سوال های متداول در رابطه با انتخاب سرامیک کف

انتخاب سرامیک کف

یکی از مهم ترین مراحل در ساخت و ساز و یا باز سازی فضاهای داخلی انتخاب متریال مناسب و با کیفیت می باشد. در میان متریال مختلف، انتخاب سرامیک کف مناسب از مهم ترین مواردی است که شما باید حساسیت بالایی به خرج دهید. کف پوش ها در جنس ها، طرح ها، ابعاد  و رنگ های مختلفی در بازار وجود می باشند که شما با توجه به سلیقه و نوع کاربری فضای داخلی خود به انتخاب آن بپردازید. یکی از انواع آن ها، کفپوش های سرامیکی هستند که امروزه کاربرد فراوانی دارند و مورد پسند بسیاری از افراد قرار گرفته اند.
این که کدامیک از فرم مستطیل، مربع یا شش ضلعی را برای کف پوش فضای داخلی خود انتخاب کنید و یا این که  آن ها مات یا براق باشند، تصمیم دشواری  است. همچنین دانستن این که کدامیک از انواع آن دوام بالایی دارند، نگهداری از  کدامین آن ها ساده بوده و همچنین نصبشان چگونه باشد، از نکاتی است که افراد پیش از انتخاب کفپوش های سرامیک باید در نظر داشته باشند. در ادامه خط معمار قصد دارد به سوال هایی که ممکن است برای کاربران پیش از خرید کف پوش سرامیکی برایشان پیش آید را مطرح کرده و به آن ها پاسخ دهد:

تفاوت میان کفپوش پرسلان و سرامیک چیست؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که تفاوت اصلی میان کف پوش پرسلان و کف پوش سرامیک در تکنولوژی تولید آن هاست. کف پوش های پرسلان نتیجه فرآیند تولیدی کنترل شده تر از کف پوش های سرامیکی معمولی اند و از ترکیبی از چینی و سایر مواد معدنی مختلف ساخته شده و در حرارتی بیش از ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد پخته می شوند.

متریال بدست آمده یکدست تر، متراکم تر، شفاف تر  و مقاوم تر از سرامیک های معمولی می باشد. همچنین منافذ سطح آن کم تر بوده و میزان کم تری آب جذب می کند و در نتیجه دارای دوام بالاتری می باشد. داشتن چنین ویژگی هایی آن را برای مکان های پر رفت و آمدی چون فرودگاه ها و مراکز خرید مناسب می سازد. لعاب های چینی به دلیل تنوع رنگی که دارند شناخته شده اند و به علاوه ظاهری غنی دارند.
سرامیک نیز ترکیبی از خاک رس و سایر مواد و متریال معدنی می باشد. با توجه به تغییرات جزئی که در ساختارش دارد، ظاهر زیباتری دارند.

کاشی ها و سرامیک های در چند نوع موجود می باشند؟

کف پوش ها در انواع مختلفی چون مات، نیمه براق، براق و بافت طبیعی در بازار موجود می باشند.

آیا کفپوش های سرامیک دارای دوام بالایی هستند؟

پاسخ به این سوال مثبت می باشد اما باید افزود که این موضوع به شدت به نحوه نصب آن بستگی دارد. برای افزایش دوام آن باید زیر کف پوش یا پایه ای که کف پوش روی آن قرار می گیرد صاف، ثابت و بدون هیچ گونه موجی باشد. بسته به ابعاد کف پوش باید از ملات مناسب استفاده گردد. برای کف پوش هایی با ابعاد بزرگ تر، تولید کنندگان توصیه می کنند تا موقع نصب آن چسب را به صورت مضاعف برای افزایش دوام آن به کار ببرید. به طور کلی باید گفت که بهتر است توصیه های تولید کنندگان را رعایت کنید.

چگونه می توان تعداد کف پوش های مورد نیاز را محاسبه کرد؟

برای تخمین تعداد کفپوش های مورد نیاز باید در ابتدا متراژ فضا را محاسبه کنید. با این وجود باید همیشه تعدادی را اضافه تر از میزان مورد نیاز خود خریداری کنید. زیرا در طی نصب احتمال شکستی وجود دارد. یا این که تصمیم دارید به صورت مورب قرار دهید که در این صورت ممکن است برای نصب در برخی بخش ها به خصوص زوایا نیاز به برش وجود داشته باشد. به دلیل همین همواره توصیه می شود تا از تخمین تعداد مورد نیاز کمی بیش تر خریداری شود.

آیا می توان سرامیک کف را بر روی دیوار نصب کرد یا بالعکس؟

این ممکن است سوال بسیاری از شما باشد که آیا ممکن است سرامیک های کف را در دیوارها هم به کار برد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که عملا تمامی سرامیک های کف را می توان برای دیوارها و بالعکس کاشی های دیوار را برای کف استفاده کرد، اما بهتر است که در هریک را در جایگاه خودشان به کار ببریم.

آیا می توان کفپوش سرامیک را بر سطح کفپوش زیرین نصب کرد؟

به طور معمول می توان کف پوش سرامیک را روی سطح دیگری نصب کرد. افراد معمولا برای کاهش هزینه های کندن لایه زیرین می خواهند روی لایه قبلی کفپوش را نصب کنند. این امر در ابتدا مقرون به صرفه به نظر می رسد، اما بعدها ممکن است هزینه های زیادی را برای افراد به بار آورد. یکی از مشکلاتی که افراد با آن روبرو می شوند این است که نصب لایه رویی ارتفاع سقف را کاهش داده و باعث می شود تا درب اتاق ها به راحتی باز و بسته نشود که در این صورت با مشکل روبرو شده و افراد مجبور به کوتاه کردن درب خواهند شد که هزینه های اضافی را به بار خواهد آورد. و یا این که ظاهر فضای داخلی را مخدوش می کند و افراد پس از مدت زمانی مجبور به کندن هر دو لایه کفپوش می شوند که هزینه های زیادی را برای آن ها به همراه می آورد.

آیا کفپوش های سرامیک سطح لیزی دارند؟

برای دانستن اینکه سطح کف پوش لیز است یا خیر ، مهم است که از ضریب اصطکاک دینامیکی آن، که شاخص مقاومت در برابر لغزش است، بدانید. هرچه ضریب آن بالاتر باشد، قطعا میزان لغزندگی سطح آن کمتر خواهد بود. این میزان در محصولات تولیدی هر کشور متفاوت می باشد.

کفپوش ها را چگونه برش دهیم؟

برای برش های مستقیم معمولاً از ابزار ویژه ای استفاده می شود که ابتدا سطح کف پوش را خراشیده کرده و آن را سپس برش می دهد و یک برش تمیز و یک نتیجه خوبی را ارائه می دهد. برای برش با جزئیات بیشتر، می توان از اره دیسک استفاده کرد. استفاده از دیسک مناسب برای یک نتیجه مطلوب در کفپوش بسیار مهم است. در کل برای ایجاد هر گونه برش و یا ایجاد سوراخ بر سطح کفپوش بهتر است تا از مختصصان این کار بهره ببرید.

آیا امکان رنگ آمیزی کفپوش وجود دارد؟

پاسخ به این سوال مثبت است، اما باید اشاره کنیم که همه رنگ ها برای رنگ آمیزی سطح کفپوش ها مناسب نیستند. برای رنگ آمیزی کفپوش هایی صیقلی و ضد آب رنگ باید میزان چسبندگی بالایی باشد تا به خوبی سطح آن را بپوشاند. برای چنین سطوحی معمولا رنگ های اپوکسی توصیه می شود.

لیست تولیدکنندگان کفپوش ایرانی

در ایران شرکت های تولید کننده کفپوش های سرامیکی مختلفی وجود دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.
_ کاشی و سرامیک تبریز
_ کاشی و سرامیک مرجان
_ کاشی و سرامیک الوند
_ کاشی و سرامیک البرز
_ کاشی و سرامیک ارس
_ کاشی و سرامیک پارس
_ کاشی و سرامیک تکسرام
_ کاشی و سرامیک ستاره میبد
_ کاشی و سرامیک طوس
_ کاشی و سرامیک مارلیک

در این بخش سوالاتی که راجع به کفپوش ها ممکن است برای افراد پیش آید را پاسخ دادیم. شما با در نظر گرفتن این نکات می توانید در انتخاب سرامیک کف مناسب ترین نوع آن را برای فضای داخلی خود در نظر بگیرید. در ادامه خط معمار تصاویری از کفپوش های مختلف را برای شما آمکاده ساخته و ارائه خواهد داد، با دیدن تصاویر ما را همراهی کنید.

 

انتخاب سرامیک کف انتخاب سرامیک کف انتخاب سرامیک کف انتخاب سرامیک کف انتخاب سرامیک کف انتخاب سرامیک کف انتخاب سرامیک کف انتخاب سرامیک کف انتخاب سرامیک کف انتخاب سرامیک کف انتخاب سرامیک کف انتخاب سرامیک کف انتخاب سرامیک کف انتخاب سرامیک کف انتخاب سرامیک کف انتخاب سرامیک کف انتخاب سرامیک کف انتخاب سرامیک کف انتخاب سرامیک کف انتخاب سرامیک کفانتخاب سرامیک کف

در این بخش به شرح نکات مهم در انتخاب سرامیک کف پرداختیم.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 364

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *