اصول طراحی مطب دندانپزشکی چگونه باید باشد!

طراحی مطب دندانپزشکی تهران

اصول طراحی مطب دندانپزشکی چگونه باید باشد!

شاخه های پزشکی به طور مداوم در حال توسعه و گسترش می باشند. زیرا تحقیقات جدید، درک جدید و دیدگاه های جدیدی را در این زمینه ایجاد می کنند. زمینه های ارگونومی و طراحی هر دو به ما می آموزند که طراحی بر احساس افراد تأثیر می گذارد و پزشکان اکنون در کارهای خصوصی خود به آن توجه می کنند. آنچه افراد هنگام ورود به مطب دندانپزشکی می بینند و تجربه می کنند می توانند بر تمام تجربه آنها تأثیر بگذارد. روندهایی که در ادامه به شرح آن می پردازیم می تواند موج هایی را در دکوراسیون مطب های دندانپزشکی امروزه ایجاد کند.

رنگ آمیزی و نورپردازی روشن و پر انرژی

به نظر می رسد که افزودن یک رنگ جدیدو با طیفی روشن برای ایجاد یک تغییر چشمگیر در طراحی داخلی کلینیک و بیمارستان ها کارآمد باشد. دیوارهای سفید روشن که با رنگهای تازه و جسورانه مورد توجه قرار می گیرند ، هم اکنون در مطب های دندانپزشکی رواج دارد. برای مثال رنگ های روشنی چون نارنجی، انواع آبی ها، قرمز و سبز جزو دسته رنگ هایی هستند که در طراحی داخلی کلینیک های دندانپزشکی طرفداران زیادی دارد. همسو با رنگ آمیزی دیواره ها، نورپردازی نیز در دکوراسیون این فضا دارای اهمیت فراوان می باشد. وسایل جانبی که روشن ساختن مناطق خاص مانند سالن انتظار و سایر بخش ها می پردازد، جنبشی ترغیبی را در سراسر فضا ایجاد می کند. با این وجود، هنگامی نور و رنگ به خوبی کنارهم قرار گیرند، فضایی پویا و فراموش نشدنی را ایجاد می کنند.

استفاده از عناصر سرگرمی به عنوان دکوراسیون

در این روزها این که مطب دندانپزشکی به طور اختصاصی برای کودکان با تمی سرگرم کننده و یا برای عموم طراحی شده، بسیار مرسوم شده است. با توجه به تحقیقات صورت گرفته، طراحان به این نتیجه رسیده اند که افراد از وجود یک تلویزیون در سالن انتظار مطب استقبال می کنند و تماشای برنامه های تلویزیون در هنگام انتظار در مطب برایشان خوشایند می باشد. از زمانی که قرار گیری تلویزیون در مطب ها مرسوم شده، برخی از طراحان در طراحی کلینیک از نصب تلویزیون و سرگرم کننده های پا فراتر گذاشته اند. فریم هایی که تلویزیون ها در آن قرار گرفته اند همانند یک نقاشی آن را به یک اثر هنری تبدیل کرده است. برخی از مطب های دندانپزشکی اتاق های رسانه ای را با دکوراسیون انحصاری ارائه می دهند که احساس انتقال شما به مکانی کاملاً جدید را ایجاد می کند. سرگرمی در طراحی مطب دندانپزشکی مدرن به یک مؤلفه برجسته تبدیل شده است.

ایجاد طرحی با پلان باز

طراحی فضایهای درمانی با پلان باز به طور چشمگیری تغییر ایجاد می کند. به جای ایجاد اتاق های خصوصی و بسته، ما شاهد فضاهایی باز و گسترده می شویم. ما در این گونه پلان ها با حداقل دیواره و یا حدف دیوراه ها مواجه می شویم، در این صورت برای جدا ساختن فضا ها از یکدیگر طراحان معمولا از اشیا و  مبلمان استفاده می کنند. حتی اگر بخواهند از دیواره ها استفاده کنند، معمولا سعی می کنند از دیوراه های نیمه استفاده کنند. در نتیجه مزیتی که فضاهایی با پلان باز دارد، این است که نور می تواند در سراسر فضا جاری شود. 

ایجاد فضایی شبیه به منزل

سالن های انتظار دیگر مانند سابق محدود به مبلمان، میز و برخی از وسایل سرگرم کننده برای کودکان نمی باشد. این فضاها شامل تلویزیون می باشد. برخی از آن ها نیز شومینه قرار داده اند تا علاوه بر ایجاد زیبایی به گرم کردن فضای داخلی نیز می پردازد. چسدمان فضای های مختلف آنجا را شبیه به فضایی راحت چون خانه تبدیل کرده که افراد را به تعامل با یکدیگر دعوت می کند. به این صورت شما دیگر مانند سابق افراد را تماشا نمی کنید، بلکه در برخی از موارد با آن ها معاشرت نیز خواهید داشت. در بسیاری از مطب ها ما شاهد بسیاری از امکانات مانند یخچال و قهوه ساز می باشیم که برای بیماران در نظر گرفته شده تا آن ها احساس راحتی داشته باشند.

تم های دکوری منحصر به فرد

در گذشته به نظر می رسید که تمامی مطب ها دارای تم هایی یکسان و مشترک بودند. بسیاری از از آن ها دارای الگوی طراحی مشترک و پالت رنگی چون خنثی، برنز، قرمز و قهوه ای بودند. اما در روند طراحی داخلی کلینیک ها در دنیای معاصر ما شاهد الگوهای دکوری منحصر به فردی می باشیم. استفاده از رنگ های شفاف و برجسته معمولا ورودی مطب ها و سالن ها ی انتظار را برجسته تر نمایش می دهند.

در ادامه خط معمار شما را به دیدن تصاویر طراحی مطب دندانپزشکی دعوت می نماید.

طراحی مطب دندانپزشکی تهران طراحی مطب دندانپزشکی تهران طراحی مطب دندانپزشکی تهران طراحی مطب دندانپزشکی تهران طراحی مطب دندانپزشکی تهران طراحی مطب دندانپزشکی تهران طراحی مطب دندانپزشکی تهران طراحی مطب دندانپزشکی تهران طراحی مطب دندانپزشکی تهران طراحی مطب دندانپزشکی تهران طراحی مطب دندانپزشکی تهران طراحی مطب دندانپزشکی تهران طراحی مطب دندانپزشکی تهران طراحی مطب دندانپزشکی تهران طراحی مطب دندانپزشکی تهران طراحی مطب دندانپزشکی تهران طراحی مطب دندانپزشکی تهران طراحی مطب دندانپزشکی تهران طراحی مطب دندانپزشکی تهران طراحی مطب دندانپزشکی تهران طراحی مطب دندانپزشکی تهران

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت طراحی داخلی آوگون

منبع: Archline

تعداد بازدید: 3,381

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *