طراحی و معماری خانه حلزونی دارنگون، امیرحسین رفعتی

معماری ایرانی، طراحی خانه حلزونی

طراحی و معماری خانه حلزونی دارنگون، امیرحسین رفعتی

معماری: دفتر معماری رفعتی

موقعیت: ایران

معماراصلی: امیرحسین رفعتی

مساحت: ۱۰۵ مترمربع

سال: ۲۰۱۸

عکاس: دفتر معماری رفعتی

امیر حسین رفعتی یکی از معماران خلاق و جوان ایرانی می باشد. او فارق التحصیل کارشناسی ارشد رشته معماری از دانشگاه علم و صنعت می باشد. او در سال های اخیر به صورت فردی و همچنین همکاری با سایر دفاتر معماری فعالیت حرفه ای خود را آغاز کرده است. در این بخش خط معمار قصد دارد تا یکی از پروژه های موفق این معمار را به شما معرفی خواهد کرد.

شرح پروژه از زبان معمار

پروژه «خانه حلزونی» در حومه شهر، در ۴۵ کیلو متری شهر شیراز ساخته شده است. این پروژه به عنوان یک خانه تعطیلاتی برای رسیدن به آرامش، فرار از ازدحام شهر و همچنین فضایی برای گرد آمدن اعضای خانواده طراحی شده است. این خانه دارای یک حیاط کوچک است و برای استفاده درونی/ بیرونی طراحی شده است. فضاهای این پروژه در غالب پوسته حلزونی شکل می باشد و به همین دلیل ساکنان این پروژه را خانه حلزونی نامیدند.

از آنجا که این منطقه دارای آب و هوای نیمه بیابانی با بارش کم است، باغبانی دشوار است و تنها برخی گیاهان مقاوم در برابر آن می توانند در آنجا رشد کنند. در نتیجه ایده اصلی این بود تا یک باغچه کوچک در مجاور ساختمان برای پرورش گیاهان و درختان زینتی امکان پذیر طراحی کنند. این حیاط در بخشی قرار دارد که فضاهای داخلی بیش ترین دسترسی به آن را دارند. قرار گیری این فضای سبز علاوه براین که چشم انداز زیبایی دارد، همچنین دمای هوای فضای داخلی را در روز های گرم کاهش می دهد.

یک استراتژی دوگانه نیز برای این پروژه طراحی شده است؛ مانند بسیاری از خانه های سنتی استان فارس، فضای داخلی به صورت درون گرا طراحی شده است. فضایی بسته و دارای کم ترین شفافیت که نه تنها به کاهش انتقال حرارت از فضای بیرونی در چنین شرایط آب و هوایی کمک می کند، همچنین به ایجاد یک فضای پنهان و خصوصی را برای بخش داخلی ساختمان ایجاد می کند که برای کارفرما به دلیل ایجاد آرامش و مراقبه، جذاب بود. از طرفی دیگر پشت بام ساختمان به عنوان یک تراس عمل می کند که دارای چشم اندازی زیبا بود و فضای مناسبی را برای میهمانی ها در فصل تابستان در عصر و شب ایجاد می کرد.

طرح ساختمان به طور کلی مانند پوسته حلزون بود، شامل فضاهای متوالی که با حیاط شروع می شود و درفرم دایره ای شکل گرفته است. هریک از این فضاها از فضای قبلی خود پنهان می باشند. درها یا پارتیشن هایی که فضاهای داخلی را جدا می کنند وجود ندارد، بنابراین ساکنین احساس می کنند که در فضای استوانه ای مداوم و سیال هستند. فضای داخلی بزرگتر ارتباط بیشتری با محیط بیرون دارد و در طول روز نور آفتاب کمی دارد، این بخش بیشتر به عنوان اتاق نشیمن تادر فصل بستان استفاده می شود، در حالیکه فضای کوچکتر دارای یک پنجره بزرگ رو جنوب گرم تر است و فضای مناسبی برای فصل زمستان می باشد.

این ساختار شامل دیوارهای سنگ تراشی تقویت شده با بافت فولادی است. دیوار آجری منحصر به فرد مانند یک پوسته ای طراحی شده است که هم ساختار باز و هم نمای ساختمان است. تیرهای فولادی این دیوارهای تحمل پذیر را دربر می گیرند ورق گالوانیزه فضای بین آنها را پوشش می دهد. این روش برای ایجاد یک سقف ساختمانی در محیط روستایی انتخاب شد که ساختن بتن با کیفیت با کیفیت بالا امکان پذیر نبود. سپس سقف فولادی با لایه های آسفالته سرد، ایزوله و بتن سبک وزن و با استفاده از سقف به عنوان یک تراس پوشیده می شود.

در ادامه شما را به دیدن تصاویر دعوت می نماییم.

معماری ایرانی، طراحی خانه حلزونی معماری ایرانی، طراحی خانه حلزونی معماری ایرانی، طراحی خانه حلزونی معماری ایرانی، طراحی خانه حلزونی معماری ایرانی، طراحی خانه حلزونی معماری ایرانی، طراحی خانه حلزونی معماری ایرانی، طراحی خانه حلزونی معماری ایرانی، طراحی خانه حلزونی معماری ایرانی، طراحی خانه حلزونی معماری ایرانی، طراحی خانه حلزونی معماری ایرانی، طراحی خانه حلزونی معماری ایرانی، طراحی خانه حلزونی معماری ایرانی، طراحی خانه حلزونی معماری ایرانی، طراحی خانه حلزونی معماری ایرانی، طراحی خانه حلزونی معماری ایرانی، طراحی خانه حلزونی

پلان ها، دیاگرام، سکشن و غیره.

تحریریه خط معمار

نگارنده: مینا مقدم

شرکت معماری آوگون

منبع: Archdaily

تعداد بازدید: 3,735

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *