بازسازی و تعمیرات ساختمان مسکونی : خانه ای برای کودکی پریا، امیرحسین رفعتی

بازسازی و تعمیرات ساختمان مسکونی

معمار مسئول: امیرحسین رفعتی

موقعیت: ایران، شیراز

مساحت: ۲۶۰ مترمربع

سال: ۱۳۹۷

جوایز کسب شده: جایزه معمار ۹۷

شرح پروژه

پروژه ی حاضر شامل بازسازی و تعمیرات ساختمان مسکونی می باشد. این پروژه با عنوان “خانه ای برای کودکی پریا” با متراژ ۲۶۰ مترمربع در شهر شیراز واقع شده است. سازه قدیمی پروژه حدود شصت سال پیش دقیقا در زمانی که اولین ساختمان های مسکونی در شیراز با طرح مدرن ساخته می شدند. متاسفانه زندگی شهرنشینی و مدرن این نوع خانه ها را فرسوده و بی ارزش می شمارد و سعی نمی کند تا آن ها را حفظ کند. اما طراحان معتقد بودند که این خانه بخشی از میراث معماری بومی است و به جای تخریب شدن می تواند نمونه موفقی برای بازسازی به شمار آید.

خانه ی پریا یک ساختمان دو طبقه با “حیاط خصوصی” که یک عنصر مهم در خانه های ایرانی است، می باشد. متأسفانه در روند توسعه شهرنشینی و جایگزینی خانه ها با آپارتمان ها این عنصر مهم و اساسی در معماری ایرانی از بین رفته است. خانواده پریا که کارفرمای پروژه بودند، خاطرات شیرین و به یادماندنی بسیاری از خانه های حیاط دار قدیمی داشتند و قصد داشتند تا دخترشان نیز در خانه ای حیاط دار بزرگ شود و  فرصتی را ایجاد کنند تا دخترشان نیز لحظات دلنشینی همانندخودشان را تجربه کند. از این رو آن ها تصمیم به خرید خانه ای قدیمی و حیاط دار گرفتند و آن را بازسازی کردند.

عقیده عموم در شهر چنین است که این نوع خانه ها، طراحی قدیمی داشته و بی ارزش تلقی می شوند و نمی توان آن ها را بازسازی کرد. از این رو آن ها تخریب کرده و از نو به صورت آپارتمان های چند طبقه ساخته می شوند. اما طراحان معتقد بودند که این نوع خانه ها بخش مهمی از تاریخ و فرهنگ معماری شیراز را شکل می دهند و نباید از بین بروند. از این رو طراحان به این می اندیشیدند که بازسازی و تعمیرات این ساختمان مسکونی باید به گونه ای باشد که علاوه بر برآورده ساختن ملزومات یک زندگی مدرن، نمونه ای زیبا و دلچسب در همسایگی اش باشد.

طراحان در دو طبقه ی این ساختمان، هرجا که از لحاظ ساختاری امکان پذیر بود، تغییرات لازم را انجام داده و بدین صورت سالن نشیمن مدرن، اتاق های خواب و آشپزخانه با پلان باز را جایگزین اتاق های متعدد کوچک کردند. نکته اصلی و جالب در این پروژه حذف پله ی قدیمی و طراحی نمونه جدید آن در جایی دیگر به منظور ایجاد فضای باز در طبقه ی اول بود.

نمای این ساختمان مسکونی قدیمی نیز با حفظ طرح اصلی و قدیمی اش، جهت ارائه ظاهری زیبا و جذاب بازسازی شد. پنجره های قدیمی ساختمان با نمونه‌های دوجداره جدید جایگزین شدند و بر روی آن ها پرده های متخلخل آلومنیومی نصب شد.

در ادامه با دیدن تصاویر خط معمار را همراهی کنید.

بازسازی و تعمیرات ساختمان مسکونی

بازسازی و تعمیرات ساختمان مسکونی بازسازی و تعمیرات ساختمان مسکونی بازسازی و تعمیرات ساختمان مسکونی  بازسازی و تعمیرات ساختمان مسکونی بازسازی و تعمیرات ساختمان مسکونی بازسازی و تعمیرات ساختمان مسکونی بازسازی و تعمیرات ساختمان مسکونی بازسازی و تعمیرات ساختمان مسکونی بازسازی و تعمیرات ساختمان مسکونی بازسازی و تعمیرات ساختمان مسکونی بازسازی و تعمیرات ساختمان مسکونی بازسازی و تعمیرات ساختمان مسکونی بازسازی و تعمیرات ساختمان مسکونی بازسازی و تعمیرات ساختمان مسکونی بازسازی و تعمیرات ساختمان مسکونی

تصاویر پیش از بازسازی

بازسازی و تعمیرات ساختمان مسکونی بازسازی و تعمیرات ساختمان مسکونی بازسازی و تعمیرات ساختمان مسکونی بازسازی و تعمیرات ساختمان مسکونی بازسازی و تعمیرات ساختمان مسکونی

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Architizer

تعداد بازدید: 933

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *