بازسازی نمایندگی کاشی تبریز، دفتر معماری موسوی و همکاران

معماری: دفتر معماری موسوی و همکاران

معماران مسئول: سید جلیل موسوی

موقعیت: ایران، همدان

تیم طراحی: راضیه شعاعی، سید آکام کاتورانی، سپهر عدالتی مرفه، الهه افروخته، علیرضا مرادی مشکین، سنبل حاتمی، هومن سعادت

مساحت/ زیربنا: ۹۴/۵ مترمربع/ ۳۵۲/۵ مترمربع

نقشه های فاز ۲: دفتر معماری موسوی و همکاران

طراحی سازه: کیوان صلواتی

طراحی تأسیسات: میثم شکریه

نظارت پروژه: سید جلیل موسوی

سال آغاز پروژه: ۱۳۹۵

سال اتمام پروژه: ۱۳۹۶

عکاس: علی دقیق

مشاور مبانی فکری: غلامرضا طلیسچی

جوایز:

_ کسب رتبه ی سوم در مسابقه ی جایزه معمار – پروژه ی کاشی تبریز – ۱۳۹۶
_ برگزیده جهت شرکت در نمایشگاه و سمپوزوسیوم معماری معاصر ایران در توکیو – ژاپن – ۲۰۱۸
_ فینالیست مسابقه ی طراحی داخلی – ۱۳۹۶

پیشینه

این پروژه که شامل فروشگاه کاشی و سرامیک می باشد، پیش از این در طی ۲۰ سال گذشته ۳ بار بازسازی شده بود و در آخرین بازسازی اش بنا به درخواست شرکت تولید کننده کاشی تبریز و کرابن، نمای فروشگاه با استفاده از ورقه های کامپوزیت پوشیده شده بود. با این وجود هیچ یک از این تغییرات نتوانسته بودند رضایت کارفرما و شرکت را جلب کنند. از این رو تصمیم به بازسازی مجدد آن گرفتند.

وضعیت موجود

زمانی که کارفرما به دفتر معماران مراجعه کرد، دو نکته مهم در بررسی بنا نظر طراحان را جلب کرد:

_ بسته بودن فضای فروشگاه و ارتباط ضعیف طبقات با یکدیگر، تا حدودی که مشتریان و مراجعه کنندگان هیچ گونه دیدی از طبقه بالایی که فضای نمایشگاه وجود داشت و به علاوه زیر زمین که محصولات جانبی در آن قرار گرفته بود، نداشتند.

_ نکته بعدی که نظر طراحان را جلب کرد این بود که به دلیل تنوع زیاد و عدم تصور چیدمان کاشی ها در فضای مورد نظر، انتخاب کاشی برای مراجعه کنندگان سخت به نظر می رسید.

اساس شکل گیری طراحی

دو نکته اصلی که در بالا به آن ها اشاره شد، مبنای شکل گیری ایده اصلی بازسازی قرار گرفت:

شفافیت موجود در فضاها و سیرکولاسیون مشخص در طبقات باید به گونه ای طراحی می شد که مشتریان در هنگام ورود به فروشگاه، بتوانند درک درستی از تمامی ابعاد فضا داشته و همچون یک گالری، سیرکولاسیون واضح و مشخصی در بین طبقات وجود داشته باشد.

همچنین طراحان با دقت و بررسی نحوه رفتار مشتریان دریافتند که دو موضوع در خرید کاشی دارای اهمیت است. ابتدا رنگ، ابعاد و بافت کاشی انتخاب می شود که با لمس آن صورت می گیرد و دوم تصور نحوه چیدمان کاشی ها، چالش اصلی خریداران به حساب می آید. از این رو موضوع اصلی بازسازی این فروشگاه کاشی لمس، تصور، و شفافیت فضایی قرار گرفت.

روند طراحی

بر این اساس مکعب هایی با ابعاد مختلف و متناسب با اندازه سرویس و حمام های مرسوم در داخل خانه ها، در فضای اصلی این فروشگاه قرار داده شدند و به عنوان شوروم مرز درون و برون را شکل دادند. بدین ترتیب علاوه بر مشتریان، عابران هم می توانند انواع چیدمان کاشی و سرامیک را مشاهده کنند. در این صورت با هر گونه تغییر در چیدمان، نما نیز تغییر می کند.

در سازمان دهی خطوط اصلی بنا، هماهنگی با نیروهای سایت مورد توجه قرار گرفت. از یک طرف دید به مکان مذهبی روبروی فروشگاه (امامزاده یحیی) و از طرف دیگر جهت گیری رو به کوه الوند به عنوان شاخصه ی مهم جهت یابی طبیعی در شهر و همچنین هماهنگی با پنجره های اصلی و دیده شدن آن ها از سوی رهگذران، به مبنای اصلی چگونگی جهت گیری خطوط اصلی در این پروژه تبدیل گشت.

وضعیت بالکن

یکی دیگر از نکات مهم در بازسازی این پروژه، تبدیل اصطلاحا بالکن فروشگاه که معمولا به عنوان فضای دست دوم و انباری مورد استفاده قرار می گیرد به طبقه ای برای دسترسی به شوروم های سطح دوم و مسیر ارتباطی طبقه همکف و دوم بود، بنابراین توانست نه به عنوان بالکن درون فروشگاه بلکه به عنوان طبقه اول قلمداد گردد.

بخش نمایش دیجیتالی

از طرفی دیگر طراحان فضایی برای طراحی و چیدمان دیجیتالی انواع کاشی و سرامیک در نظر گرفتند. بدین صورت مشتریان می توانند ابعاد فضای مورد نظر خود را به اپراتورها بدهند و چیدمان با نظر خود آن ها صورت گیرد و در صفحه نمایشگر کنار میز فروش نتیجه نهایی را مشاهده کنند. بنابراین با بازدید از فضاهای نمایش واقعی و همچنین استفاده از نرم افزار و نمایش دیجیتالی، می توان حداکثر کمک به مشتریان را در راستای انتخاب و خرید داشته باشند. در نتیجه می توان گفت که دیدن، لمس، طراحی و نمایش، انتخاب و خرید را به ویژگی لذت بخشی در این پروژه تبدیل نموده است.

در ادامه با دیدن تصاویر خط معمار را همراهی کنید.

   

تصاویر پیش از بازسازی

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

منبع: Aoapedia.ir

اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری

تعداد بازدید: 713

۱ دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *