کورین چیست؟ (Corian)

کورین،corian

معرفی متریال: سنگ کورین

کورین (Corian) یا سطح سخت (Solid Surface) نام متریالی است که به سنگ مصنوعی شهرت دارد و بیشتر روی سطح از آن استفاده می شود. این متریال در سال ۱۹۶۷ توسط دانشمندان (دکتر دونالد اسلوکوم) کمپانی آمریکایی E. I. du Pont ساخته و روانه ی بازار شده است. مواد اصلی و تشکیل دهنده ی آن کورین پلیمر اکریلیک، آلومینیوم (دارای سه تا مولکول آب) و سنگ معدن بوکسیت است. کاربرد اصلی کورین ، استفاده در سطوح است اما کاربرد هایی دیگری نیز برای این متریال تعریف شده است.
کورین به عنوان ترموستینگ پلاستیک (گرما سخت) شناخته شده است. اما می تواند در دمای ۱۴۹ درجه سانتیگراد به عنوان ترمو فرمد نیز ظاهر شود. در این حالت کورین را نسبت به میزان ضخامتی که دارد می توان تا شعاع ۲۵ میلی متر خم کرد و فرم های منحصر به فردی را به وجود آورد. این خاصیت از ویژگی های متمایز کورین محسوب می شود. کورین در ۳ ضخامت ۶ (۰٫۲۴ اینچ) و ۱۲٫۷ (۰٫۴۷ اینچ) و ۱۹ (۰٫۷۵ اینچ) میلی متر تولید می شود. برای ایجاد ضخامت بیشتر در کار، کورین را به همراه لایه ای از MDF به عنوان پایه کار استفاده می کنند. معمولا ضخامتی که در کار استفاده می شود ۳۸mm است. (۱۲٫۷mm کورین و ۲۵mm ماده ی دیگر به عنوان پایه).
اتصال بین دو صفحه ی کورین با استفاده از رزین اکریلیک صورت می پذیرد که یک اتصال بدون درز، تمیز و صاف را به وجود می آورد. رزین در درز حل می شود و با یک پولیش نهایی یک سطح بدون درز را ایجاد می کند.
برش های سطح مقطع این متریال نشان دهنده ی ثبوت رنگ و توزیع یکنواخت ذرات در کل متریال است.

کورین،corian

تنوع رنگی کورین بالغ بر ۱۳۰ رنگ با بافت های متنوع نیز است. یکی از دلایلی که کورین به عنوان کانتر آشپزخانه استفاده می شود، رنگ سفید خیره کننده ی آن است. حتی از کورین برای ساخت سینک ظرفشویی نیز استفاده می شود.

کورین،corian

در سال ۲۰۱۳ در هفته ی طراحی میلان نسخه ی دوم این متریال با عنوان corian 2.0 معرفی شد که نسبت به کورین قبلی، مقاوم تر و دارای رنگ های عمیق تر و خش پذیری کمتر بود. سطح کورین به دلیل عدم تخلخل و نفوذ ناپذیری به راحتی تمیز می شود و لکه به درون آن نفوذ نمی کند. همچنین از رشد و نمو قارچ، باکتری و کپک جلوگیری می کند و در مقابل گرما مقاوم است. سطح کورین لمینیت ندارد، به همین دلیل در مقابل خراش نیز مقاوم است. لبه های کورین برش های دقیقی می خورد و همان طور که پیش تر اشاره شد، ورقه های کورین را می توان به صورتی در کنار هم قرار داد که بدون درز دیده شود و ظاهری ظریف را به نمایش گذارند که باعث می شود کثیفی و رطوبت نیز به آن آسیب نرساند.
کورین را با مواد ضدعفونی کننده ی معمولی می توان به راحتی پاک کرد، احتیاج به درزگیری سالیانه ندارد و اگر زمانی ورقه های کورین دچار آسیب دیدگی شود، با سنباده و مواد پر کننده می توان آن را برطرف کرد. اگر هم قسمتی از آن بشکند، می توان آن را برید و قطعه ی جدید جایگزین آن کرد. کورین در کل ماده ی بسیار مقاومی است و در حدود ۲۰ الی ۲۵ سال عمر می کند.

کورین،corian

ویژگی های کلی متریال کورین:
غیر متخلخل
مقاوم در برابر لکه
بدون درز: یکی از حسن های این متریال بدون درز در آمدن کار است. در فرآیند ساخت، مفاصل بین دو قطعه می توانند غیر قابل مشاهده باشند. برای این کار از اپوکسی اکریلیک در درزها استفاده می کنند و پس از خشک شدن چسب، با سمباده و جلا کار را یک دست می کنند به نحوی که هیچ درزی قابل مشاهده نباشد.
تعمیرپذیری و تجدیدپذیری: برش ها و و خش های ایجاد شده بر روی سطح، بوسیله ی پد Scotch-Brite یا سمباده قابل تعمیر هستند.
مقاومت در برابر حرارت: کورین در برابر حرارت تا ۱۰۰ درجه سانتی گراد (۲۰۱۲ درجه فارنهایت) از خود مقاومت نشان می دهد.
خش: این متریال خش بر می دارد. این خش در رنگ های تیره، بیشتر خود را نشان می دهد اما حسن این متریال این است که خش در آن قابل برطرف شدن است.

کورین،corian

سالید سرفیس دارای سطحی خنثی و بدون خلل و فرج و درز می باشد بنابراین ذرات ریز میکروسکوپی و باکتری در سطح آن رشد نمی کند . این ویژگی ها باعث شده که سطوح یکپارچه کورین از جمله محدود محصولاتی باشد که مورد تایید برای استفاده در صنایع غذایی و امور بهداشتی و بیمارستانی هستند.

انواع کاربردهای کورین

آشپزخانه و کانتر آشپزخانه جزیره ای و روی کابینت

کورین،corian

کورین،corian

طراحی داخلی فضاهای اداری تجاری

کورین،corian

دکوراسیون داخلی فضاهای بهداشتی – پزشکی

کورین،corian

اجرای چند طرح با کورین

ایجاد انحنا و پیچ و تاب های متنوع تنوع رنگی کورین

کورین،corian

قابلیت ترکیب شدن و یا قرار گرفتن در کنار دیگر مواد مانند سنگ و چوب و شیشه

کورین،corian

محصولاتی که به صورت یکپارچه از کورین ساخته می شوند استفاده از کورین به عنوان یک عنصر دکوراتیو

کورین،corian

استفاده در کارهای هایتک، به دلیل نیمه شفاف بودن طرح مفهومی

کورین،corian

تحریریه خط معمار

منبع: http://archline.ir

تعداد بازدید: 2,082

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *