به موازات کانتر فروش حل شد و ورودی آن از طبقه دوم صورت می گرفت. پس از لکه گذاری پروژه، طراحی قفسه ها و پوسته داخلی فضا صورت پذیرفت. کارفرما تأکید بسیاری بر ترکیب خطوط منحنی و شکسته داشت. همچنین انتخاب درست متریال برای آن ها بسیار مهم بود.

سیستم گرمایش و سرمایشی

سیستم گرمایش و سرمایش پروژه باتوجه به وجود فضاهای متفاوت، از طریق ایجاد ایجاد کانال و داکت اسپیلیت انجام شد. برای طراحان دید با کیفیت از نگاه مخاطب اهمیت داشت.

نورپردازی

نورپردازی پروژه به گونه ای بود که خیرگی ناشی از شدت نور موضعی در هیچ بخشی وجود نداشته باشد، اما در عین حال نیز میزان روشنایی برای کارفرما اهمیت داشت. بنابراین از تکنیک های نورپردازی صفحه ای با شدت نورهای مختلف در پروژه استفاده شد.

طراحان می خواستند تا نورپردازی به صورت یکپارچه و بدون شکستگی نور صورت گیرد، بنابراین تصمیم گرفتند تا از پارچه ترنس لوسید برای سطوح نورپردازی استفاده کنند. فضای پشت قفسه‌ها هم به همین شکل به صورت بک‌لایت نورپردازی شد تا هم نور با کیفیتی در باکس فروش اجناس ایجاد شود هم جلوه‌ی شفاف و با کیفیتی از نورپردازی را در سطوح نظاره‌گر بوجود آید. راهروی حرکتی پشت کانتر هم با همین تکنیک با شدت نور بیشتر طراح شد تا سطح روی کانتر به صورت یک‌پارچه بدون سایه روشن شود.

قفسه ها

برای طبقات لوازم بهداشتی از شلف های شیشه ای شفاف و بی رنگ سوپر کلییر استفاده شد تا حس مطلوب شفافیت و تمیزی در کنار ظرافت و همچنین معلق بودن آبجکت های روی آنان ملموس شود.

کانتر

با وجود هماهنگ بودن تمامی عناصر موجود در پروژه طراحان بیش ترین تمرکز را در طراحی کانتر که فضای حد فاصل میان مراجعه کننده و خدمات دهنده است، گذاشتند. به واسطه امتداد کانتر در کل فضا، طراحان فضای نرم و سیالی را ایجاد کردند. کانتر در این پروژه به شدت مصرفی و آسیب پذیر بود، بنابراین انتخاب فرم و متریال به کارفته در آن اهمیت بالایی داشت. کانترهای مکعبی شکل با سطح چوبی و یا شیشه ای معمولا برای مخاطبان تکراری و کسل کننده می باشند. کانتر این داروخانه از جنس کورین اجرا شد، زیرا هم مقاومت بالایی دارد و  و هم تمامی خطوط هلالی شکل به بهترین شکل خودش را نشان می‌دهد و از فضاهای منفی به وجود آمده در کانتر به عنوان طاقچه‌هایی برای گذاشتن گیاهان استفاده شد که حس طراوت و سبزینگی در فضا ایجاد شود.

طول بلند کانتر به قسمت فروش محصولات آرایشی و بهداشتی اختصاص یافته است و ضلع سمت راست کانتر که محل دریافت نسخه است، دارای ارتفاع بیش تری می باشد. در پشت کانتر نیز تمامی کشو های جنس های پرمصرف دیده می شود.

کف سازی

کف‌سازی پروژه با توجه به مسیر حرکتی و فضای مکس مخاطب، به شکلی هم‌سطح در دو کد رنگی به وسیله اپوکسی شکل گرفت.

در ادامه با دیدن تصاویر خط معمار را همراهی کنید.

دکوراسیون داخلی داروخانه در ایران دکوراسیون داخلی داروخانه در ایران دکوراسیون داخلی داروخانه در ایران دکوراسیون داخلی داروخانه در ایران دکوراسیون داخلی داروخانه در ایران دکوراسیون داخلی داروخانه در ایران

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

در این بخش به دکوراسیون داخلی داروخانه در ایران پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت طراحی داخلی آوگون

منبع: aoapedia.ir

اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری

تعداد بازدید: 1,875

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *