معماری ویلای برادر بزرگتر، علیرضا تغابنی

طراحی ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری ویلا

معماری ویلای برادر بزرگتر

معماری: دفتر معماری دیگر

معمار مسئول: علیرضا تغابنی

موقعیت: ایران، تهران، لواسان

تیم طراحی: شهناز گوهربخش، حمید محمدی، سمانه مظفر، مروارید ممیزان

متراژ: ۸۰۰ مترمربع

سال: ۲۰۱۷

عکاس: مجید جهانگیری

در این قسمت قصد داریم نگاهی به یکی دیگر از پروژه های معمار سرشناس ایرانی، علیرضا تغابنی بیاندازیم. نام این پروژه، ویلای برادر بزرگ تر است که با دیگر پروژه این معماری یعنی ویلای برادر کوچک تر، تشابه اسمی و حجمی خاصی دارد. اگر کارهای این معمار را دنبال کرده باشید می دانید که علیرضا تغابنی، در سال ۱۳۹۳ ویلای برادر کوچکتر را طراحی نمود و بواسطه ی آن رتبه ی سوم جایزه معمار ۹۴ در بخش ویلا را کسب نمود. کارفرمای ویلای برادر بزرگتر ، برادر کارفرمای قبلی است و نام ویلا نیز، ویلای برادر کوچکتر است که در این بخش قصد بررسی آن را داریم.

بر اساس اظهارات طراح، ساختار معماری این پروژه مبتنی بر چگونگی ترکیب سقفی چترشکل است که  استخری کاسه ای شکل در زیر آن قرار گرفته است. این دو المان اصلی، در پلان و مقطع نیز هم شکل هستند. سقف چتری شکل، فضاهای عمومی ویلا را در برگرفته است. در تراز پایینی تراسی شبیه به عرشه رو به روی فضای کاسه مانند استخر قرار دارد که فضایی باز را در اختیار استفاده کننده قرار می دهد. اگر بخواهیم جور دیگری این به این پروژه نگاه کنیم، خواهید دید که این پروژه مکعبی است که تحت اتفاقات درون خود ملتهب شده و این التهاب که برآمده از برنامه و استراتژی عملکردی پروژه است، باعث قرارگیری پروژه در مرز تیپولوژی ویلاهای سقف شیب دار و ویلاهای مکعبی شده است.

به لحاظ تقسیمات فضایی، طبقه زیرزمین، فضاهایی نظیر پارکینگ، انباری و … قرار دارد. طبقه همکف دارای یک واحد مجزا

زیرزمین پروژه شامل فضاهای پارکینگ، سرایداری، انباری و… است. طبقه همکف دارای واحدی جداگانه و اتاق خواب و واحد اصلی است و طبقه اول شامل فضاهای نشیمن، استخر (دوفصل) و سالن ورزش است. دسترسی اصلی به ساختمان از طریق پلکانی طره ای است که بیرون از بنا به صورت شیئی پروخالی و مجسمه گون قرار گرفته و از طریق پلی به آن متصل شده است و مسیر اصلی ورود به طبقه بالا (یعنی فضاهای عمومی ویلا) را تعریف می کند.

طراحی ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری ویلا طراحی ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری ویلا طراحی ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری ویلا طراحی ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری ویلا طراحی ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری ویلا طراحی ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری ویلا طراحی ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری ویلا طراحی ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری ویلا طراحی ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری ویلا طراحی ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری ویلا طراحی ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری ویلا طراحی ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری ویلا طراحی ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری ویلا طراحی ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری ویلا طراحی ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری ویلا طراحی ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری ویلا طراحی ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری ویلا طراحی ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری ویلا طراحی ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری ویلا طراحی ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری ویلا طراحی ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری ویلا طراحی ویلا،طراحی نمای ویلا،معماری ویلا

پلان، دیاگرام، سکشن و …

تحریریه خط معمار

شرکت معماری آوگون

منبع: http://archline.ir – archdaily

تعداد بازدید: 19,677

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *