معماری مجتمع چندمنظوره آفرینش ، علیرضا تغابنی

معماری مجتمع چند منظوره آفرینش

معماری مجتمع چندمنظوره آفرینش ، علیرضا تغابنی

تیم طراحی: علیرضا تغابنی، محمد معتمدی نیا(+ مدیر پروژه )، ابراهیم روستایی(+مدیر طراحی)، سپیده صراف زاده، مازیار قاسمی نیا، پیمان نوذری، رزا بمانی، آریان اسپیردونوف، وحید کارآمد، فاطمه السادات طباطبائیان، شیما محمدی، سیاوش شارقی،  هما اسدی، سجاد حسینی، فریده محمدی، محمد کاهیدی، مهرداد رئوفی، سحر مهدی زاده، گرگین شریفی

کارفرما: شرکت اوراق مشارکتی شهرداری شیراز

اجرا: شرکت راه سازان و ساختمان هنزا

مشاور سازه: شرکت باستان پل

مشاور تأسیسات الکترونیکی و مکانیکی: شرکت پایا بنا آفرین

زیربنا: ۸۳۰۰۰ متر مربع

محل اجرا: شیراز، بلوار آفرینش

در این بخش قصد داریم تا به شرح یک نمونه از آثار معماری ایران را شرح دهیم. معماری مجتمع چند منظوره آفرینش در شمال شهر شیراز و در مجاورت بلوار آفرینش قرار دارد. به لحاظ برنامه شامل سه کاربری اصلی تجاری، تفریحی، و اداری می باشد. این مجتمع شامل ۲۴ طبقه روی زمین و ۵ طبقه زیر زمین می باشد و تأمین کننده ۷۱۶ پارکینگ و هایپر مارکت در طبقات زیرزمین و ۷۶ واحد تجاری و فودکورت در قسمت تجاری می باشد. سطح زیربنای مجتمع به همراه واحدهای اداری و قسمت تفریحی ۸۳۰۰۰ مترمربع می باشد. ایده اصلی پروژه را می توان در دیاگرام مقطع پروژه جستجو کرد. در درجه اول عملکردهای اداری و تفریحی در برج و بخش تجاری در پودیوم جانمایی شده. در قسمت تجاری به کیفیت فضایی و رعایت استانداردهای فضای تجاری توجه شده است. دیاگرام مقطع پروژه در قسمت برج به لحاظ فضایی متغییر است به نحوی که از فضاهای اداری به سمت هسته مرکزی منظم و یکدست می باشند و زمانی که به بخش تفریحی می رسیم این فضاها نظم اولیه خود را از دست می دهند و و با تغییر در تراز طبقات و ایجاد وُید های مختلف با توجه به حس فضا این دیاگرام تغییر می کند.

در قسمت سینما سعی شده دو سالن اصلی به صورت معلق در فضا درک شوند. این تعلیق با جدا ساختن دو سالن بالا و پایین و ایجاد طبقه میانی دو سینما به عنوان لابی و نگه داشتن خطوط سقف و کف سینماها در طبقات بالا و پایین سینما القا می شود. طبقه میانی دو سینما به صورت تراس بندی شده، منظره مناسب برای مراجعه کنندگان فراهم می کند. در قسمت ورزشی که چشم میانی برج را شامل می شود، عملکردهای استخر  وسونا و امکانات جانبی آن، سالن بدن سازی و کافه در نظر گرفته شده است. فضای استخر با وُید اصلی بالای آن نسبت به نمونه های مشابه استخر، احساس متفاوتی از فضا را القا می کند. در بالاترین چشم برج رستوران در نظر گرفته شده است که بهترین دیدو منظر را دارد و پیوستگی و سیالیت فضا ها در اینجا نیز در نظر گرفته شده است. برای رسیدن به این پیوستگی از ایجاد وُید، تغییر تراز و تراس بندی قسمت های پذیرایی استفاده شده است.  تعداد طبقات برج اداری تجاری شیراز ۲۱ طبقه می باشد که در نمای بیرونی به صورت سه چشم با تناسبات منحصر به فرد که در امتداد خود با پودیوم تلفیق شده است، به نظر می آید.

در ادامه با دیدن تصاویر معماری مجتمع چند منظوره آفرینش شیراز خط معمار را همراهی کنید.

معماری مجتمع چند منظوره آفرینش معماری مجتمع چند منظوره آفرینش معماری مجتمع چند منظوره آفرینش

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت طراحی داخلی آوگون

منبع: فصلنامه معماری و شهرسازی

تعداد بازدید: 3,864

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *