نحوه انتخاب لایتینگ برای پروژه های معماری و طراحی داخلی

انواع نورپردازی در طراحی داخلی

همانطور که می دانید نورپردازی نقشی مهم و اساسی را در پروژه های معماری و طراحی داخلی فضاهای مختلف دارد. نحوه نورپردازی و انتخاب نوع لامپ می تواند بر زیبایی و شکوه فضای داخلی بیفزاید و یا برعکس می تواند فضایی کسل کننده و حتی رعب آوری را برای کاربرانش ایجاد کند. از این رو علاوه بر نورپردازی طبیعی، در انتخاب نوع لامپ ها برای پروژه های خود حساسیت بالایی به خرج دهید و متناسب با کاربری فضاها به انتخاب لامپ بپردازید.

ممکن است هنگامی که برای خرید لامپ ها به مغازه ها مراجعه می کنید، در ابتدا دچار سردرکمی شوید. این طبیعی است، زیرا در نگاه اول شما با انبوهی از لامپ های مختلف و روشن روبرو خواهید شد. وقتی قفسه های فروشگاه ها را بررسی می کنید، انواع لامپ ها با رنگ ها، شکل ها، میزان وات و قیمت های متعددی را در پیش رو خواهید داشت. این تعدد در جنس، رنگ، شکل و غیره به اندازه ای است که ممکن است در نگاه اول انتخاب را برای شما دشوار سازد. اما اگر پیش از مراجعه به فروشگاه ها، اطلاعات کافی در رابطه با انواع لامپ ها را کسب کنید و میزان نور مورد نیاز برای فضای داخلی خود را بدانید، به سادگی می توانید به انتخاب لامپ برای فضای مورد نظر خود بپردازید. همه ما می دانیم که نورپردازی مناسب بر روحیه کاربران آن تأثیر مستقیم داشته و به افزایش بهره وری از فضای داخلی کمک بزرگی کند و برعکس نورپردازی ضعیف فضا می تواند تأثیر منفی بر افراد داشته باشد. از این رو در ادامه نکاتی مهم و اساسی را در رابطه با انواع نورپردازی در طراحی داخلی و ویژگی های انواع لامپ ها و مزایا و معایب آن ها را برای شما کاربران گرامی به اشتراک خواهیم گذاشت.

متداول ترین نوع لامپ ها:

لامپ های رشته ایانواع نورپردازی در طراحی داخلی

لامپ های رشته ای تا چندین سال اخیر از متداول ترین نوع لامپ ها بودند که برای فضاهای داخلی مورد استفاده قرار می گرفتند. نور مورد نیاز در این نوع لامپ ها با گرم شدن تارهای درون آن تأمین می شد. اما فقط ۵ درصد از انرژی مصرفی به نور تبدیل می گشت و ماباقی انرژی به گرما تبدیل می شد. این امر باعث می شد تا این نوع لامپ ها ناکارآمد شوند.  زیرا علاوه بر این که منجر به اتلاف انرژی می شد، از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه نبوده و دمای محیط را نیز بالا می برد. از این رو تولید آن در بسیاری از کشورها ممنوع اعلام شده است. یکی از ویژگی های شاخص آن نور زرد و ملایم است که به چشم خوشایند به نظر می رسد.

لامپ های LED

انواع نورپردازی در طراحی داخلی

در حال حاضر رایج ترین نوع لامپ های مورد استفاده در فضاهای داخلی، لامپ های LED می باشد که در فرم ها، عملکردها و انواع مختلفی تولید می شوند. لامپ های LED یک نیمه رسانای دایود هستند که از کریستال های سیلیکونی و ژرمانیوم تشکیل شده است و با دریافت انرژی نور از خود ساطع می کند. یکی از مزایای این نوع لامپ ها مصرف پایین برق، تولید گرمای پایین و به علاوه عمر طولانی آن می باشد. نورهای LED به صورت انواع لامپ ها و نوارها تولید می شوند و دارای دمای نوری مختلفی هستند.

فلورسنت

انواع نورپردازی در طراحی داخلی

نورهای فلورسنت به دلیل کارآیی، عمر طولانی و همچنین مقرون به صرفه بودنشان شناخته شده هستند. آن ها به صورت لوله ای یا کامپکت تولید می شوند. جریان الکتریکی از طریق لوله حاوی گاز آرگون و بخار جیوه صورت می گیرد و منجر به تولید نور نامرئی ماورای بنفش می شود. پوشش داخلی فسفر آن را به نور مرئی تبدیل می سازد. از آنجایی که در این لامپ ها از فلزات سنگین چون جیوه استفاده می شود، هرگز نمی توان آن ها را در زباله های معمولی دفع کرد.

هالوژن ها

انواع نورپردازی در طراحی داخلی

هالوژن ها نیز لامپ های رشته ای هستند، با این تفاوت که آن ها از گاز هالوژن برای انتشار نور استفاده می کنند که باعث افزایش عمر، کارآیی بیش تر و همچنین کاهش مصرف انرژی می شود. با این حال مصرف انرژی بالایی داشته و لامپ های LED جایگزین آن گشته اند.

درجه حرارت رنگ

انواع نورپردازی در طراحی داخلی

دما یا درجه حرارت رنگ، دمای فیزیکی لامپ ها نیست، بلکه پارامتری است که به طور مقیاس”تن رنگ” ساطع شده توسط لامپ ها را تعیین می کند و واحد اندازه گیری آن کلوین “K” می باشد. هرچه مقیاس آن بالاتر باشد، نور سرد تر می شود. لامپ های رشته ای دارای دمایی حدود ۳۵۰۰K می باشند، در حالی که درجه حرارت لامپ های فلورسنت تقریبا ۶۰۰۰K می باشد. نورهای گرم حسی از آرامش را به افراد منتقل می سازند و در مقابل نورهای سرد محرک سیستم عصبی می باشند.

در ادامه مجموعه ای از تصاویر انواع نورپردازی در طراحی داخلی را آماده کرده و ارائه خواهیم داد. با دیدن تصاویر خط معمار را همراهی کنید.

انواع نورپردازی در طراحی داخلی

توان برق مصرفی

توان برق مصرفی مربوط به مصرف انرژی لامپ می باشد که با واحد “W” وات اندازه گیری می شود و هیچ گونه ارتباطی با انتشار نور ندارد. به عنوان مثال یک لامپ ۶۰ وات رشته ای همان میزان نوری را منتشر می کند که لامپ ۸ وات LED و یا لامپ ۱۸ وات فلورسنت منتشر می کند.

انواع نورپردازی در طراحی داخلی انواع نورپردازی در طراحی داخلی

در این بخش به انواع نورپردازی در طراحی داخلی پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 672

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *