بازسازی خانه ۷۰، مهندسان مشاور فرم

بازسازی خانه شیک ایرانی

معماران اصلی: علیرضا اقدامی، سپیده شکرچی زاده

موقعیت: ایران، اصفهان

مساحت زیربنا: ۸۶۰ مترمربع

تیم طراحی: فرناز ناصری بروجنی، سمیه سعیدی، نسیم عبدلی

طراحی و دکوراسیون داخلی: مهندسان مشاور فرم

عکاس: فرشید نصرآبادی

سال آغاز پروژه: ۱۳۹۲

سال اتمام پروژه: ۱۳۹۴

شرح پروژه

در این بخش در خط معمار قصد داریم تا پروژه بازسازی خانه شیک ایرانی را برای شما کاربران گرامی شرح دهیم. این پروژه شامل یک آپارتمان مسکونی در اصفهان می باشد. در این پروژه کارفرما قصد داشت تا برخی از تغییرات اساسی را اعمال کرده و ساختمان موجود را به شرایط مطلوب برای خانواده اش تبدیل سازد. بر اساس خواسته اصلی کارفرما طراحان بازسازی پروژه را آغاز کردند. همزمان با این که تغییرات در تیغه ها اعمال می گشت، اشکالات طراحی معماری، روابط عملکردی، تأسیسات، کیفیت پایین در اجرا و سایر موارد بیش تر نمایان گشت. این موارد به اندازه ای بود که طراحان در نتیجه تصمیم به حفظ اسکلت ساختمان و اعمال تغییر در کلیه بخش ها گرفتند.

مالک این ساختمان تاجر جوانیست که قرار بود به همراه همسر و دو فرزند خود در این خانه زندگی کند. وی دارای ویژگی های اخلاقی و شخصیتی منحصر به فردی بود. ترکیبی از تیرگی و روشنی و همچنین سنت و مدرنیته است. وی علاوه بر بازاری بودن و معتقد به اصالت و سنت، امروزی نیز بود. او با وجود این که در جستجوی فضای مدرن و امروزی بود، اما به “مد” و ساختارهای بی هویت سطح شهر نیز دل نمی بست. به دنبال معماری بود که نیازهای جسمی و روحی خود و خانواده اش را پاسخگو باشد. در عین حال او در صدد تحمیل بنای خود به بستر شهر و محل نبود. این تاجر، جوان و همزمان رقیب تاجران اصیل و قدیمی بازار ایران بود. اگرچه رقبای تجاری وی سالهاست که نمود قدرت و اعتبار تجاری شان را در معماری های رومی، کلاسیک و تزیینات خاص خلاصه کرده اند اما ایشان به معماری آرام و با وقار می اندیشید که اگرچه امروزی است اما نشانی از خاطره خانه های پیشینیان در آن یافت می شود.

ساختمان پیش از بازسازی، دارای ساختاری آشفته و نامنظم بود. از این رو در بازسازی ایده سازمان دهی با هندسه خالص، ساده و همچنین هماهنگ با سبک زندگی کرفرما در نظر گرفته شد. حجم این پروژه با ایجاد شکستی در سطح زمین به دو مکعب خالص تقسیم گشت تا علاوه بر ایجاد پویایی و تعادل بصری در نما به تفکیک سواره و پیاده و خلق حیاطی منجر شود که با استفاده ازحرکتی ساده و بدون پله قابل دسترسی است. تأثیر این دو مکعب متضاد در کل فضای باز پروژه ادامه یافته و در نتیجه به سر در خانه منتهی می شود. ورود به پروژه از مرز این تفکیک صورت می گرفت.حیاط این پروژه به طور ویژه مورد توجه قرار گرفت. بدین صورت که پس از تفکیک بخش سواره و پیاده، اختلاف سطح موجود در قسمت پیاده حذف گشت تا هر دوی بنا وحیاط هم سطح شوند. همچنین امکان حداکثر میزان بهره مندی از حیاط فراهم شود. علاوه بر این درب شیشه ای سالن، قابلیت جمع شدن به صورت کامل و تداوم فضای حیاط در سالن دارد.

در ادامه با دیدن تصاویر بازسازی خانه شیک ایرانی خط معمار را همراهی کنید.

بازسازی خانه شیک ایرانی بازسازی خانه شیک ایرانیبازسازی خانه شیک ایرانی بازسازی خانه شیک ایرانی بازسازی خانه شیک ایرانی بازسازی خانه شیک ایرانی بازسازی خانه شیک ایرانی بازسازی خانه شیک ایرانی بازسازی خانه شیک ایرانی بازسازی خانه شیک ایرانی بازسازی خانه شیک ایرانی بازسازی خانه شیک ایرانی بازسازی خانه شیک ایرانی بازسازی خانه شیک ایرانی بازسازی خانه شیک ایرانی

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

منبع: Aoapedia.ir

اقتباسی از دانشنامه هنرمعماری

تعداد بازدید: 1,760

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *